E-commerce: moet je echt starten met een webshop?

Kristof Verheyden - 17 oktober 2022

Two woman working e-commerce

E-commerce en webshops: je hebt er ongetwijfeld zelf al eens gebruik van gemaakt. Want het is toch gemakkelijk, hè, na de werkdag nog snel een bestelling plaatsen? Daarom kan het ook voor jouw zaak interessant zijn om met een webshop te starten. Je kan er producten, maar ook diensten aanbieden. Lees hier alles over de verschillende mogelijkheden van een webshop en hoe je ermee start. 

1. Onderzoek van BeCommerce: 13% meer webshops in 2022

Uit onderzoek van softwarebedrijf Inoope, in opdracht van e-commercefederatie BeCommerce, blijkt dat er in 2021 5.985 webshops bijkwamen. Het gaat vooral om fysieke winkels die ook een online verkooppunt openden. Wist je trouwens dat 72% van de Belgische webshops Vlaamse uitbaters heeft? In Vlaanderen staat e-commerce veel sterker dan in Brussel en Wallonië. Volgens BeCommerce is dat onder andere te danken aan de Nederlandse webwinkels, die al snel ook in Vlaanderen klanten wisten te overtuigen. Vlamingen verwachten dan ook sneller dat ze ook online aankopen kunnen doen.
 

2. Wat is een webshop?

Wie ‘e-commerce’ leest, denkt aan een website met een webshop. Maar wat is nu precies een webshop? Zo’n online winkel bestaat in vele verschillende soorten en uitvoeringen. Er zijn webshops waar je bestellingen kan plaatsen, maar die je nog steeds bij de winkel zelf moet afhalen. Of je hebt webshops die samenwerken met een pakjesbezorger – zoals DHL - of verzendingspartners, zoals Bpost of PostNL. Ten slotte zijn er ook bedrijven die een eigen bezorgingsdienst uitbouwden – denk maar aan Decathlon of CoolBlue. 

Natuurlijk heb je ook een website nodig om de webshop aan te koppelen. En een website bouwen, da’s gelukkig helemaal niet zo moeilijk. Je kan kiezen voor een eenvoudige site van slechts enkele pagina’s, of een uitgebreide versie waarop je uitvoerig communiceert met je (potentiële) klanten. Je kan daarvoor een betrouwbare partner inschakelen – of je doktert zelf uit hoe je je website bouwt. Er zijn verschillende aanbieders die redelijk eenvoudige zelfbouwpakketten aanbieden. Weeg je keuze goed af, want je stopt er wel wat tijd in als je ’t helemaal zelf doet.

3. De verschillende soorten webshop

Goed. Een webshop, dus. Maar welke variant is geschikt voor jouw producten of diensten? We lijsten de verschillende soorten op.

3.1. Webshop met eigen voorraad

De meest voorkomende webshop is de webwinkel met je eigen voorraad. Je maakt je eigen producten, of je koopt ze rechtstreeks bij de producent of groothandel. Zodra een klant een bestelling plaatst via je webwinkel, maak je de bestelling klaar en stuur je ze op. Of je schakelt een logistieke partner in om dat voor jou te doen. 

3.2. Nichewebwinkel

Welke webshop voor jou het meest geschikt is, hangt natuurlijk af van wat je aanbiedt. Heb je een redelijk algemeen aanbod of ben je net een specialist die heel specifieke zaken verkoopt? Dan zal je webshop eerder een nichewebwinkel zijn, voor een nichedoelgroep. Je bedrijfsprofiel richt zich dan op een specifieke productgroep en een specifiek cliënteel. Je expertise en je relevante aanbod zijn je troeven tegenover algemenere webwinkels. Denk aan specifieke onderdelen voor fietsen of moeilijker te verkrijgen bouwpakketten voor modelbouwers, maar bijvoorbeeld ook verzorgingsproducten die je niet zomaar in de supermarkt of schoonheidsspeciaalzaken terugvindt. Omdat je grote hoeveelheden kan inkopen, heb je soms een prijsvoordeel tegenover andere aanbieders. En je kan je aanbod van een specifiek product uitbreiden door verschillende varianten (andere kleur, ander formaat) in je assortiment op te nemen. Nog pluspunten aan een nichewebwinkel? Er is vaak minder concurrentie én je kan je in de kijker zetten als een echte specialist ter zake. Dat biedt dan weer interessante mogelijkheden voor je webcontent zoals blogs en nieuwsbrieven
 

