Woman working on tablet placed on wooden desk. Concept of electronic shopping. Shot from aerial view

3 tactieken die mensen aanmoedigen opnieuw iets te kopen in uw online winkel

In E-commerce door Telenet Business

Vaste klanten zijn cruciaal voor elke winkelier en zelfstandige. Ze zijn rendabeler en loyaler. Hebt u nu vooral eenmalige online klanten? Hoe maakt u er vaste klanten van?

Online consumenten zijn wispelturig en niet snel trouw aan één merk of winkel. Toch bestaan er manieren om mensen die een eerste keer iets kochten opnieuw naar uw winkel te laten surfen.

Ook zin om de omzet in uw winkel te laten groeien dankzij een loyaler cliënteel?
We focussen ons op 3 mogelijkheden met nieuwsbrieven en mails.

Mail 1. “We missen u”

Dit is hét format voor klanten die al een lange tijd niets bij u kochten. Een eenvoudig mailtje kan hen weer activeren. Sommige klanten wachten zelfs op informatie of een aanbod voordat ze opnieuw de stap naar uw winkel zetten.
“We missen u” is een sympathieke boodschap. Al maakt u zich nog sympathieker wanneer u er een coupon voor een korting bij voegt, dat spreekt.

onlinedrogist

Mail 2. “Uw voorraad is bijna op”

Vaak sturen eshops meteen na de aankoop een mail om iets te promoten. Waarom niet wachten?
Zo mailen slimme verkopers van inkt, maquillage en andere producten die opraken een mail een hele tijd na de aankoop. “Vul uw kast aan nu uw aangekochte product bijna op is”, mailen ze. Of “Graag vernemen we of u nog genoeg voorraad heeft”. Ze spelen in op de vermoedelijke datum dat u nieuwe producten zou moeten bestellen.
Natuurlijk mét opvallende knop of link om te bestellen.

printabout

Mail 3. “Beoordeel ons”

Reviews verzamelen is essentieel voor een online winkel. Tegelijkertijd blijft u top-of-mind als u mensen een paar dagen na aankoop vraagt hoe het nieuwe kledingstuk hen past, of ze al genoten hebben van hun nieuwe televisie,…
Maak het uw kopers hierbij gemakkelijk. Werk met een puntenscore. Of geef 3 mogelijke antwoorden die ze maar hoeven aan te klikken. Beloon hen ook voor hun tijd.

bol.com screenshot

Als online winkel hebt u veel nteressante mogelijkheden om klanten die een eerste keer iets kochten opnieuw te verleiden een aankoop te doen. Gebruik deze. Start alvast met deze 3 type mailings.
Door uw aankoopsoftware te koppelen aan uw mailingprogramma loopt het vanzelf eens u alles instelt.

Wilt u dit verder uitwerken voor uw e-commerce? De blog How to Get E-Commerce Customers Coming Back After Their First Purchase geeft u een berg voorbeelden.