U verkoopt een geweldig product? Vertel uw prospect dan welk probleem het oplost. Informeer hem. Het verkopen volgt vanzelf.
Koopt u een blikopener omdat u die graag in huis hebt? Nee: omdat u conserven wilt openen. Net zoals een consument niet aan uw producten denkt. Wel aan oplossingen voor zijn probleem.
Het relaas van mijn te lange zoektocht in het land van … productverkopers:
- Stap 1: woonkamer vol cd’s
Twee cd-torens maken van mijn woonkamer de New Yorkse skyline vóór 9/11. Terwijl het gros van mijn cd-schijfjes niet eens één keer per jaar door de boxen schalt. De reden? Mijn smartphone. Want daarmee roep ik razendsnel mijn digitale muziek op. Hoog tijd voor het digitaliseren van mijn cd-torens, dus! - Stap 2: op zoek naar informatie
Maar hóé maak ik mijn cd’s nu het best toegankelijk? Ik sla aan het googelen. ‘Online muziekbibliotheek’, ‘cd’s digitaliseren’, ‘cd’s beluisteren via smartphone’, … Ik spartel op onlinefora en ploeter door sites met technologienieuws. Daaruit distilleer ik eindelijk mijn zoekterm. Meer verkopen? Minder verkooppraatjes! - Stap 3: op zoek naar producten
Een NAS of een clouddienst, en een audiostreamer of dockingstation: dát is wat ik nodig heb. En dan gaat het plotseling wél vlot: op de webshops liggen de productbeschrijvingen voor het grijpen. Ik grasduin door aantrekkelijke teksten over prestaties en technische specificaties … en koop mij een uitstekende NAS.
Eerst informeren
Eind goed, al goed? Nee, want ik verloor véél te veel tijd. Omdat alle NAS- en audiofabrikanten er een knoert van een kans lieten liggen. Want hadden ze bij hun webshop bouwen evenveel aandacht besteed aan informatiepagina’s als aan productpagina’s? En hadden ze mij eerst mijn opties getoond – zonder mij agressief naar hun product te begeleiden? Bijvoorbeeld met pagina’s rond ‘cd’s digitaliseren’ of ‘online muziekbibliotheek’? Dan hadden ze mij al tijdens mijn zoektocht naar informatie te pakken. Zonder de mogelijkheid dat ik bij een concurrent te rade ging.
Minder verkooppraatjes
Wat u daaruit leert als producent of dienstverlener? Wees niet alleen trots op uw product, maar benadruk vooral het probleem dat u oplost. Met SEO-landingspagina’s, bijvoorbeeld: geoptimaliseerd voor Google met een trefwoord dat mijn probleem schetst. En waarop u, als expert in uw vakgebied, probleemloos dé oplossing biedt.
Webshop bouwen? Schrijf.be
Hebt u een probleem om de juiste trefwoorden te kiezen voor uw product? Of hebt u hulp nodig bij het schrijven van een SEO-landingspagina? Dan bieden wij u de oplossing. Want onze SEO-copywriters weten, als echte experts, hoe uw oplossing aan de 'klant' te brengen. En zo is de cirkel rond.