3.3. Dropship webwinkel

Met een dropship webshop besteed je het logistieke proces uit. Je klanten kunnen eenvoudig online bestellingen bij je plaatsen, maar het is een derde partij die de gevraagde producten bezorgt. Jij hoeft je dus geen zorgen te maken over je voorraad: je stuurt de bestelling door naar je logistieke partner en die zorgt ervoor dat alles tijdig geleverd wordt. Ideaal voor wie niet met een eigen voorraad wil werken, de opstartkosten van de webshop wil beperken, geen of onvoldoende opslagruimte heeft of gewoon niet de tijd of zin heeft om zich over de bestellingen te ontfermen. Je blijft natuurlijk wel aansprakelijk – bijvoorbeeld bij teruggestuurde producten – maar ook dàt valt vaak te bespreken met je derde partij. Kies voor verpakkingsmateriaal met jouw branding op, zodat je niet hoeft in te boeten aan herkenbaarheid en merkbekendheid bij je klanten

3.4. Affiliate webshop

Een affiliate webshop is geen eigen webshop: je fungeert eigenlijk als het uitstalraam van de webshop van een andere leverancier. Bij elke bestelling krijg je een percentage van de omzet. Je hoeft geen eigen voorraad bij te houden en je hebt dus ook geen opslagruimte nodig. Bovendien ligt het grootste werk bij je ‘affiliate partner’; jij moet er enkel voor zorgen dat je productpagina’s in orde zijn. Jij fungeert als tussenpersoon en kan de producten mee promoten. Want hoe meer mensen via jouw website kopen … hoe groter je commissie.

3.5. Een Etsy-shop: voor handgemaakte en vintage producten

Op Etsy kan je zelfgemaakte sieraden, naaiwerk of andere creatieve producten verkopen. Het is ook een platform waarop je je kunstwerken aan de man kunt brengen. Etsy is wereldwijd gekend en wordt zelfs weergegeven in de zoekresultaten van Google. Klanten van over de hele wereld kunnen jouw aanbod bekijken en een bestelling plaatsen. Maar let daarvoor ook op: je moet de pakjes zelf versturen en daar kan wel wat tijd inkruipen. Bovendien zijn de verzendkosten niet te onderschatten als je het pakje naar de andere kant van de wereld moet sturen. En dan hebben we het nog niet over de ecologische impact. Gelukkig kan je via de instellingen je Etsy-webshop een beetje naar je hand zetten. Een laatste opmerking: je staat natuurlijk een deeltje van je winst af aan Etsy. Etsy rekent zo’n 6,5% transactiekosten aan en als je voor betaling via Etsy kiest, komen ook daar kosten bij kijken. Lees goed de overeenkomst en voorwaarden van de samenwerking en weeg af of die voor jouw zaak voordelig zijn!

4. Voordelen van een webshop

Je weet nu wat een webshop precies is, welke soorten er zijn en dat e-commerce in België, en dan vooral in Vlaanderen, erg populair is. Maar heeft een webshop alleen maar voordelen? Of zijn er ook vervelende aspecten aan verbonden? We lijsten de pro’s en contra’s even op.

