Unrecognizable woman working at the laptop computer; retro alarm clock and a glass of water next to her

Wat is het beste tijdstip om e-mail marketing campagnes te versturen?

In E-mailmarketing door Telenet Business

Uw nieuwsbrieven en mails met promotie worden te weinig geopend? Ontvangers ervaren ze als spam? Dan is het tijd om te sleutelen aan het moment van verzending.

Op dinsdag worden de meeste nieuwsbrieven geopend

Dinsdag is veruit de beste dag om uw mailing te verzenden.
Als u twee mailings per week verzendt, kiest u donderdag als tweede dag, volgens CoSchedule, Wordstream en MailChimp, waarmee u eenvoudig en gratis nieuwsbrieven verstuurt.
Voor B2B mailings zijn vrijdagmiddag en het weekend sowieso te vermijden, aldus Newsletter2Go.

10 uur in de ochtend is het beste tijdstip

Wanneer we een algemene regel zoeken in de vele blogs over het ‘beste uur om mailings te verzenden’, komen deze 3 populairste uren naar voren:

    • 10 uur in de ochtend is het beste uur. Uw mailing belandt dan niet tussen de berg mails die mensen moeten doorworstelen bij het begin van hun werkdag. Wel mooi nadien.
    • 20 uur tot middernacht is het tweede beste moment om te verzenden. Weg uit de drukke dag.
    • 14 uur komt als derde tijdstip in aanmerking, omdat veel mensen dan even afleiding zoeken tijdens hun werkdag.

Test bij uw publiek

Maar misschien gaat u graag grondiger te werk. En wilt u uw verzendtijdstip afstemmen op uw publiek. Want zo scoort uw mailing ongetwijfeld nog beter.

Test daarom verschillende momenten uit op uw eigen doelgroep.

Volg hiervoor het schema van CoSchedule:

Verzend 12 nieuwsbrieven op deze tijdstippen

Best moment om email te sturen

Kijk per dag en uur naar hoeveel mensen uw campagne openen (openratio) en hoeveel mensen doorklikken naar uw website (doorklikratio). Zo optimaliseert u uw campagnes op basis van de gewoonten van uw eigen publiek.

Werkt u met de gratis tool MailChimp?
Dan optimaliseert u het tijdstip met Send Time Optimization.

Het resultaat van deze e-mail optimalisatie is dat u voor dezelfde inspanningen een veel groter publiek bereikt, mét een hogere kans op omzetwinst, nieuwe klanten en een groeiende zaak.