Files vermijden én klanten winnen. Hoe adverteren op Waze?

Hans Hermans - 16 oktober 2019

Chauffeurs die op Waze rijden worden naar je lokale zaak geleid. Adverteren op gps-app Waze

Waze leidt een kwart miljoen Belgen door de files. Maar wist je dat Waze die mensen naar je zaak kan gidsen? Met deze 3 oplossingen zet je jouw lokale zaak op de kaart, net zoals slagerij Wim het doet.

Slagerij Wim uit Adinkerke adverteert op Waze. Zijn logo verschijnt in elke auto die met Waze op de E40 van of naar Frankrijk rijdt. Handig voor wie nog een barbecueschotel of belegde broodjes wil inslaan. 

Waarover gaat het?

Waze is een gratis gps-app die de snelste route geeft tussen A en B. Onderweg word je gewaarschuwd voor ongevallen, files, vertragingen en snelheidscontroles.

Naar schatting 250.000 Belgen rijden op Waze. Gemiddeld gebruiken ze de app 11 uur per maand, vooral op het traject van en naar het werk. Onderweg krijgen ze advertenties te zien aangepast aan hun route en locatie.

 

Waarom is het belangrijk voor jou?

Waze weet precies waar zijn gebruikers zich bevinden. Hierdoor kan het gebruikers perfect op het juiste moment attent maken op een lokale onderneming. 

  • Honger? Sla dan links af. Daar vind je een broodjesbar. 
  • Fietsgerief nu -20% bij de fietsenwinkel op je route. 

Ook voor jouw zaak kan adverteren op Waze nuttig zijn. Misschien levert het extra klanten en omzet op. 

Hoe starten met adverteren op Waze?

Er zijn 3 manieren om te adverteren, legt Stijn Martens, expert van De Digitale Versnelling uit in dit 100 seconden-filmpje.

Wie klikt, wordt meteen naar de zaak gegidst.

 

1. Branded Pins zijn logo’s op de kaart gepind, zoals de icoontjes op Google Maps. Slagerij Wim adverteert zo op Waze. Wie op het logo klikt, krijgt informatie over openingsuren, contactgegevens en lekkere promoties…

2. Gesponsorde zoekresultaten in Waze Search tonen logo’s, bedrijven en bedrijfsinformatie in de buurt van een route. Eventuele aanbiedingen kunnen opgeslagen worden.

3. Zero-speed Takeover verschijnt als de auto meer dan 4 seconden stilstaat, bijvoorbeeld bij een stoplicht. Vindt de bestuurder de aanbieding of informatie relevant, dan wordt hij of zij na één klik naar je toe geleid.

 

Je start vanaf 2 dollar per dag via Waze Local. Vervolgens pas je gemakkelijk je budget aan volgens de bezoekers die Waze je brengt. Je dashboard houdt je op de hoogte.

 

Gratis alternatieven voor Waze?

Waze is niet de enige interessante partij. Je hebt gelijk om je zaak ook op andere onlinekaarten te plaatsen. Dit kan bovendien gratis op andere populaire tools als Google en Apple Maps. 

Hoe plaats je je lokale zaak op…

  • Google Maps. Registreer je zaak op Google Mijn Business. Je verovert meteen een plaats op de populairste onlinekaart.

  • Apple Maps. Surf naar Mapsconnect. Log in met een Apple-ID en doorloop de stappen.

  • Open Streetmap, een open source kaart die wereldwijd gebruikt wordt, ook door Apple. Via de tool On OpenStreetMap zet je jouw zaak snel op de kaart.

 

Hans Hermans

Wat is affiliate marketing en hoe begin je eraan?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Waarom lead generation zo belangrijk is voor je zaak

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op YouTube voor beginners

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale