Webshop retouren verminderen

9 oplossingen om het aantal retouren drastisch terug te dringen

In E-commerce door Telenet Business

Krijgt u alweer een product teruggestuurd? Verliest u te veel marge omdat klanten vaak aankopen retourneren? Dat is op te lossen met deze 9 tips om het aantal retouren terug te dringen.

Weet u waarom uw klanten een aangekocht product terugzenden?

Waarom mensen producten terugsturen

Laat ons eerst kijken naar de populairste redenen waarom mensen producten terugsturen:

  • Verkeerde product of maat ontvangen.
  • Het product ziet er anders uit dan de omschrijving doet vermoeden.
  • Het product is beschadigd.
  • Het voldoet niet aan de verwachtingen. Eens ze het product kunnen aanraken, voelen klanten dat de prijs-kwaliteitsverhouding bijvoorbeeld niet juist zit.
  • Verkeerde maat: passen is online onmogelijk, waardoor veel te grote of te kleine kleding teruggestuurd wordt.
  • Het product is niet meer nodig. De klant bedacht zich tussen de moment van aankoop en de levering.
  • De levering vond te laat plaats.
  • De klant begrijpt niet hoe het product werkt, wat vooral bij technologische producten voorkomt.

9 oplossingen voor minder retours

Speel in op deze redenen. Dan merkt u dat het aantal retouren afneemt.

  • Maak duidelijke productfoto’s en omschrijvingen.
  • Som eerlijk de voor- en nadelen van uw producten op.
  • Vul deze aan met reviews van klanten.
  • Informeer klanten ook na de aankoop. Help ze eventueel bij het eerste gebruik.
  • Professionaliseer uw verzendproces.
  • Stuur altijd de juiste producten op.
  • Verpak goed zodat er geen beschadigingen optreden.
  • Maak filmpjes waarin u het gebruik van uw producten toont.
  • Laat uw klant de retour verzendkosten betalen.
  • De redenen en oplossingen leren ons dat u als webwinkel zelf invloed heeft op hoeveel producten teruggestuurd worden na aankoop. Werk hier aan.
    Vraag uw klanten naar de reden van hun retour en verbeter deze.