Een website … voor velen communicatietool nummer één. Het design krijgt meestal – geheel terecht – veel aandacht. Maar de inhoud is minstens even belangrijk. Als ervaringsdeskundige geven we je graag 10 tips mee voor topteksten, die ook goed scoren in Google!
The making of …
Vooraleer wij begonnen te sleutelen aan de teksten voor onze nieuwe website, gingen we op zoek naar leuke invalshoeken en toffe manieren om de boodschap hapklaar te brengen. Dit is je framework – de kapstok waarrond je jouw info kan opbouwen – en dus heel belangrijk.
Daarnaast zijn er ook een aantal gouden copywriting tips & tricks die je op weg kunnen helpen. Wij geven je graag een overzichtje.
1. Creativiteit loont
Het is al te verleidelijk om de vele kwaliteiten en voordelen van je diensten of producten voluit uit de doeken te doen. Hold your horses! Kies liever voor een creatieve invalshoek en durf emotie te brengen in je tekst. Dan pas gebeurt er iets speciaals… Je neemt de lezers mee en je weet ze te raken. Zo wordt jouw verhaal écht en val je op tussen de massa!
2. Scannen die handel …
Mensen lezen geen websites meer, ze scannen de inhoud. Werk daarom met duidelijke subtitels, gebruik een opsomming en zet belangrijke woorden in vetjes. De surfer ziet dan in één oogopslag waar het om draait. Heeft hij daardoor zin gekregen om meer te lezen? Top!
3. Adem in, adem uit
Op een website zijn ellenlange teksten een no-go. Voorzie daarom hapklare alinea’s en vergeet ook de witruimte niet. Dit laat je website ademen en biedt bovendien letterlijk ruimte, maar ook goesting om verder te lezen.
4. Easy reading
Een actieve tekst bekt goed en is aangenaam om te lezen. De lezer hoeft geen moeite te doen en je begeleidt hem of haar naar de clue van het verhaal. De kans dat een potentiële klant afhaakt, zal veel kleiner zijn. Hij klikt misschien zelfs vastberaden door naar de andere pagina’s. Klinkt goed, toch?
5. Mensen spreken mensen
Toegegeven, zoekwoorden vormen een belangrijk onderdeel van goede webcopy. Maar niemand heeft een boodschap aan robottaal die volgepropt zit met keywords. Een mooie, vlotte tekst neemt je lezers mee in jouw wereld. En Google, die trekt sowieso zijn plan wel.
6. Google’s BFF
Toch kan je Google ook een handje helpen om in zijn zoektocht uit te komen bij jouw core business. Gebruik per pagina een tweetal focus keywords die je laat terugkomen in de metateksten en de slug. Google capteert snel waar jouw pagina precies over gaat en jij scoort beter in de zoekresultaten. Hallo, eerste plaatsjes!
7. Skip the blablabla
Zeg nou zelf, wat lees jij liever? Vlotte, korte zinnen die duidelijk vertellen waar het om gaat? Of teksten met zinnen van drie regels lang, vol met academische termen? Juist, ja. De eerste optie zorgt ervoor dat je doelgroep je verhaal verder wilt lezen, de inhoud goed begrijpt én – wie weet – zelfs leuk of interessant vindt! Win-win!
8. Call-to-do-what?
Op het einde van de tekst volgt logischerwijs een call-to-action. Wat wil jij dat de lezer zou doen na het lezen van jouw tekst? Dat is jouw call-to-action! Wil je na elke alinea of in het midden van de tekst een call-to-action voorzien? Met een vleugje ‘funkyness’ zorg je dat ze goed opvallen! Het belangrijkste is dat je jouw lezer op een bepaald moment aanzet om iets te doen.
9. Proofreading buddy
Hoe goed je jouw eigen tekst ook vindt … een tikfoutje, een achtergebleven dt-fout, of een vreemde zinswending kan er altijd in sluipen. Daarom is het een goed idee om elke tekst te laten nakijken door de frisse blik van een objectieve lezer, die liefst het nodige taalgevoel heeft. Wie weet vindt hij wel dat perfecte synoniem – waar je zelf uren zat naar te zoeken – en maakt hij de tekst nog vlotter. Je kan natuurlijk ook ons team inschakelen voor dat paar extra argusogen.
10. The A-Team
Bezoekers gaan vaak op zoek naar de about-pagina. Die vertelt immers in een notendop wat je doet en waar je voor staat. Het is dus erg belangrijk dat je potentiële klanten snel zien wat jij voor hen kan betekenen. Dit lijkt logisch, maar toch wordt hier soms te weinig aandacht aan besteed.
Met deze tips kom je al een heel eind wanneer je aan de slag gaat met je websiteteksten. Zie je er toch geen beginnen aan of voel je nog koudwatervrees? Contacteer me!