Een goed ingedeelde homepagina is van cruciaal belang. Het is één van de belangrijkste onderdelen van je website, omdat de meeste bezoekers van daaruit verder navigeren en vervolgens zelfs tot een aankoop kunnen overgaan. Zorg dat bezoekers makkelijk inzicht in je website krijgen door een goede structuur, doordachte omgang met beelden en overtuigende copywriting.
Leg uit wie je bent en wat je doet
1. Start met een slagzin
Bovenaan de homepagina moet je duidelijk maken wat je doet. Doe dit aan de hand van een slagzin die in één zin omvat wat jouw bedrijf te bieden heeft. Zelfs welgekende bedrijven moeten dit nog steeds doen, want ook zij willen nieuwe klanten aantrekken. Dit is zeker belangrijk als je logo en/of baseline niet duidelijk vermeldt wat je doet.
2. Groepeer alle bedrijfsinfo op één plaats (‘over ons’)
Het opzoeken van algemene bedrijfsinfo is meestal niet de belangrijkste reden waarom gebruikers je site bezoeken. Daarom plaats je deze info best zo laag mogelijk op de homepagina. In sommige gevallen is het wel handig om meer te weten te komen over het bedrijf, zoals bijvoorbeeld bij rekrutering. Dit kan ook de geloofwaardigheid van je bedrijf verhogen.
Help bezoekers vinden wat ze zoeken
3. Benadruk de toptaken van je site
Met ‘toptaak’ wordt bedoeld: de belangrijkste reden waarom gebruikers je site bezoeken. Je homepagina heeft als belangrijkste doel mensen de weg te wijzen op je site. De belangrijkste info voor de gebruiker moet dus snel vindbaar zijn. Voorzie een duidelijk startpunt voor de eerste 3 à 4 toptaken. Let wel, het gaat hier om de belangrijkste info voor de gebruiker, niet om wat jij als bedrijf het belangrijkste vindt.
4. Voorzie een zoekveld
Bij grote websites is een zoekbalk noodzakelijk. Zorg dat de gebruiker de zoekbalk makkelijk vindt. Maak gebruik van een icoontje met een vergrootglas bij het zoekveld en voorzie ruimte voor min. 27 karakters. Plaats de zoekbalk prominent op de pagina.
Onthul site-inhoud
5. Toon een voorbeeld van effectieve inhoud op de site
Toon een deel van je beste en meest recente werk. Gebruik beelden ter ondersteuning van je tekst. Op die manier schets je voor de gebruiker een beter beeld van wat hij kan verwachten op de volgende pagina’s.
6. Start links met het belangrijkste sleutelwoord
Call to actions (CTA's) moeten gebruikers aanzetten om een actie te ondernemen. Als de link onvindbaar of onduidelijk is, zal de gebruiker geen actie ondernemen. Gebruikers scannen de pagina om info te vinden die ze zoeken. Door elke CTA te starten met een relevant woord, maak je het voor de gebruiker makkelijker om de pagina te scannen.
Hoe makkelijker je het voor de gebruiker maakt om de juiste info te vinden, hoe groter de kans is dat hij/zij langer op je website blijft en overgaat tot een actie (bv. aankoop of contact opnemen).
Let op met visuele elementen
7. Gebruik niet te veel beelden, randen en kleuren
Je zou denken dat je belangrijke info op de homepagina moet benadrukken door uitgebreid gebruik te maken van beelden, randen en kleuren, maar dat kan net het omgekeerde effect hebben. Gebruikers zien beelden vaak als advertenties en focussen op delen die er nuttiger uitzien. Hou het dus to the point!
8. Gebruik betekenisvolle beelden.
Probeer stockfoto’s zo veel mogelijk te vermijden. Deze zijn vaak cliché en niet realistisch. Gebruik enkel beelden wanneer deze relevant zijn en bijdragen tot de boodschap die je wil overbrengen. Anders worden ze als storend ervaren (zeker mobiel wanneer je lange pagina’s krijgt) en bestaat de kans dat de gebruiker je website verlaat voordat hij gevonden heeft wat hij zocht en een actie onderneemt.