DDV_U start met e-mailmarketing- Respecteer deze 5 regels_shutterstock_289273250

U start met e-mailmarketing? Respecteer deze 5 regels

In E-mailmarketing door Telenet Business

Opgelet! Niet alles mag wanneer u start met e-mail marketing. Ken deze regels voordat u mailings verzendt.

Uw klanten en potentiële klanten mailen, is nog steeds een goede manier om uw zaak te promoten. Maar mag u zomaar iedereen mailen?

Welke regels kent u best voor u start?

Regel 1. Vraag de toestemming

U mag niet zomaar commerciële mailings sturen. Nee, volgens de privacywet hebt u een goedkeuring nodig van de persoon die de mail ontvangt (een opt-in). Deze toestemming wordt stilzwijgend gegeven van zodra iemand klant wordt bij u, of uitdrukkelijk wanneer iemand aanvinkt dat die een nieuwsbrief wenst te ontvangen.
Uitzonderlijk mag u één ongevraagde e-mail versturen om te vragen of hij/zij in de toekomst commercieel benaderd wil worden. Personen die zijn ingeschreven op de Bel-me-niet-meer-lijst, mag u nooit mailen.
Uitzondering zijn rechtspersonen. U hebt geen toestemming nodig om, bijvoorbeeld, organisaties te mailen.

Regel 2. Maak uitschrijven gemakkelijk

Elke ontvanger moet zich steeds kunnen uitschrijven. Vermeld de link ‘uitschrijven’ duidelijk onderaan uw nieuwsbrief. Verzend u via een mailingtool? Dan is dit standaard in de template opgenomen. De persoon die klikt, ontvangt geen volgende mailing.

Regel 3. Verzend vanuit uw naam

Hoe persoonlijker, hoe beter. Verzend daarom vanuit uw naam en persoonlijk mailadres. Of kies een adres dat interactie aanmoedigt, zoals hallo@uwbedrijf.be. Dit is ook in te stellen wanneer u eenvoudig en gratis nieuwsbrieven verzendt met Mailchimp.

Regel 4. Test voor ‘send’

Weet wat u stuurt. Test uw nieuwsbrief eerst. Zend hem naar uzelf en enkele familieleden en kennissen. Pas vervolgens aan volgens hun opmerkingen.

Regel 5. Zend niet te vaak

Zelf wie zijn toestemming gaf, wil niet gespamd worden. Goede marketeers beperken promoties en aanbiedingen tot maximum 2 tot 3 keer per maand.
Ook de inhoud beïnvloedt de frequentie. Nieuwsbrieven met niet-commerciële inhoud en nieuws worden minder snel als storend ervaren.

Wanneer u deze regels respecteert, start u alvast sterk met e-mailmarketing.