Wat typeert een goede bedrijfsnaam en een tijdloos logo?
Lesley Vandael - 21 april 2020
Welke stappen moet je zetten om je onderneming grafisch in de markt te zetten? Wat heb je nodig om van je onderneming een aantrekkelijk succesverhaal te maken? Alles begint bij het bedenken van een krachtige bedrijfsnaam en een tijdloos logo.
STAP 1 - Een krachtige bedrijfsnaam.
Elk bedrijf heeft een pakkende, strategische en doelgerichte naam nodig. Maar er zijn ook commerciële en administratieve redenen voor het zoeken naar een geschikte bedrijfsnaam.
De brainstormfase.
Je kan maar één keer een eerste indruk maken en dat is meestal via je bedrijfsnaam. Niet te onderschatten dus, die keuze. Het moet er boenk! op zijn.
4 Eigenschappen van een krachtige bedrijfsnaam:
- probleemloos uit te spreken;
- makkelijk te onthouden;
- nieuwsgieringheid prikkelen;
- passen bij je branche of niche.
Als je zelf aan de slag gaat met het bedenken van een bedrijfsnaam, zijn hier enkele praktische tips:
- Noteer alle kernwoorden die verband houden met je onderneming. Wat doe je precies? Wat typeert je bedrijf? Wat maakt het bijzonder? Wat verkoop je/wat bied je aan? Noteer alle begrippen die jouw core business omvatten.
- Voeg elke dag nieuwe woorden toe. Zoek in tijdschriften, boeken, kranten of check het internet. Laat het even rusten en bekijk de lijst opnieuw. Groepeer woorden die op elkaar lijken en maak ze eventueel korter, bondiger. Schakel eventueel mensen in die helpen zoeken naar de kernwoorden die typerend zijn voor jouw onderneming. Kun je je eigen naam gebruiken als inspiratie voor je bedrijfsnaam?
- Puzzel met de woorden die je hebt bekomen. Maak je lijst steeds korter en hou enkel de kernwoorden over die het krachtigst overkomen. Maak een shortlist.
- Leg deze shortlist voor aan vrienden, collega's, familieleden en vraag hun mening. Wat is hun reactie? Kun je ergens bijsturen?
- Maak de beslissing: kies een definitieve naam!
STAP 2 - Een tijdloos en onvergankelijk logo.
Anno 2020 is branding trending. Bedrijven, organisaties en verenigingen willen er qua look & feel allemaal netjes en professioneel uitzien. Er wordt meer dan ooit ingezet op huisstijl en design.
Een logo is méér dan alleen de grafische vormgeving. Het is de onderliggende betekenis, de kernboodschap, de identiteit die erachter zit én de absolute kroon op je branding.
Een logo is jouw rots in je branding!
Er zijn 5 essentiële kenmerken voor een professioneel en tijdloos logo:
- Onvergankelijk: het logo is duurzaam en bestendig.
- Tijdloos: het logo trotseert de tand des tijds en is te allen tijde actueel.
- Typerend: het logo is op maat gemaakt en past perfect binnen je branche of niche.
- Doelmatig: het logo is technisch kwalitatief en kan overal worden toegepast.
- Aanlokkelijk: het logo is attractief en spreekt direct je doelgroep aan.