Nieuwe url? Wat met de pagina’s van je oude website in Google?
Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 7 mei 2019
Als ondernemers een nieuwe website lanceren, beseffen ze soms te laat dat ze het verkeer van hun oude site kwijt zijn. Hun geschiedenis en ranking in zoekmachines moeten weer helemaal van nul opgebouwd worden. Hoe kan je dit voorkomen?
Je lanceert een nieuwe website? Misschien zelfs een nieuwe naam? Een nieuwe url? Dan is het toch mogelijk om je huidige bezoekers te behouden. Je ranking in Google kan je eveneens overzetten naar de nieuwe url. Hoe?
Url-migratie is de oplossing
Een nieuwe website betekent nieuwe url's. Dat zijn de adressen bovenaan in de adresbalk die de elektronische locatie van een website of bestand aangeven.
Nu komt het erop aan om alle oude url's correct door te laten verwijzen naar de nieuwe. Dit heet url-migratie of een url forward instellen. Hierdoor bewaar je ook de waarde van de pagina, en behoud je jouw felbevochten ranking in Google.
Vul eerst deze Excel-tabel in
Specialisten stellen eerst een migratiedocument op. Gerben van Wijngaarden van Optimize Online deelt zijn migratiedocument in Google Docs.
Kopieer het document gerust naar Excel of Google Drive. Vul het vervolgens in met de gegevens van je oude en nieuwe website.
Programmeer een 301-redirect
Nu komt het er op aan de oude url's vast te klikken aan de nieuwe. Dit kan met een '301 Moved Permanently'-status. Zo’n redirect is best iets voor technische knobbels of je webmaster.
Het resultaat is dat bezoekers die op een oude link klikken, onmerkbaar worden doorgesluisd. En dat Google de oude url uit zijn index vervangt door de nieuwe.