Wat is affiliate marketing en hoe begin je eraan?
Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 1 december 2022
Als eenmanszaak of klein bedrijf heb je meestal een marketingmix nodig om goeie resultaten te behalen. Affiliate marketing is een van de manieren waarop je nieuwe klanten kan bereiken. En da’s goed nieuws, want als adverteerder loop je weinig risico: je betaalt slechts wanneer een klant ook écht iets koopt.
Wat is affiliate marketing?
We spreken van affiliate marketing wanneer iemand anders (een publisher) je producten online promoot en daarmee doorlinkt naar je webshop. Denk aan blogs, banners, vergelijkingswebsites en zo meer. Zo’n blog kan bijvoorbeeld “de vijf beste koffiezetapparaten van het moment” bespreken en daarbij dat van jou als het allerbeste toestel aanprijzen.
Banners en vergelijkingswebsites
Als je kiest voor bannering, dan plaats je klikbare afbeeldingen op de website van een partner, om zo je product aan te prijzen bij de doelgroep van die partner. Banners vind je vaak bovenaan nieuwswebsites zoals die van Het Laatste Nieuws of De Morgen. Als je op de afbeelding klikt, kom je op de website van de verkoper van dat product of die specifieke dienst terecht. Vergelijkingswebsites als verzekeringen.be of spaargids.be strijken eveneens een centje op wanneer je via hun website een product of dienst koopt.
Hoe werkt affiliate marketing precies?
Binnen affiliate marketing zijn er drie grote rollen: de rol van adverteerder (dat ben jij, die producten of diensten aanbiedt), die van publisher (degene die het promotiemateriaal publiceert) en het affiliate netwerk. Dat netwerk is bijvoorbeeld een platform dat voor jou het aantal items bijhoudt (‘trackt’) die via je publisher werden verkocht.
Mechanisme
De adverteerder (jij, dus) laat promotiemateriaal publiceren op de website van een publisher. Een potentiële klant klikt op dat promotiemateriaal en komt zo in je webshop terecht. Wanneer de klant ook daadwerkelijk iets koopt, krijgt de publisher een klein percentage van de verkoopprijs. Jullie worden er dus allebei een beetje beter van: jij bereikt een grotere doelgroep en vergroot zo je omzet, en de publisher verdient een centje aan jouw verkoop.
Kost per verkocht item
Waar je bij advertenties op Google en Facebook vaak met CPM’s (kosten per duizend weergaven) en CPC’s (kosten per klik) te maken krijgt, werkt affiliate marketing met een CPS – een cost per sale. Je betaalt dus pas aan de publisher als je ook daadwerkelijk iets verkocht hebt. En dat maakt affiliate marketing zo interessant. (Als deze termen je onbekend zijn, check dan zeker onze woordenlijst een beetje verder in dit artikel.)
Vanwaar komt deze marketingvorm?
Affiliate marketing is al meer dan dertig jaar oud en blijft een effectieve reclamemethode. Niet lang na het ontstaan van het internet, begonnen merken al te experimenteren met deze reclamevorm. Het grote e-commercebedrijf Amazon speelde een gigantische rol in de uitrol van affiliate marketing. In 1996 was het de eerste grote speler die publishers begon te betalen om reclame te maken voor producten die Amazon zelf te koop aanbood. Andere webshops volgden al snel, want affiliate marketing heeft nogal wat voordelen. Maar voor we inzoomen op die voordelen, geven we graag wat extra uitleg bij enkele belangrijke termen binnen de (affiliate) marketing.
Affiliate marketing voor beginners: een woordenlijst
Adverteerder: het bedrijf dat reclame wil maken voor zijn producten of diensten. |
CPC: cost per click – een advertentiemodel waarbij betaald wordt per klik. |
Affiliate network: dit platform situeert zich tussen de adverteerder en de publisher en neemt alle administratieve en technische beslommeringen uit handen van beide partijen. |
CPL: cost per lead – een advertentiemodel waarbij de adverteerder betaalt per lead (zie verder in deze lijst). |
Affiliate programma: als je geen affiliate netwerk wil gebruiken, dan kan je zelf een programma uitdokteren. Hierin bedenk je een flow tussen jou en enkele publishers met hun beschikbare media (websites, podcasts, sociale media, …). |
CPM: cost per mille – een advertentiemodel waarbij de adverteerder een bepaald bedrag betaalt per duizend weergaven. |
Banner: afbeelding met tekst waarop een adverteerder zijn diensten of producten promoot. |
CPS: cost per sale – het advertentiemodel voor affiliate marketing: de publisher ontvangt een bedrag op basis van de verkoop die een bepaalde advertentie genereert. |
Blog: een informatief artikel waarin de auteur een product zo authentiek mogelijk aanprijst, bijvoorbeeld na een uitgebreide test. |
Lead: een potentiële klant die interesse heeft getoond in je diensten of producten, bijvoorbeeld door zich in te schrijven op de nieuwsbrief, een contactformulier in te vullen of een offerte te vragen. |
Converteren: wanneer een klant iets koopt via je website, spreken marketeers van een conversie. |
Vergelijkingswebsite: een website die je twee of meerdere producten laat vergelijken, om dan van daaruit door te klikken naar de webshop van de adverteerder. |
Voordelen van affiliate marketing
Affiliate marketing biedt enkele stevige voordelen. Ten eerste stijgt je omzet, omdat je een ruimere doelgroep bereikt. Daarnaast heb je de kans om je autoriteit te vergroten: hoe meer websites naar jouw webshop verwijzen, hoe groter je autoriteit op het vlak van dat product of die specifieke dienst. Ten slotte krijg je een passieve instroom van nieuwe klanten, dankzij de advertenties via het affiliate platform of je affiliate programma.
Nadelen van affiliate marketing
Aan elke marketingvorm zijn kosten verbonden en dat is hier niet anders. Afhankelijk of je voor een netwerk of een programma kiest, moet je een bepaalde opstartkost betalen. Die ligt bij een programma dat je zelf uitdoktert vaak hoger dan de opstartkosten die bij een netwerk komen kijken. Dat geldt ook voor de technische installatie die je nodig hebt.
Als je kiest voor een netwerk, dan hoef je je niet bezig te houden met de technische kant. Maar met een programma moet je natuurlijk zelf alle bits en bytes in orde krijgen. Ten slotte is het niet altijd gemakkelijk om kwalitatieve publishers te vinden als je zelf je affiliate program opzet. Ook hier kan een netwerk je bij helpen. De bekendste netwerken zijn:
Affiliate marketing, iets voor jou?
Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarmee je je webshop meer kan laten opbrengen. Maar het is natuurlijk niet de enige manier om je omzet te vergroten. Lees daarom ook eens hoe je een nieuwsbrief opstart, of hoe je je website beter laat scoren in de Google zoekresultaten met SEO (niet te verwarren met SEA). Heb je nog geen webshop? Check dan zeker ons artikel over e-commerce en over hoe te starten met een webshop.
Vragen? De experts van De Digitale Versnelling helpen je graag
Klinkt dit je allemaal nog te onbekend in de oren? Neem dan gerust contact op met de experts van de Digitale Versnelling. We helpen kleine bedrijven en eenmanszaken graag groeien – offline én digitaal.