Google Analytics voor beginners: ken je klanten en boost je cijfers!
Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 26 april 2022
Wát een mooie website heb je gemaakt voor je zaak! En die webshop die erbij hoort – écht de moeite! En wat nu? Wachten en hopen dat het bezoek blijft komen? De koffie al klaarzetten? Of wil je toch met iets meer kennis over je websitebezoekers aan de slag? Zou je van die random surfers geen klanten kunnen maken? Het antwoord is: dat kan. Met Google Analytics kom je te weten welke pagina’s van je site het meest succes hebben en kun je de bezoekers van je site zelfs analyseren.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een gemakkelijke én gratis manier om kennis te vergaren over de mensen die jouw site bezoeken. Want veel websitebezoekers hebben, is één ding. Als je als ondernemer niets of weinig weet over al dat bezoek, is het eigenlijk nutteloos. Bij Google verdienen ze met dat soort kennis hun brood. Hun advertenties zijn zo succesvol en doelgericht, omdat ze perfect weten naar wie ze die sturen. Met Google Analytics delen ze een stukje van hun instrumentarium. Je krijgt er – ook als beginner! - inzicht mee in hoe jouw site presteert en in wat je kan doen om je doelen te bereiken.
Bovendien geeft de software je een beeld van het verkeer op je site; waar het vandaan komt en hoe de bezoekers zich gedragen terwijl ze op je webstek rondneuzen. Met hetzelfde pakket bekijk je ook sociale media-activiteit; hou je een eventuele mobiele app van je site in de gaten én spoor je trends op in bezoekersgedrag. En dat allemaal voor de -letterlijk - ronde som van...nul euro!
Waarom is het interessant om Google Analytics te gebruiken?
Voor je start met Google Analytics, is het belangrijk om te weten waarom het zo interessant is. Het internet bevat bijna twee miljard sites. Als je de jouwe wilt laten opvallen, weet je maar beter zoveel mogelijk van het publiek dat je komt bezoeken. Zo kan je je site marketinggewijs in hun richting aanpassen.
Google Analytics geeft je inzicht in hoe jouw bezoekers je site hebben gevonden, van welke andere sites of sociale media ze komen en wie van hen op jouw advertenties heeft geklikt. Terwijl ze op jouw site zijn, verzamelt Google Analytics ook een boel informatie over de surfers. Je komt te weten uit welke leeftijdscategorie ze zijn; waar ze ongeveer wonen en welke online interesses ze hebben.
Bovendien vertelt de software je ook welke pagina van jouw site de populairste is en welke pagina’s hun job doen. Google Analytics vertelt je bijvoorbeeld wat je bounce rate is. Als websitebezoekers je site al verlaten na het bekijken van één pagina, zonder door te klikken, wordt dat een bounce genoemd. Al die vluchtige passanten, gedeeld door het totale aantal websitebezoekers, levert de bounce rate op. Hoe lager die is, hoe beter: dat wil zeggen dat mensen die jouw website bezoeken, ook blijven hangen.
Maar er zijn nog vragen die Google Analytics voor jou beantwoordt. Laten websitebezoekers hun mailadressen achter voor de nieuwsbrief? Op welke pagina doen ze het vaakst aankopen? Werkt die leuke actie die je had uitgedacht? Bij iedereen, of alleen bij een bepaalde groep mensen? De antwoorden op al die vragen krijg je niet alleen gratis; je moet ook geen softwaregenie zijn om ermee te beginnen.
Hoe start je met Google Analytics?
Starten met Google Analytics, is eenvoudig. Als je die al niet hebt, begin je met het opzetten van een Google-account. Google Analytics staat bij de Google Apps voor bedrijven in jouw account. Door je in te schrijven, geef je aan Google aan dat het de activiteit op jouw website moet opvolgen en erover moet rapporteren. Je geeft in de inschrijfmodule dus de nodige info door en kiest welke gegevens Google Analytics voor jou zal meten.
Aan het einde van het inschrijfproces, krijg je een trackingcode (een tag), die je moet toevoegen aan de code van elke pagina van jouw website. Dat laatste klinkt technisch, maar hoeft het niet noodzakelijk te zijn. Als je een site in bijvoorbeeld Wordpress of Squarespace hebt gemaakt, is die code vaak gewoon te plakken in een plugin, die je downloadt en installeert of in de software zelf.
Hier komt de Google Tag Manager ook om het hoekje kijken. Dat is een gratis tool waarmee je die codes heel gemakkelijk kunt toevoegen aan je website. Dat kan code van Google Analytics zijn, maar bijvoorbeeld ook van Google Ads of van een andere toepassing. Google Tag Manager maakt het voor jou mogelijk om zonder al te veel hoofdbrekers toch het overzicht te bewaren van de tags die op jouw website zijn toegepast. De toepassing werkt naadloos samen met Google Analytics.
