Depositphotos_164828214_original

Het verplichte retourbeleid voor uw webshop. Wat en hoe?

In E-commerce door Telenet Business

Tot 14 dagen na aankoop mogen uw online klanten gekochte producten terugzenden. Het Europese herroepingsrecht bepaalt dit. Welk retourrecht heeft uw klant? Wie betaalt de retour?

Eén zekerheid voor online verkopers: er worden producten teruggestuurd.
Hoe gaat u hiermee om?

Retourneren mag altijd

In de EU hebben consumenten het recht om aankopen gekocht op afstand terug te sturen binnen 14 dagen na aankoopdatum. Ze hoeven hiervoor geen reden op te geven, zegt de Europese consumentenwet over Garantie en Annulatie. Wel krijgen ze altijd hun geld terug: zowel de aankoop- als verzendkosten.

Informeer uw klanten

U als online verkoper bent verplicht klanten te informeren over het recht op retour. Dit kan op de klantenservice-pagina. Zet u geen informatie online? Dan heeft uw klant automatisch 1 jaar de tijd om producten terug te sturen en hun geld terug te krijgen.

Schrijf duidelijk retourbeleid

67% van de consumenten bekijkt het retourbeleid alvorens een aankoop te doen, zegt SendCloud. De specialist in verzendingen adviseert dan ook een soepel retourbeleid. Gratis retourneren is een extra troef voor uw online winkel, leest u in het artikel “Ben ik verplicht om de retourkosten voor mijn klant te betalen?”.

Maak het u gemakkelijk

In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, maakt u het klanten best zo gemakkelijk mogelijk om iets terug te sturen. Zorg, bijvoorbeeld, voor een online retourportaal met automatische retourlabels en verzendbewijzen.
In één klap kost het u minder moeite. Ook spaart u geld uit bij het verwerken van deze retours.

In een goed retourbeleid is het perfect mogelijk om de belangen van klanten te verenigen met uw belangen.
Volg hiervoor de adviezen van dit artikel en van onze bron: Het herroepingsrecht, wat betekent het voor de retouren en zendingen van mijn webshop?