Welke key metrics vertellen hoe succesvol je website is?

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 6 mei 2019

Welke key metrics vertellen hoe succesvol je website is?

Je hebt een website, maar werkt hij ook? Trek je genoeg bezoekers aan? Waar komen ze vandaan? Komen ze terug? Of verlaten ze heel snel je website? De key metrics in dit artikel vertellen het je.

Eerst stellen we een goede tool voor in het meten van het succes van jouw site: Google Analytics. Deze tool vertelt je hoe goed je website is. Maar welke cijfers zijn hierin belangrijk? Wat zijn met andere woorden de key metrics?

Log in op Google Analytics. Dan krijg je via een dashboard inzichten in de gebruikers van je site.

Wat kan het je vertellen?

Hoeveel bezoekers?

Hoeveel bezoekers komen er op jouw website? Focus hier op de unieke bezoekers. Dit zijn het aantal mensen dat gedurende de dag, een week, een maand … je website bezoekt. Iemand die 4 keer terugkomt, blijft 1 bezoeker.

Zo meet je de grootte van jouw publiek. Ook handig als je wil weten of een marketingcampagne extra bezoekers trekt.

Waar komen ze vandaan?

Verkeersbronnen (traffic sources) zeggen waar je klanten vandaan komen. Van welke site worden ze doorverwezen? Klikken ze door na het lezen van je nieuwsbrief? Vonden ze je zaak in Google?

Je weet meteen welke extra bronnen je kan activeren, welk magazine je best nogmaals verleidt om over jou te schrijven en welke sociale media goed werken voor jouw zaak.

Hoeveel klikken meteen weg?

De bounce rate zegt hoeveel bezoekers meteen wegklikken vanop de eerste pagina. Vergelijk het met de passant die je winkel binnenstapt, snel rondkijkt en weer buiten wandelt.

Ofwel zijn je verhaal en site niet duidelijk en aansprekend genoeg. Ofwel belandt het verkeerde doelpubliek op je site.

Wie doet een actie?

Dit zie je aan de conversies (conversion rate). Dit percentage vertelt je hoeveel van de bezoekers een actie ondernemen. Ze kunnen iets kopen, zich inschrijven op de nieuwsbrief, je een vraag stellen, een offerte aanvragen, …

Hoe hoger de conversies, hoe beter. Bij een laag, of plots lager, cijfer zoek je best snel de oorzaak.

Welke zijn de beste pagina’s?

De lijst van best bezochte pagina’s op je website leert je wat bezoekers appreciëren en zoeken. Werk de minder goed scorende pagina’s bij volgens de succeselementen uit de goed scorende pagina’s. Zeker de pagina’s waarop het exitpercentage hoog is (exit pages) verdienen je aandacht.

 

Met deze 5 key metrics haal je waardevolle informatie uit Google Analytics. Je leest hoeveel bezoekers je online haalt, of ze terugkomen, welke pagina’s het populairst zijn en hoeveel van jouw bezoekers een aankoop doen, je een offerte vragen of zich inschrijven op je nieuwsbrief.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale