Gebroken links op je website: stuur jij je bezoekers een doodlopende straat in?

Jelle De Laender - 18 januari 2021

Gebroken links frustreren je webbezoeker -Vind gebroken links met Semonto

Weet jij zeker dat alle links op jouw website werken? Wanneer heb je dat voor het laatst nagekeken? En wist je dat gebroken links impact hebben op jouw SEO? In dit artikel ontdek je hoe je gebroken links op jouw website vindt, herstelt en voorkomt.

Wat zijn gebroken links?

Gebroken links zijn hyperlinks die verwijzen naar een bron die niet meer bereikbaar is. Simpel gezegd: de link werkt niet meer en je bezoeker krijgt een foutmelding.

Zijn gebroken links erg?

Als je je website niet regelmatig controleert op gebroken links, kunnen dode links zich opstapelen tot een digitaal kerkhof. Dat kan je online reputatie een flinke knauw geven.

1) Ze irriteren je bezoeker

Heb je ooit een mep verkocht aan een snoepautomaat omdat je snack halverwege vast kwam te zitten? Of een pantoffel naar de tv gegooid omdat het signaal verloren ging midden in een spannende aflevering? Dat is precies hoe jouw webbezoeker zich voelt wanneer een link niet werkt. Gefrustreerd. Geïrriteerd. Teleurgesteld. Allemaal emoties waarmee je niet geassocieerd wil worden.

2) Ze zijn slecht voor je SEO

Zoekmachines bekijken jouw webpagina's om te bepalen waar ze thuishoren in de zoekresultaten. Heeft jouw site veel gebroken links? Dan concludeert de zoekmachine hieruit dat je website niet goed wordt onderhouden. Hierdoor zak je dus in de zoekresultaten. Hoewel dit niet de enige SEO-factor is die in overweging wordt genomen, kan een groot aantal gebroken links je SEO wel degelijk schaden. Zoekmachines kunnen eruit concluderen dat je website niet erg waardevol is en geen toppositie in de ranglijst verdient.

3) Ze kosten je omzet

Stel dat het populairste product in jouw webshop een gebroken link heeft. Of het meest interessante artikel van je blog. Of nog erger: de koppeling met je online agenda of je reservatiesysteem. De meeste mensen komen je niet vertellen dat ze geen afspraak hebben kunnen maken of je product niet konden bestellen. Ze gaan gewoon ergens anders heen. Het is dus in je eigen belang om te controleren of al je links nog werken.

4) Ze vormen een veiligheidsrisico

Stel je voor dat je linkt naar een website die niet meer bestaat. Als die domeinnaam niet wordt verlengd, kan die door andere mensen worden gekocht. Zij profiteren dan onterecht van websites die naar hen linken. Als dit bedrijf slechte bedoelingen heeft, kan dit schadelijk zijn voor jouw online reputatie.

 

Wat veroorzaakt gebroken links?

Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van gebroken links:

  • De webpagina, het bestand of de afbeelding waarnaar je verwijst, is verplaatst zonder de juiste omleiding.
  • Iemand heeft de naam van een pagina of bestand gewijzigd en is vergeten de bijbehorende link aan te passen.
  • De webpagina, website of afbeelding waarnaar je linkt, bestaat niet meer of is verwijderd.
  • Je hebt een tikfout gemaakt bij het aanmaken van de link.

Het verschil tussen interne en externe gebroken links

  • Interne links zijn verwijzingen naar een andere pagina op dezelfde website, bijvoorbeeld van de ene blogpost naar de volgende, of van je homepagina naar je contactpagina. Maar interne links kunnen ook verwijzen naar afbeeldingen, video's of bestanden die op je server zijn opgeslagen. Zo heeft een restaurant misschien de menukaart als pdf op de website staan.
  • Externe links (of uitgaande links) verwijzen naar een doel dat zich niet op jouw website bevindt. Als je bijvoorbeeld een portfolio op je website hebt staan, kan die verwijzen naar de websites van je klanten. Als een van die websites niet meer bestaat, zal je link breken. Met andere woorden: links breken dus niet altijd door iets wat jij zelf gedaan hebt.

Hoe herstel je gebroken links?

1. Spoor ze op

Begin met het opsporen van de gebroken links op jouw website met behulp van een monitoring tool zoals Semonto. Je krijgt dan een rapport van alle gebroken links, hun locatie en de bijbehorende foutmelding.

