Online reviews voor uw bedrijf

Top-10 sectoren waarin online reviews doorwegen. Check uw sector

In Branding door Telenet Business

Sommige sectoren zijn gevoeliger voor online reviews dan andere. Hoe sterk bepaalt de mening van anderen het koopgedrag bij uw klanten?

Hebt u een restaurant, café, hotel of ontbijtzaak? Dan mag u er zeker van zijn dat de meningen die uw klanten online neerschrijven een sterke invloed uitoefenen.

Bent u in een andere sector actief? Check dan even de onderstaande grafiek.
Opvallend is dat dit onderzoek inzicht geeft in het effect van reviews op lokale zaken.

Horeca super gevoelig aan reviews

De horeca is het meest gevoelig aan wat klanten online schrijven over het eten, de service, de sfeer en gezelligheid.
60% van de ondervraagde mensen las al reviews bij het zoeken van een restaurant of café.
40% bij het zoeken van een hotel en bed & breakfast.

De medische en gezondheidssector scoort een derde plaats, met 33%.
Zoek uw sector in de grafiek hieronder.

Welke type bedrijf gaf je reviews?

Bron: Brightlocal – local consumer review survey

De onderzoekers van BrightLocal zien een duidelijke link met hoe vaak mensen een service of zaak bezoeken en hoe vaak we graag wisselen van, bijvoorbeeld, restaurant.
Eens een goede dierenarts, boekhouder of verzekeraar gevonden, verliezen reviews aan belang.

93% leest reviews

Zo goed als geen enkele lokale business ontsnapt aan review-zoekers.

93% van de consumenten leest soms tot altijd lokale reviews voordat ze beslissen.
35% leest altijd de reviews tijdens het zoeken naar een zaak in hun buurt.

Wat de aandacht trekt?

  • 54% besteedt de meeste aandacht aan de gemiddelde score, het aantal sterren.
  • 46% kijkt naar de hoeveelheid reviews.
  • 38% kijkt naar hoe recent de reviews gepost werden.
  • 33% vindt de lengte en gedetailleerde beschrijving relevant.
  • 32% laat zich beïnvloeden door de toon van de reviews.
  • 30% vindt het belangrijk dat het bedrijf heeft geantwoord op de review.

Aandacht na review online

Wat doen mensen die een positieve review lezen?

Hetzelfde onderzoek toont aan hoe belangrijke een positieve review is.

  • 37% bezoekt de website van de handelaar.
  • 26% zoekt voor meer reviews om zijn/haar keuze kracht bij te zetten.
  • 17% gaat effectief naar de winkel, het restaurant, hotel…

Volgende stap na positieve review

En hoe staat uw sector er voor? Ongetwijfeld is het ook voor u tijd om actie te ondernemen.
Dat kan gemakkelijk. Start met dit artikel Hoe verzamelt u reviews in Google?