Structured data (schema markup) is een SEO-techniek die niet meer te negeren valt. Je kan er mee opvallen tussen de andere zoekresultaten en er bijgevolg meer clicks naar je website mee krijgen. Daarnaast verhoogt het je kans om met je website beter te ranken in Google. Bovendien maakt schema markup je website klaar voor de toekomst: want scoren in voice search? Dat doe je met ... structured data.
1. Wat is structured data (schema markup)?
Structured data (of ook schema markup) is een stukje JSON-LD-code dat je aan de broncode van je website kan toevoegen. een beetje zoals meta-data, maar dan krachtiger. Via de info in de structured data kan de zoekmachine (Google) een preciezer antwoord bieden op de zoekintentie van de gebruiker. Omdat je meer in detail vertelt waar je content over gaat. Dit heeft een positieve invloed op je SEO en click-through-rate (CTR) vanuit de zoekresultaten (SERP). Als je weet dat de weergave van zoekresultaten in Google in de toekomst kan gaan veranderen (meer afbeeldingen, video, info cards, links, content blocks, rich snippets, ...) dan bereid je je website daar maar beter op voor.
2. Is structured data belangrijk voor SEO?
Google toont steeds meer bijkomende extra informatie in zoekresultaten. Waar vroeger enkel de titel, url en meta description werden weergegeven, is dat nu flink aangevuld met rich snippets (verkregen via het invoeren van structured data). Hiermee helpt Google de gebruiker nog sneller op weg naar het juiste antwoord.
Voor veel gebruikers vormt de weergave van ‘gestructureerde gegevens’ op de serach results page (SERP) een visuele ‘trigger’ om op zo’n zoekresultaat te klikken. De markup zorgt dus voor een hogere CTR vanuit Google naar websites.
Je website optimaliseren voor SEO met gestructureerde gegevens is daarom dus een prima idee. Een SEO-copywriter met de nodige kennis kan je daar uitstekend mee helpen.
3. Wat zegt Google over structured data en SEO?
Gary Illyes van Google stond in november 2017 op het podium tijdens PubCon en zei het volgende over SD en schema markup:
“Structured data is een van die dingen waar ik wil dat je dit jaar veel aandacht aan besteedt. We beginnen meer en meer aandacht te besteden aan structured data. Het is zelfs bijna alsof we begonnen zijn met het bouwen van een heleboel nieuwe functies die gebaseerd zijn op structured data. Dat is een belangrijke hint als je wil dat je websites in de zoekmachines verschijnen. Belangrijker nog: voeg gestructureerde gegevens toe aan je pagina’s en we begrijpen tijdens het indexeren beter waar je site over gaat. En denk niet alleen aan de gestructureerde gegevens die we op developers.google.com hebben gedocumenteerd. Denk aan elk schema.org-schema dat je op je pagina’s kan gebruiken. Het zal ons helpen je pagina’s beter te begrijpen en indirect leidt het tot betere rankings, omdat we gemakkelijker kunnen rangschikken.”
4. Wat kan je optimaliseren met schema markup voor SEO?
- Blogs
- Artikels
- Bedrijven
- Diensten
- Producten en productpagina's
- Reviews
- Audio
- Video
- Afbeeldingen
- Boeken
- Films
- Series
- Recepten
- Personen
- Evenementen
...
En nog veel meer.
Zo kan je ook aangeven wat Google moet laten zien wanneer er via voice search naar (bijvoorbeeld) je product of dienst wordt gezocht.
5. Hoe kan je structured data toevoegen aan je website?
Gestructureerde gegevens voeg je toe aan je website door content op je website te markeren met een stukje code via schema markup. Het stukje code schrijf je bij voorkeur in JSON-LD (voorkeur van Google) en voeg je daarna via bijvoorbeeld Google Tag Manager aan de webpagina toe.
Een volledig overzicht van alle structured markup vind je op de website SCHEMA.ORG.