2. Herstel de link

  • Als het doelbestand of de doelpagina niet meer bestaat, verwijder je de link.

  • Is het doelbestand verplaatst? Corrigeer dan de link of voorzie een omleiding.

  • Staat er een tikfout in de URL? Verbeter die dan.

  • Gaat het om een externe link? Neem dan contact op met de verantwoordelijke. Reageert die niet? Verwijder dan de link.

Kun je gebroken links op je website vermijden?

Er zijn enkele praktische tips die je kunt toepassen om het aantal gebroken links op je website te beperken. Bijvoorbeeld:

  • Controleer altijd je links wanneer je dingen op je website hebt verplaatst.
  • Heb je een nieuwe link aangemaakt? Controleer de URL dan extra op tikfouten en controleer achteraf of de link goed werkt.
  • Let op bij het opschonen van de afbeeldingenbibliotheek van je website. Zorg ervoor dat je geen afbeeldingen verwijdert die momenteel in gebruik zijn.
  • Stel 301-omleidingen in voor pagina’s die niet meer bestaan. Als een product bijvoorbeeld niet meer beschikbaar is, kun je die pagina automatisch omleiden naar een “dit product is niet op voorraad”-pagina om zo een 404-foutmelding te vermijden.
  • De belangrijkste hack van allemaal is deze: maak er een gewoonte van om regelmatig te controleren op gebroken links met een monitoring tool.

3 manieren om gebroken links vanzelf op te sporen

Om gebroken links te vinden, zou je eigenlijk elke pagina op je website moeten bezoeken en handmatig op elke link klikken. Uiteraard doet niemand dat. Het is gewoon te tijdrovend en te saai. Gelukkig zijn er tools die dat voor jou kunnen doen. Hier is een kort overzicht van de mogelijkheden.

 

1) Plug-ins of extensies

  • Plug-ins of software-extensies voegen een extra functie toe aan een bestaand computerprogramma. Jouw WordPress-website kan bijvoorbeeld een plug-in hebben die gebroken links opspoort. Het nadeel daarvan is dat je die plug-in moet installeren. Dit kan beveiligingsproblemen veroorzaken als je de bron niet vertrouwt. Plug-ins kunnen ook je systeem vertragen. Bovendien moeten ze compatibel zijn met de software of browser die jij gebruikt. Een plug-in van Google Chrome kan bijvoorbeeld niet worden geïnstalleerd als je Firefox gebruikt, en een Windows-app werkt niet op je Mac.

2) Online broken link checkers

  • Er bestaan ook online tools om gebroken links op te sporen. Dat is eenvoudiger dan een plug-in of extensie omdat ze op alle apparaten en in alle browsers werken. Je gaat gewoon naar de website, voert de URL in en begint met controleren. Het nadeel van online checkers is dat ze je alleen een momentopname van je website geven. Ze vertellen je hoeveel gebroken links je website op dit moment heeft, maar ze zullen je website niet meer bekijken nadat de test voorbij is. Wil je 24/7 zeker zijn van de kwaliteit van je website? Dan heb je een monitor nodig.

3) Gebroken link monitor

  • Een gebroken link-monitor doet meer dan alleen zoeken naar gebroken links. Hij houdt je website de hele tijd in de gaten. Wanneer een link breekt, word jij onmiddellijk op de hoogte gebracht via e-mail, sms, notificatie of een andere communicatiemethode die je hebt geselecteerd in de instellingen. Sommige van hen (zoals Semonto) houden ook de algemene beschikbaarheid en prestaties van je website in de gaten. Ze verwittigen je dus ook van andere problemen zoals een vervallen beveiligingscertificaat of een algemene panne.

Gratis aan de slag met Semonto

  • Klaar om je gebroken links structureel aan te pakken? Dan is Semonto de tool die je nodig hebt. Semonto vindt niet alleen gebroken links maar laat je ook weten wanneer je website offline is, traag reageert of HTTPS-beveiligingsproblemen heeft. Maak gerust gebruik van de gratis proefperiode van 30 dagen. Je hoeft geen creditcardgegevens in te geven en er is geen automatische verlenging na de proefperiode. Heb je vragen over Semonto? Geef me gerust een seintje.

 

Jelle De Laender

Jelle inschakelen voor je zaak?