Hoe versterk jij je merk met YouTube?
Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 6 november 2019
YouTube is een krachtig marketinginstrument, maar zelfstandigen en kleine ondernemers laten het toch vaak links liggen. Waarom zou je een eigen kanaal op YouTube starten? En hoe?
Wat is een YouTube-kanaal?
Een YouTube-kanaal is jouw persoonlijke televisiezender. Je verzamelt er zelfgemaakte video’s en video’s die je de moeite vindt om te delen. Je uploadt ze gemakkelijk op een merkaccount op dat platform. Mensen kunnen zich abonneren op je kanaal. Zo worden ze verwittigd wanneer je nieuwe video’s post.
Waarom is YouTube belangrijk voor je zaak?
YouTube is een van de meest interessante marketingtools voor je zaak. Dagelijks wordt er 1 miljard uur video gekeken. Wetende dat YouTube na Google ‘s werelds tweede grootste zoekmachine is, verhoog je zo de kans om online je merk te versterken.
Video’s vanuit YouTube delen, is uiterst gemakkelijk voor jou. Sociale media en websites gaan vlot om met YouTube-links. Plak gewoon de YouTube-url van jouw video op de plek waar je deze wenst… en klaar.
Hoe verbeter je je kanaal?
Een sterke en herkenbare branding voor je kanaal is onmisbaar om succes te boeken. Let op deze elementen:
- Personaliseer je kanaal passend bij de branding van je zaak. Begin met het uploaden van een kanaalpictogram en banner.
- Beschrijf de inhoud van je kanaal in de ‘Kanaalbeschrijving’. Zo weten bezoekers wat ze kunnen verwachten.
- Maak een leuke, duidelijke en attractieve trailer. Zo lok je nieuwe abonnees.
- Upload regelmatig nieuwe en originele video’s. De zoekmachine beloont bedrijven die geregeld nieuwe content online zetten.
- Creëer een afspeellijst (playlist) per thema waarover je video’s deelt. Zo benadruk je meteen je specialisaties of productcategorieën. Wijs alle video’s toe aan een of meerdere afspeellijsten.
Klik door naar Google voor een meer uitgebreide handleiding om je zaak te lanceren op YouTube.