Iederéén gaat voor SEO. Hoe je dan het verschil maakt? Mik op featured snippets. En leid alle prospects rechtstreeks naar jouw website.
Hoe krijg ik een featured snippet?
Je hebt ze vast al gespot in Google, die korte samenvattingen op uw zoekvraag. Dat zijn featured snippets. En die wil je met jouw website inpalmen, want de featured snippet is prominent aanwezig en biedt een duidelijk antwoord. Wil de lezer meer info? Dan klikt hij op de featured snippet. Andere webpagina’s maken nauwelijks kans.
Graag een voorbeeld? Dit zijn de zoekresultaten voor ‘theelepel of koffielepel?’:
Neem een aanloop
Check eerst welke webpagina’s kans maken om als featured snippet te verschijnen:
-
Verzamel de vragen van je potentiële klanten, bijvoorbeeld via AnswerThePublic. Focus op zoekvragen met een duidelijk antwoord, zoals wat- en hoe-vragen.
- Selecteer de zoektermen waarvoor jouw webpagina’s hoog scoren in Google (top tien). En ga met die pagina’s aan de slag.
Claim de featured snippet
Neem je webpagina onder handen:
- Wees duidelijk – Google is lui. Hij eist een letterlijk antwoord op de zoekvraag. Scoor je goed op de zoekactie ‘Wat is een goudvis?’, dan verwerkte je vast en zeker de definitie van een goudvis in je webtekst. Dat mag in een Johnson Box, maar ook verderop in de tekst.
- Hou het kort – Het ideale antwoord bevat gemiddeld 40 à 60 woorden.
- Breng structuur aan – Bestaat je antwoord uit meerdere stappen? Gebruik dan opsommingen of tabellen.
- Vergeet SEO niet – Ja, ook voor featured snippets gelden de beproefde SEO-regels.
En kijk, plots pronken we wél in de featured snippet:
Conclusie
Verschijnt je webtekst als featured snippet? Dan gaat alle aandacht gegarandeerd naar jou. Maak er dus snel werk van. Of beter: laat SEO-specialisten als wij er werk van maken.