Hoe je error 404-pagina voorkomt dat bezoekers vertrekken
De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 14 mei 2019
Error of terror? Foute en oude website-url’s kosten je website bezoekers. Al vangt een goede error 404-pagina de verdwaalde bezoeker wel op. Maar hoe?
Gemiddeld levert ongeveer 7% van de websitebezoeken een ‘404 error not found’-boodschap op. Stel je voor dat je zoveel mensen en kliks verliest … dat mag je niet laten gebeuren. Ontdek wat je kan doen.
Leg het probleem uit
Leg op je 404-pagina eerst beknopt uit dat de webpagina die de lezer zoekt niet meer bestaat. Doe dit in begrijpbare taal en eventueel met een humoristische toets: “Oh dear, this link isn’t working.”
Vraag je webmaster om een dergelijke pagina aan te maken of stel ze zelf in via de 404-plugin voor WordPress of de Search 404 in Drupal.
Fix de error 404
Bied vervolgens een uitweg. Dat is het allerbelangrijkste van deze pagina. Link bijvoorbeeld naar andere interessante pagina’s, recente blogs, een gratis download …
Stel je bij het instellen van deze pagina één doel voor ogen: je bezoeker niet kwijtspelen.
Nog beter is hem of haar verrassen.
5 beste error 404-pagina’s
Inspiratie vind je bij andere error 404-pagina’s. Bijvoorbeeld:
De Notfound-pagina van Child Focus brengt bij elke niet-gevonden pagina een verdwenen persoon onder de aandacht van jouw bezoekers. Ongetwijfeld de meest altruïstische 404-pagina ter wereld.
Lego maakt een sterke link met zijn producten en merk. Leuk en duidelijk.
GIF'jes en LOL-site 9gag gebruikt de 404-pagina met één doel: hun app promoten. Met deze call-to-action is het meteen helder wat je als bezoeker moet doen.
Heyzap verzamelt gigantisch veel kliks met zijn 404-pagina. Iedere verdwaalde bezoeker speelt wel even het spelletje, om vervolgens naar de homepage door te klikken.
Airbnb legt zijn bezoekers een aantal keuzes voor. Heel wat merken gebruiken zo de 404-pagina als verwijspagina naar hun website.
Heeft jouw website nog geen error 404-pagina? Maak er snel een persoonlijke pagina van. Zo verlies je geen klanten en omzet aan foute of oude url’s.