OK Google: “Waarom Is Voice Search Belangrijk Voor Mijn SEO Strategie?”
Timothy De Ridder - 27 november 2019
We zijn er van overtuigd dat je ooit al eens van voice search gebruik hebt gemaakt. Om naar huis te bellen via de handsfree functie in de auto, of om te vragen wat voor weer het morgen wordt aan Siri, Google Home Assistant of Alexa. Voice search is non-stop aan het evolueren en wordt een steeds belangrijkere manier om snel informatie op te zoeken. Net zoals social media een trend was om te omarmen
Waarom zouden we typen inruilen voor voice search?
We kennen allemaal de strijd met het toetsenbord: autocorrect die je woord verandert in een ander willekeurig woord, je handschoenen moeten uitdoen terwijl het vriest om te antwoorden op een berichtje, of steeds weer de foute letters typen omdat het toetsenbord gewoon te klein is voor je vingers. Maar wist je dat je in dezelfde tijd dat je 40 woorden kan typen, je 150 woorden kan uitspreken?
Typen is lang de enige oplossing geweest, maar het heeft veel gebreken en meer en meer mensen beginnen zich hieraan te ergeren. Het is onhandig, onnatuurlijk en traag terwijl de wereld rondom ons steeds sneller wordt.
Voice search is klaar om een oplossing te bieden en snel, persoonlijk en handsfree zoeken te introduceren. Voice search is net als een vriend om advies vragen. Het is gemakkelijk in de auto, als je bezig bent met andere belangrijke of leuke dingen thuis, of als je gewoon je handschoenen wilt aanhouden.
Wat is Voice Search?
Wat kan je doen met Voice Search?
Ben je nog steeds een beetje in de war over wat je kan doen met Voice Search? Hier zijn enkele voorbeelden:
- Algemeen zoeken
- Wegbeschrijving vragen
- Een herinnering/alarm instellen
- Sportscores opvragen
- Je e-mails of agenda checken
- Iemand bellen of sturen
- Apps en apparaten aan- of uitschakelen
Dit is slechts een selectie van wat je kan doen met voice search, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.
Voice Search Assistants
Om voice search te kunnen gebruiken, heb je een Voice Search Assistant nodig. Voice Search Assistants komen in verschillende vormen. Je kan enerzijds je smartphone, tablet of computer gebruiken en ‘OK Google’ (Android) of ‘hello Siri’ (iOS) zeggen om te beginnen zoeken. Of je kan een Virtual Home Assistant kopen, zoals Amazon Echo (ook gekend als Alexa), Cortana (Windows) of Google Home, om je te helpen bij je dagelijkse taken en vragen.
Hoe zien voice searches eruit?
Voice searches gebeuren vooral via de mobiele telefoon. Telefoons hebben een klein scherm, dus de zoeker zal minder zoekresultaten te zien krijgen dan op een laptop of desktop. Dit is al een probleem voor de getypte zoekopdrachten, maar omdat voice searches vooral mobiel gebeuren, zal dit probleem alleen maar belangrijker worden gezien voice searches in aantal blijven stijgen.
Voice search zal een grote impact hebben op ons zoekgedrag en op wat we verwachten van zoekresultaten. Als eigenaar van een website is het belangrijk om te begrijpen hoe voice searches eruit zien om mee te zijn en de content van je website te optimaliseren.
Bovendien zal de zoeker ook niet altijd de zoekresultaten pagina te zien krijgen. Google of Siri lezen vaak het antwoord luidop voor. Als de zoeker blij is met dat antwoord, zal hij de moeite niet nemen om naar zijn scherm te kijken om de andere zoekresultaten te lezen
De populariteit van virtual home assistants blijft groeien aan een snel tempo. Het aantal mensen dat in 2021 een smart home assistant zal gebruiken zoals Amazon Echo of Google Home is geschat op 1.8 biljoen. Omdat die populaire apparaten schermloos zijn, bestaat de optie zelfs niet om naar andere zoekresultaten te kijken. Doordat de trend van virtual assistants blijft stijgen zal bijna één derde van alle zoekopdrachten in 2020 zonder scherm gebeuren.
Getypte zoekopdrachten geven je een pagina vol met antwoorden, terwijl voice search resultaten één antwoord kiezen om luidop voor te lezen. De inzet is dus hoog: als je nummer drie of vier bent in de zoekresultaten, ben je zo goed als onzichtbaar. Alleen de eerste en tweede positie tellen als het afhangt van voice search.
Hoe stroomlijn je je SEO strategie voor voice search?
Als je het eerste zoekresultaat wil zijn op de zoekresultaten pagina, moet je je SEO optimaliseren voor voice. Wat moet je zeker onthouden?
Hou het menselijk
Voice search apparaten zijn ontwikkeld om een natuurlijke conversatie te simuleren. Wanneer we onze stem gebruiken om te zoeken, gebruiken we vaak long-tail keywords en vragen. Het is belangrijk om te begrijpen hoe mensen praten over jouw bedrijf in plaats van hoe ze op het web zoeken naar informatie over jouw bedrijf.
- Gebruik long-tail keywords & conversationele content. Schrijf uitgebreide blogposts met long-tail keywords en start met een vraagstelling.
- Korte beschrijvingen. Creëer duidelijke productbeschrijvingen en vat jouw waardevolle diensten samen in de FAQ.
- Vragende keywords zitten in de lift. Voice search zoekopdrachten zijn vaak vragen. Gebruik vraag en antwoord om je SEO te optimaliseren.
Optimaliseer je pagina’s voor featured snippets
Google of Siri kiezen vaak de featured snippet als beste antwoord om luidop voor te lezen. Optimaliseren om te verschijnen als een featured snippet is met andere woorden dé manier om te connecteren met voice searchers. Er bestaan drie types, maar de paragraph snippet komt het meeste voor. Die zijn meestal tussen de 40 en 60 woorden lang.
Denk lokaal
‘Dichtbij’-zoekopdrachten zijn de populairste opdrachten onder de voice zoekopdrachten. Maak het dan ook jouw #1 prioriteit om je informatie op Google My Business, Bing Places for Business en andere websites up to date te houden.
Wees zo mobile-friendly mogelijk
Voice searches worden het vaakst uitgevoerd op mobiele telefoons. Zorg er dus voor dat jouw mobiele website instinctief, snel en mooi is.
Als je een SEO campagne opzet, is goede content nog steeds king. Maar keywords vinden en gebruiken die binnenkomen door voice search kan jou boven je concurrenten laten uitsteken.
Kom dan gerust eens praten met het team van experten bij Knight Design.