Waarom je best stopt met uitgebreide meta-keywordtags op je website
Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 6 mei 2019
Je webmaster vertelt je om zoveel mogelijk zoekwoorden over jouw business in de code van je webpagina’s te schrijven? Oeps. Niet doen!
“Stop met uitgebreide meta-keywordtags op elke pagina van jouw website. Dit is niet geweldig voor je ranking in Google.”
De specialisten die voor De Digitale Versnelling websites van zelfstandigen en kmo’s analyseren, hebben dit advies de afgelopen maanden regelmatig gegeven.
Wat is er aan de hand?
“Metatags bepalen Google-ranking niet”
Metatags waren vroeger goed om te vertellen aan zoekmachines als AltaVista waarover een bepaalde webpagina ging. Maar de populairste zoekmachine vandaag maakte al in 2009 bekend dat Google de meta-keywordtags niet gebruikt voor de ranking.
Zoekmachines lezen de pagina’s en filteren zelf de boodschap op basis van titels, tussentitels, tekst en zelfs beelden. De bekende SEO-plugin Yoast heeft het over de uselessness of meta keywords for SEO. Want bij Bing werkt verkeerd gebruik zelfs negatief, aldus de website Letterzaken.
“Verwijder je meta-keywordtags”
Volgende stap? Verwijder de meta-keywordtags uit de code van je site, adviseren onze experts. Maar opgelet! Dit kan een gevaarlijk werkje zijn voor wie niets van code kent. Vraag het gerust aan je webmaster nadat je hem of haar dit artikel en de artikels waar we naar linken laat lezen.
“Schrijf sterke content mét meta-title”
Vervolgens komt het erop aan jouw ranking in Google en Bing te verhogen via sterke SEO-gerichte teksten en blogs op je website. Zorg hier wel voor een goede title-tag of meta-title. Dit wordt de blauwe titel bij de zoekresultaten in Google. Deze bevat het belangrijkste zoekwoord en een samenvatting van jouw pagina. Wat wel belangrijk is voor Google.
Meer tips om je website te optimaliseren voor zoekmachines vind je in dit artikel.