goal overview autofans

Google Analytics: Zet eerst uw doel uit

In E-commerce, Meten & Conversie, Online Adverteren, Website door Telenet Business

Google Analytics meet hoe populair uw website is. Prima. Maar realiseert u ook uw doelen? Hebt u trouwens doelen vastgelegd?

Doelen maken in Google Analytics is een te weinig gekende tool. Nochtans biedt het u een heel interessante manier om resultaten te boeken en te controleren hoe u ze behaalt.

We leggen eerst uit wat een doel in Google Analytics is en gaan dan verder in op het opzetten van die doelen.

U kunt 4 type doelen opvolgen:

1. zien of een bezoeker een bepaalde pagina laadt,
2. weten hoeveel pagina’s/schermen bezoekers van uw site bekijken tijdens één bezoek,
3. hoeveel tijd ze besteden op uw site of in uw app,
4. welke gebeurtenissen ze activeren terwijl ze daar zijn.

Elk doel kan een geldwaarde hebben, waarmee u aangeeft hoeveel de actie van de bezoeker waard is voor uw bedrijf. Dit is de waarde van de conversie.

Als u waarden voor doelen berekend en laat tellen, kunt u zich richten op de conversies met de hoogste waarde, bijvoorbeeld: transacties waarbij een minimum aankoopbedrag wordt besteed.

Uw doelen uitzetten is vrij eenvoudig wanneer u dit stappenplan volgt:

  • Log in bij Google Analytics.
  • Selecteer het tabblad ‘Beheerder’. Kies uw account, property en dataweergave.
  • Klik in de kolom ‘Weergave’ op Doelen.
  • Klik op +NIEUW DOEL of Importeren uit galerij om een nieuw doel te maken,
  • Of klik op een bestaand doel om de bijbehorende configuratie te bewerken.
  • Vertrek van een template volgens de branche waarin u actief bent,
  • Of creëer een aangepast doel. Selecteer hiervoor ‘Aangepast’ in de lijst met opties.
  • Selecteer vervolgens een ‘Type’ voor het doel.
  • Klik nogmaals op Volgende stap om door te gaan met het instellen van uw doel.