Positive feedback and negative feedback

Wat zijn de eerste stappen van wie een positieve review leest?

In Branding door Telenet Business

54% van de consumenten laat zich sterk beïnvloeden door het aantal sterren dat een product of zaak scoort. Weet u ook welke actie ze ondernemen na het lezen van reviews?

Dit artikel schenkt u inzicht in de elementen die consumenten belangrijk vinden bij reviews. Vervolgens brengt het de acties in kaart van mensen na het lezen van positieve reviews.

Bent u nog niet helemaal mee met de kracht van reviews voor uw zaak? Lees dan eerst het artikel Waarom zijn online reviews van uw klanten zo belangrijk?

Nu kan u verder 😉

Vooral uw sterren vallen op

Laat ons eerst kijken naar de factoren die het meeste invloed uitoefenen.

Waar kijken uw potentiële en huidige klanten naar?

  • 54% van de consumenten laat zich beïnvloeden door het aantal sterren.
  • 46% kijkt naar het aantal reviews.
  • 38% kijkt naar hoe nieuw de reviews zijn.
  • 33% kijkt naar de lengte en de details in de reviewteksten.
  • 32% kijkt naar de positieve of negatieve toon van de review.
  • 30% kijkt of de verkoper of zaak die genoemd wordt, antwoorden op de review.

Opmerkelijk zijn de verschillen tussen 2017 en het jaar voordien in het consumentenonderzoek van BrightLocal.
In 2016 telde vooral het aantal sterren en het sentiment van de reviews. Nu is het belang van het aantal reviews, de lengte en beschreven details fors groter. Ook waarderen consumenten steeds meer de bedrijven die antwoorden op reviews.

Wat is de volgende stap

Uw klanten en potentiële klanten doen ook iets met de reviews. Maar wat?
Welke acties ondernemen ze na het lezen van positieve reviews?

  • 37% bezoekt de website.
  • 26% zoekt meer reviews om zijn/haar keuze te verantwoorden.
  • 17% bezoekt de winkel of de zaak.
  • 10% zoekt verder om te vergelijken.
  • 10% neemt contact op met de zaak.

Opvallend is dat consumenten steeds vaker contact opnemen met het bedrijf. 3% deed dit in 2016. 10% bij het laatste onderzoek in 2017. Ook zoeken ze steeds vaker naar nog meer reviews.
Het aantal rechtstreekse kliks naar de website is fors gedaald. In 2016 bezocht 54% de website van de aanbieder, in 2017 deed 37% dat.

Meer gedetailleerde informatie over hoe consumenten reviews voor restaurants, overnachtingen, klusjesdiensten en elektronica percipiëren, vindt u in dit Nederlandse onderzoek van Motivaction.