Minimalistische websites helpen gebruikers sneller te denken. In een tijd waarin gebruikers ongeduldiger worden en “tech burn-out” steeds gebruikelijker wordt, is het ontwerpen van kalmte en duidelijkheid - dus minimalisme - belangrijk voor het succes van elk design.
Visuele esthetiek
Als we aan minimalisme denken, is het normaal een beeld te vormen van de aspecten van minimalisme die we kunnen zien en waarmee we kunnen communiceren.
De Apple-esthetiek is bijvoorbeeld van ver herkenbaar en een belangrijke trendsetter in de techwereld. Hun ontwerp is altijd esthetisch, ondanks dat het relatief eenvoudig is. En de reden daarvoor is dat hun visuele stijl minimalistisch is.
Wit of zwart
De neutraliteit van wit is niet alleen gemakkelijk voor de ogen van gebruikers, maar ook voor hun geest. De kleur symboliseert niets - wat betekent dat gebruikers er niet door worden afgeleid of gedwongen worden na te denken over wat de kleur eigenlijk vertegenwoordigt.
Witte achtergronden laten belangrijke elementen zoals call to actions en betekenisvolle tekst opvallen voor maximale impact, terwijl ze ook zorgen voor een optimaal kleurcontrast. De helderheid, in combinatie met contrasterende kleuren, is een geweldig hulpmiddel voor toegankelijkheid.
Zwart is het meer "serieuze" alternatief van wit. Het heeft nog steeds een minimalistische, op inhoud gerichte gebruikersinterface, terwijl het een meer "passend" gevoel overbrengt.
Sans-serif typografie
Sans-serif-lettertypen zien er schoner uit dan serif-lettertypen, en dat is de reden waarom ze zo vaak worden gebruikt door grotere bedrijven. Het combineren van sans-serif typografie, met een grote lettergrootte en/of een vet lettertype, zorgt voor maximale impact en emotie, en, als we onze woorden verstandig kiezen, kunnen ze de meest fascinerende aspecten van onze websites zijn. Het is een geval van minder is meer.
Gedurfde kleuren
Gewaagde kleuren contrasteren goed met zowel witte als zwarte achtergronden, hoewel ze, wanneer ze zelf als achtergrondkleuren worden gebruikt, er bijna net zo minimaal kunnen uitzien als wit of zwart, terwijl ze ook een beetje meer emotie en betekenis overbrengen. Gradiënten (kleurovergangen) zijn minimaal maar toch emotioneel.
Flat design
Flat design (Plat ontwerp) is een stijl van interface-ontwerp die het minimale gebruik van stilistische elementen benadrukt die de illusie van drie dimensies geven (zoals het gebruik van slagschaduwen, diepte, verlopen of texturen)en is gericht op een minimalistisch gebruik van eenvoudige elementen, typografie en vlakke kleuren.
Ontwerpers geven de voorkeur aan een flat design, omdat interface-ontwerpen hierdoor gestroomlijnder en efficiënter kunnen worden. Het is gemakkelijker om snel informatie over te brengen en er toch visueel aantrekkelijk en benaderbaar uit te zien.
Visual Clutter (Visuele rommel) vermijden
Een vuistregel: als iets nuttig is, maar niet voor de meerderheid van de gebruikers of in de huidige context van de gebruiker, kan je het beter verbergen.
De gedachte hierachter is: waarom de gebruiker dwingen om na te denken over de betekenis ervan als ze het waarschijnlijk zelfs niet eens hoeven te zien of gebruiken?We moeten ook rekening houden met het feit dat als er te veel informatie is, gebruikers op belangrijke momenten geen belangrijke informatie kunnen onthouden. Cognitieve belasting beïnvloedt ons geheugen. Wanneer we overweldigd worden door te veel objecten of keuzes, raken we verlamd en weten we niet waar we heen moeten.
Visuele hiërarchie gebruiken om de cognitieve belasting te verminderen
Visuele hiërarchie moet het belang van elk element aangeven en hun kijkvolgorde beïnvloeden. Dit betekent dat we visueel prioriteit moeten geven aan bepaalde elementen om de gebruiker te helpen precies te begrijpen wat er gebeurt. Hierdoor verminderen we het aantal opties om beslissingen gemakkelijker te maken.
Het klinkt als een kleine waarschuwing, maar de cognitieve belasting van elk klein ontwerpfoutje kan oplopen en kan ertoe leiden dat de gebruiker wordt afgeleid.
Functionele wrijving ontwerpen
Net als visuele rommel (visual clutter) draagt functionele rommel ook bij aan de cognitieve belasting van de gebruiker en kan het dienen als een enorme afleiding, wat resulteert in een aanzienlijke vermindering van conversies.
eCommerce is hier een goed voorbeeld van, waarbij een groot percentage van de verlaten winkelmanden het gevolg is van het feit dat gebruikers gedwongen worden een account aan te maken, wat leidt tot minder omzet.
Dit alles om te voorkomen dat er “tech burn-out” optreedt bij uw gebruikers en afgeleid worden van jouw kernboodschap, website, marketingstrategie en daarbij ook omzet.