Eens alle codes op de juiste plaats staan, begint Google Analytics voor jou data te verzamelen. Na ongeveer 24 uur, heeft de software al voldoende data verzameld om je in een eerste rapport wijzer te maken over jouw website, haar bezoekers en haar werking.
Wat kan je analyseren met Google Analytics? En hoe doe je dat?
We hadden al een paar mogelijkheden vermeld van informatie die je dankzij Google Analytics kan inwinnen, maar dat was maar het tipje van de ijsberg. De Google-Analyticsmodule zit afgeladen vol met functies die je kan raadplegen. Al die functies kan je bekijken in de periode die je zelf kiest. Nood aan een rapport over de laatste drie dagen van je recentste actie? Geen probleem. De afgelopen maand bekijken? Idem.
Rapport: in realtime meekijken
In het linkermenu van het Dashboard zie je in het tabblad Realtime wie er op je site zit, waar ze vandaan komen, welke inhoud ze aan het bekijken zijn en wanneer ze overgaan tot conversies (lees: kopen/formulieren invullen/mail doorgeven/etc). Maar er is (veel) meer!
Rapport: wie bezoekt mijn site en hoe kwamen ze er?
Het tabblad Doelgroep biedt je informatie over demografie, interesses, geografie, gedrag op je site, het soort browser en het gebruikte (mobiele) apparaat van je websitebezoekers. Bij Acquisitie vind je informatie over hoe de bezoekers jouw site gevonden hebben. Via een zoekopdracht in Google? Of via die advertentiecampagne die je met onze hulp had opgezet?
Rapport: wat doen mijn bezoekers?
Het tabblad Gedrag gaat niet over de communiezieltjes van de mensen op de site, maar wel over hoe ze zich gedragen tijdens hun bezoek. Je komt er onder andere te weten hoeveel tijd ze besteden op bepaalde pagina’s en welke onderwerpen of items het meeste aandacht krijgen. Goed om weten als je net van plan was een aantal nieuwe pagina’s te produceren.
Rapport: draait mijn winkel zoals ik het wil?
Op het tabblad Conversies, tenslotte, bekijk je rapporten over hoe jouw site presteert als het gaat over conversies. Doen de websitebezoekers wat jij graag wilt dat ze doen tijdens hun bezoek? Vullen ze je formulieren in? Schrijven ze zich in op de nieuwsbrief? En, last but not least: gaan ze over tot kopen? Je kan in dit tabblad trouwens de doelen bepalen die je met de site wilt halen. Google Analytics vergelijkt de resultaten dan met jouw gewenste scenario’s.
Kan je wat ondersteuning gebruiken bij Google Analytics, dan kan je terecht bij een expert van De Digitale Versnelling.
Insider tips
We geven je graag nog een vijftal insider tips mee, die je kunnen helpen om elke druppel aan kenniswinst uit de Google-Analyticsappelsien te persen.
- Segmenteer naar hartenlust! Je kan data opvragen over iedereen de buurt van Antwerpen, of over mensen met een Android-gsm. Op zoek naar de goede klanten, voor een speciale actie? Je komt te weten wie het meest spendeert in je webshop, door een rapport op te vragen over iedereen die meer dan een bepaald bedrag heeft uitgegeven.
- Snelheid is troef! Via Google Analytics zie je welke van je pagina’s voldoende snel laden. Dat is belangrijk, omdat mensen traag ladende pagina’s vaak zien als onbetrouwbaar. Heb je dat aan de hand, dan is een update waarschijnlijk een goed idee.
- Je hoeft niet elke keer in te loggen bij Google Analytics om op de hoogte te blijven. Zet je voorkeuren in en laat die rapporten gewoon naar je inbox mailen!
- Lag je site een dag stil doordat ze vernieuwd werd, of door iets dat onverwacht is fout gegaan? Haal die periode dan uit je cijfers, zodat je rapporten er niet plots vertekend uitzien.
- Leer uit de geschiedenis! Gebruik Google Analytics ook regelmatig om op lange termijn in het verleden van je site te kijken. Een advertentiecampagne die al verschillende jaren loopt, kan je zo evalueren en bijsturen.
Ook klaar om te beginnen met Google Analytics?
We zouden het goed begrijpen. Zóveel te weten komen over je klanten voor zó weinig geld: eigenlijk is er geen enkele reden om hier niet mee aan de slag te gaan. Tegelijkertijd beseffen we dat niet iedereen gemakkelijk de stap zet naar een nieuwe module, die op het eerste zicht misschien wat overweldigend lijkt. Daarom: mocht je tips kunnen gebruiken of hulp nodig hebben met Google Analytics, dan zitten onze Digitale Versnellers klaar om je op weg te helpen!
Tip: lees ook dit artikel waarin we haarfijn uitleggen hoe je met Google Analytics start en ontdek hoe Google precies werkt.