Je leest het vaak in marketingcursussen: de USP (Unique Selling Point), de KSP (Key Selling Point), de waardepropostie of welke term ze er ook voor gebruiken. De waardepropositie is cruciaal als je erin wil slagen om klanten te overtuigen met je website. Ik geef je graag een woordje uitleg.
Wat is een USP?
Een USP is eenvoudig gezegd een sterkte van jouw bedrijf. Het is een concreet en aantoonbaar punt waarop jij anders of beter bent dan je concurrenten. Kortom, met een USP vertel je jouw potentiële klanten wat je waard bent. Daarom heet het ook waardepropositie.
Hoe vind je jouw USP?
In een ideaal scenario is jouw USP een eigenschap van je product of dienst die op zich al boven alle concurrenten staat. Maar meestal zal je product of dienst die unieke eigenschap niet hebben.
Het onderscheid met je concurrenten zal dus in kleine zaken liggen. Een klassiek antwoord waar je dan aan denkt is "service", maar dat is te vaag. Je moet het concreter maken. Je kan bijvoorbeeld wijzen naar een onderdeel van je goede service:
- Een schilder die gratis kleuradvies geeft bij al zijn offertes.
- Een fotograaf die aan huis komt om vooraf te kijken waar je jouw vergrote foto zou willen ophangen in je interieur.
- Een cadeauwebshop die steeds een handgeschreven kaartje bij ieder pakket steekt.
- Etc.
Zet je USP prominent op je website
Je USP is hét argument waarmee je klanten gaat overtuigen om voor jou te kiezen en niet voor een ander. Geef het dus een prominente plaats op je website en wijs je websitebezoekers er herhaaldelijk op in je verkoopspagina's.
Zorg ervoor dat je USP sowieso al op je homepagina te zien is. Je kan hem bijvoorbeeld in je openingsslogan verwerken of bij je hoofdafbeelding. Soms kan je jouw USP ook gewoon gebruiken als tekst voor een offerte- of bestelknop om extra te overtuigen.
Je USP is dus de basis waarop je alle commerciële teksten, foto's en andere inhoud van je website moet bouwen. Wanneer je USP goed zit, heb je een eerste stap gezet om de juiste klanten voor jouw bedrijf te laten kiezen.