5 to do’s om beter te schrijven voor je webshop
De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 14 mei 2019
Met het juiste taalgebruik trek je klanten over de streep. Overtuigende zinnen maken het verschil tussen een winstgevende en verlieslatende webshop. Maar hoe zet je aan tot kopen?
In dit artikel geven we je enkele to do’s waarmee je aan de slag kan om nog betere teksten te schrijven op maat van jouw webshop.
1. Schrijf in de taal van je klanten
Zijn je klanten professionelen of particulieren? Dat is belangrijk om tijdens het schrijfproces in het achterhoofd te houden. Je B2B-klanten zullen namelijk gedetailleerde, gespecialiseerde informatie verwachten. B2C-klanten verkiezen eenvoudige teksten zonder vaktermen.
2. Pak het psychologisch aan
In het boek De people factor in e-commerce verwijst Cis Scherpereel naar de marktkramer die roept: “Het zijn de laatsten!” Zo zet hij je aan tot kopen. Dit kan jij ook toepassen op jouw webshop: ‘Nog slechts 3 stuks in voorraad’, ‘Einde reeks’, ‘Nu voor de allerbeste prijs’. Test eens wat best werkt.
3. Verkoop een gevoel
Als de marktkramer belooft dat je met zijn revolutionaire mesje voortaan gemakkelijk de mooiste salades maakt voor je vrienden, benadert hij jou ook langs de psychologisch meest interessante kant. Natuurlijk wil jij scoren bij je gasten. Net zoals de marktkramer, benadruk je best het gevoel dat klanten in huis halen met jouw producten. Waarvan profiteren ze levenslang? Hoe besparen ze hier tijd mee? …
4. Hou het persoonlijk
Mensen kopen graag van mensen die ze sympathiek vinden of waarin ze zichzelf herkennen. Link jouw zaak dus sterk met je persoon. Weef een persoonlijke touch doorheen de teksten op je website. Spreek als mens in die teksten. Schrijf persoonlijk. Post leuke foto’s van je team en laat eens zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat.
5. Verwerk zoekwoorden
Bezoekers op je webshop zoeken vaak heel gericht. Schrijf op basis van wat ze zoeken. Verwerk de trefwoorden die ze in Google intikken in je teksten. Dit geeft hen het idee dat ze echt vinden wat ze nodig hebben.
Ga zelf aan de slag met deze to do’s. Experimenteer er eens mee in je webshop. Door te kijken naar wat goed gewerkt heeft, kan je de teksten verder blijven verbeteren. Al is het misschien niet zo eenvoudig als het lijkt.
Weet dat veel zelfstandigen beroep doen op een copywriter. Zoek gerust iemand die vlot en leuk schrijft. Verbied hem of haar wel om iets te kopiëren van een andere website, want dit straft Google af.
Wij hopen alvast dat je verkoop en omzet de hoogte in zullen gaan!