Depositphotos_102015428_l-2015

2 x 10 redenen waarom mensen online én offline kopen

In E-commerce door Telenet Business

In 2017 kochten Belgen voor 10 miljard euro online. Toch ziet 3 op de 4 Belgen zich ook in de toekomst de fysieke winkels binnenwandelen. Welke redenen wegen uw klanten tegen elkaar af?

Uw klanten kopen zowel online als offline. Ja, inderdaad. Ze stappen best nog graag uw winkel binnen… al willen ze op voorhand al eens online door uw gamma scrollen en swipen.

Zelfs in de Verenigde Staten, toch hét land van de online shoppers, gebeuren er nog steeds tien keer meer offline dan online aankopen. Wel groeien de online aankopen 3 keer sneller.

10 redenen waarom mensen liever online kopen

  • Mogelijkheid om 24/7 te winkelen: 58%
  • Gemakkelijk prijzen vergelijken: 54%
  • Betere prijzen online: 46%
  • Tijd sparen: 40%
  • Het gemak van niet naar een winkel te hoeven: 39%
  • Grotere variëteit: 29%
  • Gratis verzending: 29%
  • Het gemak van alles op één plaats: 27%
  • Mensenmassa’s vermijden: 15%
  • Producten zijn niet te koop in eigen land of regio: 15%

10 redenen waarom mensen liever in een fysieke winkel kopen

  • Het product kunnen zien en aanraken: 56%
  • Het product echt uitproberen: 55%
  • Bezorgd dat online niet klopt met de realiteit: 41%
  • Lange levertijd online: 34%
  • Hoge verzendkosten: 25%
  • Te waardevol product om online te kopen: 24%
  • De leuke ervaring van het shoppen: 23%
  • Toch al naar de winkel gaan: 16%
  • Geen vertrouwen in online veiligheid: 13%
  • Mogelijkheid om met een verkoper te praten: 13%

Top-12 producten die offline gekocht worden nadat ze online onderzocht werden:

  • Huishoudtoestellen: 58%
  • Elektronica: 54%
  • Kleding: 49%
  • Spellen en games: 44%
  • Keukengerei: 41%
  • Auto’s en accessoires: 40%
  • Buitenmeubelen: 37%
  • Babyspullen: 33%
  • Gereedschappen: 32%
  • Schoonheidsproducten: 26%
  • Voeding: 19%
  • Meubelen: 19%

Deze cijfers uit de infographic van Emerce over online versus offline tonen aan dat klanten verwachten zowel online als offline verwend te worden. Ze willen snel hun gading vinden, het product aanraken en zo gemakkelijk mogelijk kopen. Soms online. Soms in de winkel.

Winnaars zijn de handelaars die de online en offline business sterk aan elkaar linken.