Wat zijn leads en waarom zijn ze belangrijk?
De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 22 maart 2022
Een goede website vertelt jou wie geïnteresseerd is in het kopen van je product of dienst. Dat zijn ‘leads’. Maar levert jouw website die leads wel aan? En hoe zorg je ervoor dat die leads tot een aankoop overgaan?
Wat zijn leads?
Leads zijn persoonlijke of bedrijfsgegevens van potentiële klanten. Een persoon laat bijvoorbeeld zijn gegevens achter omdat hij interesse toont in een product of dienst. Hij wil misschien een brochure downloaden, een nieuwsbrief ontvangen, door jouw bedrijf gecontacteerd worden, etc. Deze gegevens kan jij als ondernemer gebruiken om die persoon warm te maken door hem/haar beter te lezen kennen: waarnaar is die persoon naar op zoek en hoe kan jij hierbij helpen? Zulke gegevens zijn essentieel bij het prospecteren.
Niet alle websitebezoekers die hun gegevens achterlaten, worden klanten. Het is immers niet zo dat wie z’n telefoonnummer achterlaat meteen iets bij jou wil kopen. Ieder gaat op z’n eigen tempo tot aankoop over. Wie op zoek is naar een nieuwe auto, steekt die ook niet meteen in het virtuele winkelmandje.
De snelheid is afhankelijk van de producten of diensten die je aanbiedt en van de personen die je aanspreekt. De ene koopt meteen, terwijl anderen meer informatie nodig hebben en uitgebreid op onderzoek gaan om de juiste beslissing te kunnen maken. Hoe beter je die laatste persoon helpt, hoe warmer de lead (hoe beter je hem kent), hoe groter de kans dat hij bij jou koopt. Een goede lead kan op termijn een nieuwe klant worden.
Wat is lead generation?
Lead generation is het proces waarbij mensen die interesse tonen in jouw product omgezet worden in klanten. Voordien kocht je misschien een database aan om van personen klanten te maken, maar mensen die zelf hun gegevens achterlaten, tonen al iets meer interesse in je product. Je beantwoordt misschien een vraag die ze hebben, of lost een probleem op.
Wie op zoek gaat naar een elektrische fiets en via sociale media een checklist te zien krijgt die hem haarfijn uitlegt waarop hij moet letten bij het kiezen van zo’n fiets, zal meer geneigd zijn om zijn gegevens bij jou achter te laten omdat je hem helpt bij het maken van de juiste keuze én toont dat je kennis van zaken hebt.
Wil dat zeggen dat hij die fiets meteen bij jou koopt? Nee, maar je hebt wel alvast een streepje voor op concurrenten. Want als men kan kiezen tussen kopen bij eender wie, of bij een expert, kiest iedereen voor de expert. Als je vervolgens contact houdt, de persoon beter leert kennen en een band opbouwt, duw je hem stap voor stap verder in jouw richting.
Benieuwd welke gegevens je precies mag gebruiken?
Hoe vlotter gegevens verzamelen?
Tip 1. Vraag gegevens
Waarom niet rechtuit persoonlijke en bedrijfsgegevens vragen? Geef iets waardevols in ruil, zoals een korting, een gratis e-boek of maandelijkse tips van experts.
Tip 2. Schrijf en deel interessante content
Met interessante content verhoog je de kans om gegevens van potentiële klanten te verzamelen. Je doelgroep krijgt de informatie die ze op dat moment nodig hebben en jij krijgt gegevens die je vertellen wie geïnteresseerd is. Win-win! De twee topmethodes zijn e-mail (87%) en lerende (educational) content (77%). Benieuwd hoe je relevante content brengt? We hebben 3 eenvoudige tips voor je!
Trackingtools, zoals Google Analytics dat bezoekers op je website telt, vertellen je wie artikels, video’s en foto’s op je site bekijkt, wanneer en waarom ze dat doen. Daarop kan jij inspelen.
Tip 3. Link op sociale media
Sociale media zijn een interessante tussenstap in het verzamelen van leads. Via Facebook en LinkedIn kan je op zoek gaan naar de juiste doelgroep, die mogelijks binnenkort gegevens met je deelt… Klikt iemand op de 'vind ik leuk'-knop of reageert hij op een bericht, dan weet jij dat ze al ‘betrokken’ zijn. Tip: test het zelf door een wedstrijd of actie te organiseren. Zo lok je hen naar je website.