Devices Google

Nieuwe URL? Wat met de pagina’s van uw oude site in Google?

In Branding door Telenet Business

Wanneer ondernemers een nieuwe website lanceren, beseffen ze soms te laat dat ze het verkeer van hun oude site kwijt zijn. Hun geschiedenis en ranking in zoekmachines moeten weer helemaal van nul opgebouwd worden. Hoe kan u dit voorkomen?

U lanceert een nieuwe website? Misschien zelfs een nieuwe naam? Een nieuwe URL? Dan is het toch mogelijk om uw huidige bezoekers te behouden. Ook uw ranking in Google kunt u overzetten naar de nieuwe URL.

Hoe?

URL-migratie is de oplossing

Een nieuwe website betekent nieuwe URL’s. Dat zijn de adressen bovenaan in de adresbalk die de elektronische locatie van een website of bestand aangeven.

Nu komt het erop aan om alle oude URL’s correct door te laten verwijzen naar de nieuwe. Dit heet de URL-migratie of URL forward instellen. Hierdoor bewaart u ook de waarde van de pagina, en behoudt u uw fel bevochten ranking in Google.

Vul eerst deze Excel-tabel in

Specialisten stellen eerst een migratiedocument op. Gerben van Wijngaarden van Optimize Online deelt zijn migratiedocument in Google Docs met u. Kopieer het document gerust naar Excel of Google Drive.
Vul het vervolgens in met de gegevens van uw oude en nieuwe website.

Programmeer een 301 redirect

Nu komt het er op aan de oude URL’s vast te klikken aan de nieuwe. Dit kan met een 301 Moved Permanently status. Zo’n redirect is best iets voor technische knobbels, of uw webmaster.

Het resultaat is dat bezoekers die op een oude link klikken, onmerkbaar worden doorgesluisd. En dat Google de oude URL uit zijn index vervangt door de nieuwe.