Alternatieve verzendopties voor uw webwinkel

Gratis verzending hoeft niet altijd! Test deze 4 alternatieve verzendopties voor uw webwinkel

In E-commerce door Telenet Business

Gratis verzending is leuk voor uw klanten. Maar niets verplicht u dit in te voeren. We geven u 4 alternatieve verzendopties. Test ze uit.

“De juiste verzendopties en -tarieven zijn cruciaal in e-commerce”, zegt expert Dave Lorrez. Als expert voor De Digitale Versnelling helpt hij zelfstandigen met e-commerce en leadgeneratie.
Uit zijn experimenten met e-shops volgen deze 4 verzendopties:

Optie 1.
Tijdelijk gratis verzendkosten

“Niemand zegt dat uw verzendkosten altijd gratis moeten zijn”, zegt Dave Lorrez. “Wel is het interessant om de gratis verzendkosten gedurende 3 tot 6 maanden uit te testen. Cijfers bijhouden, is hierbij essentieel. Hoeveel nieuwe klanten lokt deze tijdelijke actie? Hoeveel klanten kopen opnieuw? Hoe evolueert uw winstmarge?”

Optie 2.
Gratis verzending vanaf 60 euro

De optie om gratis te verzenden vanaf een zeker aankoopbedrag, bijvoorbeeld 60 of 100 euro, kan uw omzet doen stijgen. Meestal richten klanten zich op dat bedrag waardoor het gemiddelde aankoopbedrag per klant hoger ligt. Speel met dit bedrag. Verhoog en verlaag het. Kijk vervolgens hoe uw omzet en winstmarge evolueert.

Optie 3.
Enkel betalend verzenden

Afhankelijk van de sector waarin u actief bent, kan u overwegen om de volledige verzendkosten aan uw klanten door te rekenen. Wanneer ook uw naaste concurrenten betalend verzenden, is de kans groter dat uw klanten het normaal vinden deze te betalen.
Niet enkel de sector waarin u actief bent, is van belang. Ook het gemiddelde bestelbedrag maakt de rekening. Op een item van 500 euro vindt niemand het erg om 17 euro transportkosten te betalen. Iemand die iets van 15 euro koopt, vindt 7 euro transportkosten wel te veel.

Optie 4.
Meer betalen voor snellere levering

60% van de consumenten is bereid om meer te betalen voor services als same day delivery wanneer ze de producten meteen in huis willen, zegt een onderzoek van Deloitte over online shopping.
Wetende dat consumenten bereid zijn te betalen voor extra service, is het aan u om opties voor te stellen. Denk aan cadeauverpakkingen, snellere levering, gratis afhaling,…

Wissel gerust tussen deze 4 opties. Promoot ze telkens opvallend in uw e-shop. Zo vindt u de ideale formule voor meer winst en omzet in uw online winkel.