Wat is Google Shopping? Hoe helpt het u meer verkopen?

Wat is Google Shopping? Hoe helpt het u meer verkopen?

In E-commerce door Telenet Business

Google Shopping – u weet wel, die balk met productsuggesties – valt op bovenaan op de eerste pagina in Google. Wil u ook hier uw producten promoten? Dat kan. Ontdek hoe.

In dit artikel leggen we uit wat Google Shopping is. We zetten u meteen op weg om ermee te starten … en meer te verkopen.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping zijn beknopte voorstellingen van producten die aan de zoekopdracht in Google voldoen. U hebt er vast al eens op geklikt.

Shopping ads tonen een afbeelding van de producten die u verkoopt, de omschrijving, prijs en winkel. Deze advertenties verschijnen ook elders op allerlei webpagina’s.

Google Shopping

Ook voor u?

Ook uw producten kunnen in de lijst worden opgenomen, maar dit verloopt niet automatisch. Enkel producten waarvoor u een Google Ads-campagne hebt opgestart, worden in de lijst vertoond als ze aansluiten bij de zoektermen.

Hoe starten met Google Shopping?

Dit moet u doen om ermee te starten:

  1. Een account in Google Merchant Center én in Google Ads.
  2. Link deze twee accounts.
  3. Check de lijst verboden producten en diensten, zoals sigaretten, explosieven en vuurwerk.
  4. Laad vervolgens alle productinformatie op naar het Merchant Center.
  5. Creëer de ads.

Het artikel Maak van uw Google Shopping-campagne een knallende drietrapsraket helpt uw uitgaven optimaliseren.

Hoe extra korting bemachtigen?

Wil u graag met Google Shopping starten, dan werkt u best met een van de Google CSS-partners. Die CSS staat voor Comparison Shopping Service – ofwel vergelijkingssites die prijzen van verschillende webshops tonen en potentiële klanten doorsturen naar webshops zoals de uwe.

“Het loont om een Google CSS-partner te kiezen boven Google Shopping zelf”, raadt online marketing expert Stijn Martens van De Digitale Versnelling aan. “Om de concurrentie eerlijk te houden, biedt Google zijn CSS-partners immers een mooie korting aan. Via de CSS-partner krijgt u daardoor 20% korting op de kost per klik. Dat kan een mooi bedrag opleveren, maar dat is niet alles. Momenteel krijgt u afhankelijk van uw budget 20 à 30% van de maandelijkse advertentie-uitgaven teruggestort in de vorm van advertentietegoed. Zeer interessant dus, al is die laatste korting allicht tijdelijk.”

Wie die CSS-partners zijn, ontdekt u in dit overzicht van Google. Wil u meer weten over werken met Google CSS-partners, lees dan dit artikel.