Waarom is zoekmachineoptimalisatie (SEO) cruciaal voor je website?
Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 28 oktober 2022
Als je website niet goed scoort in zoekmachines, is de kans groot dat het op SEO-vlak fout zit. Maar wat is dat, SEO? En waarom is het zo belangrijk voor je website? Je leest het hier.
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. De term omvat alle technieken die ervoor zorgen dat je website of webshop hoger scoren in Google, Bing en andere zoekmachines. SEO is een combinatie van copywriting en technische instellingen. Maar voor beide disciplines draait het om hetzelfde principe: je moet je website zo helder en overzichtelijk mogelijk voorstellen aan de ‘crawlers’ van Google en consoorten.
Die crawlers kan je nog het best vergelijken met ‘robotspinnetjes’ die het internet afstruinen en zo informatie inwinnen over de talloze sites die het wereldwijde web telt. Hoe beter je de ‘spinnetjes’ informeert, hoe groter de kans dat Google je website hoger in de zoekresultaten plaatst.
Waarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk?
Simpel: als bezoekers je website niet vinden, laat je een pak kansen liggen. Heb je een mooie, duidelijke website laten maken die jouw zaak, producten en/of diensten in de kijker zet? Dan is het jammer wanneer Google je website niet toont op de eerste pagina van de organische zoekresultaten. Je mist de kans om je naambekendheid te vergroten en nieuwe klanten binnen te rijven.
Google is de grote slokop onder de zoekmachines
Wist je dat de meeste bezoekers via een zoekmachine naar een website worden geleid? En we moeten je waarschijnlijk niet meer vertellen dat Google de allergrootste van de zoekmachines is, ook in België. 92,98% van de Belgische zoekopdrachten op computers verloopt namelijk via Google. Op smartphones en tablets ligt dat aandeel nog hoger, op repectievelijk 98,29% en 97,73%. Op je website SEO-principes toepassen, is dus absoluut een goed idee.
Hoe optimaliseer je je website voor zoekmachines?
Wat zijn die SEO-principes dan precies? We zeiden het al aan het begin van dit artikel: SEO is een combinatie van copywriting en technische instellingen. Ten eerste is wát je publiceert belangrijk en daarna is de doorzoekbaarheid van je content cruciaal.
Quality content is key
Als je website interessante inhoud heeft die aansluit op de keywords (zoektermen) waarnaar vaak gezocht wordt, kan je artikel bovenaan in Google komen te staan als iemand het relevante zoekwoord intikt. Daarom is het belangrijk dat je inzicht hebt in de zoekintenties van je doelgroep (naar wat zoeken ze op Google als ze jouw product of dienst willen vinden?) en dat je keyword research doet. Zorg ervoor dat je publicaties je klanten vooruithelpen met heldere informatie, nuttige stappenplannen en/of videotutorials. Hoe behulpzamer je kwalitatieve content, hoe meer Google je daarvoor zal belonen.
💡Tip: Googles Autocomplete geeft je meer inzicht in hoe zoekers hun zoekopdracht formuleren! Je kan gebruikmaken van longtail keywords, of rekening houden met Voice search: gesproken zoekopdrachten. In dat geval schrijf je je zoektermen als een volledige vraag.
Keyword research
Dankzij je zoekwoordenonderzoek kom je te weten wat welke zoektermen populair zijn en hoe vaak er maandelijks op wordt gegoogeld. Dé tool bij uitstek voor je keyword research is de Google Zoekwoordenplanner. Maar er is ook nog Semrush, Ubersuggest, Ahrefs en Answer the public – allemaal alternatieven die eveneens gratis zijn.
Begin je een beetje te duizelen door al deze nieuw informatie? Vergeet dan niet dat je ook een SEO-specialist kan inschakelen! En in een videogesprek via De Digitale Versnelling kan dat zelfs gratis.
De technische kant van SEO
Het technische luik van SEO houdt in dat je de backend van je website optimaliseert om een hogere positie in de zoekresultaten te bemachtigen. Er zijn heel wat vlakken waarop je een inspanning kan leveren om je website SEO-proof te maken.
Denk er bijvoorbeeld aan om de laadsnelheid van je website zo kort mogelijk te houden en post alleen unieke content (en dus geen dubbele pagina’s of blogberichten). Daarnaast kan je in het Content Management System (CMS) extra informatie invoeren die het de crawlers gemakkelijker maakt om je website te screenen. Zo kan je metadata invoeren bij blogberichten, alt-beschrijvingen toevoegen aan afbeeldingen, de tags die je aan een pagina toekent en URL’s die je in je teksten plaatst. Gebruik Google Search Console om de SEO-prestatie van je website te meten.
Daarnaast is ook de navigatie op je website belangrijk. Denk dus zeker na over een helder navigatiemenu, goed leesbare URL’s (en vermijd gebroken links!), gemakkelijk vindbare contactinformatie, een smartphonevriendelijke website, … Het gaat erom je site zo duidelijk mogelijk aan de zoekrobots van Google te presenteren. Vergeet niet om ook je webshop SEO-friendly te maken!
Check hoe hoog je webpagina’s ranken in Google
Er bestaan plugins om tijdens en na het schrijven van een pagina te checken of ze goed zal scoren in zoekmachines. Die plugins gaan na of de titels en teksten SEO-vriendelijk zijn en of de pagina zelf goed omschreven is voor zoekmachines.
Als je een website in WordPress bouwt, hoef je maar één plugin te kennen: Yoast. De gratis versie helpt je al enorm. Eens geïnstalleerd, geeft hij elke pagina een kleur: rood, oranje of groen. Tegelijkertijd krijg je duidelijke aanwijzingen hoe jouw artikel van rood naar groen kan evoluren. Gebruik je een ander webplatform? Wix lanceerde SEO-tools en er bestaan ook verschillende Drupal-plugins.
Handige links voor zoekmachineoptimalisatie
Hieronder vind je de tools die we hierboven al even vermeldden en nog enkele andere handige (gratis) SEO-hulpmiddelen.
|
|
SEO is geen SEA
Ten slotte wijzen we nog graag op het verschil tussen SEO en SEA, Search Engine Advertising. De term zegt het al: bij SEA ga je adverteren op zoekmachines, om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. De eerste drie resultaten van een zoekopdracht zijn namelijk meestal advertenties. Google (of een andere zoekmachine) geeft dat ook duidelijk aan.
SEA is een discipline binnen de online marketing, waar je met advertenties op zoekmachines je doelgroep beter kan bereiken en meer traffic naar je website kan genereren. Deze artikelreeks over SEA van de Digitale Versnelling leert je snel de basisbeginselen van adverteren op zoekmachines. Veel succes!
Meer lezen?
Lees over de veelgemaakte fouten op websites of ga gewoon aan de slag met onze online SEO-training. Tot binnenkort, op de eerste pagina van de Google-zoekresultaten! 😉