Yes! Het is je gelukt. Je hebt een gloednieuwe webshop gemaakt en nu is het grote werk achter de rug. Tijd om die klanten te ontvangen en vanaf nu alles digitaal uit te breiden... . Jammer genoeg is het niet zo makkelijk. De eerste klanten naar jouw nieuwe webshop krijgen kost tijd en onderstaande tips kunnen je daar bij helpen.
Toen ik het gekke idee had om mijn eigen webshop te starten in kabouters (ja, je leest het goed.) had ik 0 klanten. Niemand kende mijn naam en niemand wist waar mijn webshop zich bevond. En toch heb ik die eerste 20 klanten kunnen binnenhalen aan de hand van de volgende manieren.
Laat aan je vrienden, familie en connecties weten dat je bestaat
Het lijkt misschien overduidelijk maar vaak zijn vrienden, familie en kennissen je eerste klanten. Je kent deze mensen beter dan vreemden dus zij zullen makkelijk te overtuigen zijn om jouw webshop eens te bezoeken. Verspreid jouw nieuwe webshop op social media en maak bekend dat je bestaat.
Misschien is de shop niet meteen interessant voor jouw directe connecties, maar voor een vriend, vriendin, sportpartner, collega, ... van je connectie misschien wel.
Je kan altijd vragen om jouw webshop te delen aan hun vrienden/kennissen!
Maak een interessant stukje content
Het loont de moeite om voor je lancering van je webshop eens na te denken over leuke ideeën/concepten die gerelateerd zijn aan het product of dienst die jij verkoopt. Deze content die je hier dan over maakt kan je delen op allerlei platformen en de verschillende social media. Zo kan je de aandacht verhogen voor jouw webshop en kan je de eerste e-mailadressen beginnen vergaren.
Verkoop je bijvoorbeeld tuinkabouters? Dan kan het leuk zijn om een blog post te maken over de geschiedenis van de tuinkabouter, hoe je een modern terras kan inrichten met een tuinkabouter of zelfs hoe je op het idee bent gekomen om tuinkabouters te verkopen.
Dit hoeft niet altijd tekst te zijn. Dit kan ook een item zijn uit het volgende lijstje:
- video
- workshop
- sample product
- podcast
- whitepaper
- ...
Door een e-mailadres te vragen in ruil voor dit interessant stukje content heb je meteen ook de gegevens van mogelijke potentiële klanten!
Experimenteer met adverteren op het internet
Google Adwords, Facebook Adverteren en alle andere manieren van adverteren op het internet zijn een kunst op zich. Indien je hier echt uitgebreid mee aan de slag wil roep je best de hulp in van een expert maar als je de basis eens wil uitproberen kom je al heel ver.
Met een klein budget kan je al snel veel bereik halen bij jou gewenste doelgroepen. Je kan op die manier snel je naam en merk bekendheid verhogen en eventueel nieuwe klanten naar jouw webshop halen.
Experimenteer gerust met de verschillende kanalen en ga op zoek naar wat het beste voor jou werkt. Indien je consistent en goed de tools gebruikt gaat jouw eerste klant zeker en vast bij jou bestellen.
Bekijk of je kan samenwerken met een partner
Startende ondernemers kunnen elkaar perfect helpen en hun netwerk met elkaar delen. Ga op zoek naar één of meerdere partners die jou kunnen helpen om jouw webwinkel mee bekender te maken. Als jij de webshop van een partner naar jouw netwerk brengt en jouw partner doet hetzelfde, dan hebben jullie beide een dubbel bereik!
In het voorbeeld van de tuinkabouters zou je kunnen samenwerken met een tuinaannemer. Personen die hun tuin renoveren kopen vaak nieuwe decoratie voor hun tuin en zijn mogelijks geïnteresseerd in jouw tuinkabouters. Omgekeerd, zijn mensen die tuinkabouters kopen misschien hun tuin aan het herinrichten en kunnen ze een goede tuinaannemer gebruiken. Win-win dus!
Zorg dat je zichtbaar bent op alle kanalen, niet enkel Facebook of Instagram.
Vaak komt een nieuwe klant uit een onverwachte hoek. Misschien is jouw toekomstige beste klant wel een heftige Pinterest gebruiker? Dan zou het jammer zijn dat jouw webshop hier niet op terug te vinden is.
Denk ook aan kanalen zoals LinkedIn , fora (oa. Reddit), Snapchat, Youtube, ... . Hierop kan je filmpjes van achter de schermen posten, productie van jouw product, klanten reviews, creatieve ideeën, ... . Een goede social media aanwezigheid zal ook bijdragen aan jouw lange termijn strategie. Hoe meer links naar jouw website, hoe beter ook voor jouw score in Google op lange termijn.
Tenslotte...
Er is niets zo leuk als de eerste verkoop op een webshop waar je zoveel tijd en moeite hebt ingestoken. De eerste klanten vinden en overtuigen om bij jou te kopen kunnen moeilijk zijn maar ze gaan zeker en vast komen. Bovenstaande tips zijn slechts enkele manieren. Je kan er wel 101 bedenken.
Vanaf dat je die eerste in handen hebt kan je daarop verder bouwen en naar je tweede, derde, ... gaan!
Als er klanten zijn voor tuinkabouters, dan kan jij toch zeker ook verkopen?! :)
Succes!