laptopkeybord

5 to do’s om beter te schrijven voor uw webshop

In E-commerce door Telenet Business

Met het juiste taalgebruik trekt u klanten over de streep. Overtuigende zinnen maken het verschil tussen een winstgevende en verlieslatende online winkel. Maar hoe zet u aan tot kopen?

In dit artikel geven we u enkele to do’s waarmee u aan de slag kan om nog betere teksten op maat van uw webshop te schrijven.

To do 1. Schrijf in de taal van uw klanten

Zijn uw klanten professionelen of particulieren? Dat is belangrijk om tijdens het schrijfproces in uw achterhoofd te houden. Uw B2B-klanten zullen namelijk gedetailleerde, gespecialiseerde informatie verwachten. Terwijl uw B2C-klanten eenvoudige teksten zonder vaktermen verkiezen.

To do 2. Pak het psychologisch aan

In het boek De people factor in e-commerce verwijst Cis Scherpereel naar de marktkramer die roept: “Het zijn de laatsten!” Zo zet hij u aan tot kopen. Dit kan u ook toepassen op uw webshop: ‘Nog slechts 3 stuks in voorraad’, ‘Einde reeks’, ‘Nu voor de allerbeste prijs’. Test eens wat het beste werkt.

To do 3. Verkoop een gevoel

Wanneer de marktkramer u belooft dat u met zijn revolutionaire mesje voortaan gemakkelijk de mooiste salades voor uw vrienden maakt, benadert hij u ook langs de psychologisch meest interessante kant. Natuurlijk wil u scoren bij de gasten die u uitnodigt. Net zoals de marktkramer, benadrukt u best het gevoel dat uw klanten in huis halen met uw producten. Waarvan profiteren ze levenslang? Hoe besparen ze tijd? …

To do 4. Hou het persoonlijk

Mensen kopen graag van mensen die ze sympathiek vinden of waarin ze zichzelf herkennen. Link uw zaak dus sterk met uw persoon. Weef een persoonlijke touch doorheen de teksten op uw website. Spreek als mens in uw teksten. Schrijf persoonlijk. Post leuke foto’s van uw team en laat eens zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat.

To do 5. Verwerk zoekwoorden

Bezoekers op uw webshop zoeken vaak heel gericht. Schrijf op basis van wat ze zoeken. Verwerk de trefwoorden die ze in Google intikken in uw teksten. Dit geeft hen het idee dat ze echt vinden wat ze nodig hebben.

Ga zelf eens aan de slag met deze to do’s en experimenteer eens in uw webshop. Door te kijken naar wat goed gewerkt heeft, kan u uw teksten verder blijven verbeteren. Al is het misschien niet zo eenvoudig als het lijkt.

Weet dat veel zelfstandigen beroep doen op een copywriter. Zoek gerust iemand die vlot en leuk schrijft. Verbied hem of haar wel om iets te kopiëren van een andere website.

Wij hopen alvast dat uw verkoop en omzet de hoogte in zullen gaan.