➕ Voordelen van een webshop ➖ Nadelen van een webshop
  • 24/7 open
  • Altijd bereikbaar voor je klant (via je website).
  • Beperkt in opstartkost
  • Geen personeelskost om je webwinkel open te houden
  • Mogelijkheid om klantenvijver te vergroten en diversifiëren
  • Geen wachtrij aan de kassa
  • Inzichten dankzij data-inzameling
  • Geschikt voor zo goed als alle producten en diensten
  •  Tijdsintensief: bestellingen voorbereiden (tenzij je dat uitbesteedt), geretourneerde bestellingen verwerken, …
  • Ontwikkelingskost (niet bij affiliate webshops): de domeinnaam, het winkelplatform, het betaalsysteem, ...
  • Onderhoudskost
  • Regelgeving respecteren (zie verder in dit artikel)

 

5. Hoe starten met een webshop?

Starten met een webshop is niet moeilijk, maar je moet er wel even goed over nadenken. Wat ga je verkopen? Welke producten of diensten kan je aanbieden? Vergeet ook zeker niet om de concurrentie te onderzoeken. Bepaal tot welke doelgroep je je richt en bedenk welk budget je ervoor vrij maakt. Want je hebt niet alleen geld nodig voor de technologische omkadering, je zal je webshop ook moeten promoten met wat online marketing. Vergeet ook niet om je online betaalsysteem zo laagdrempelig mogelijk te maken, zodat klanten geen hindernissen ondervinden om hun bestelling af te rekenen. Bancontact of Payconiq en een PayPal-optie zijn vaak goeie alternatieven voor betaalsystemen die enkel met een kredietkaart werken. 
 

5.1. Je e-businessplan

Maak een e-businessplan ter voorbereiding, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Dit is een uitbreiding van je oorspronkelijke businessplan en de leidraad voor je online verkoop. Vooraan je e-businessplan stop je de samenvatting van de belangrijkste focuspunten voor je webshop. Die schrijf je natuurlijk wel pas als je plan af is. Daarna volgt een omschrijving van je webshop, de doelgroepanalyse, een operationeel plan en welke producten en diensten je gaat aanbieden. Ten slotte voeg je je marketingplan toe, je concurrentieanalyse en de financiële verwachtingen: hoe veel bestellingen heb je nodig om je webshop rendabel te houden? Denk goed na over elk aspect van je e-businessplan en voorzie een plan B voor als er iets misgaat.

5.2. Het logistieke proces van een webshop

Zodra je klanten hun bestelling geplaatst hebben in je webshop, moet die natuurlijk geleverd worden. Denk daarom na over hoe je dat aanpakt: de soort webshop die je kiest heeft – zoals je ondertussen weet – een impact op de opslagruimte die je moet voorzien en op je tijdbesteding. Probeer de verzendkosten te beperken, maar voel je niet verplicht om de verzending gratis te houden. Je kan bijvoorbeeld werken met een minimaal bestelbedrag, of een tijdelijke promo-actie waarbij de verzendkosten wegvallen. Neem je een koerierdienst onder de arm? Maak dan goeie afspraken en vraag naar hun garanties voor verloren of beschadigde pakjes. Verzend je producten naar het buitenland? Controleer dan of je pakje langs de douane moet of niet. Daar kunnen namelijk extra kosten bij komen kijken, dus moet je die ook aan je klant communiceren. Bovendien heeft elk pakje dat langs een douane moet een HS-code nodig. Dat is een internationale code die douaniers meer informatie geeft over de inhoud van het pakket.

5.3. Kies een betrouwbare partner voor de technische omkadering

Wie een uitgebreide webshop wil bouwen en veel ambitie heeft, werkt het best samen met een technische partner. Je vindt heel wat online pakketten waarmee je zelf een basiswebshop kan bouwen. Maar let op: als je later wil uitbreiden, zijn de mogelijkheden vaak eerder beperkt. Als je voor een technische partner kiest, schakel dan iemand in met de nodige expertise: misschien kan zo’n partner je ook helpen met online marketing en zoekmachineoptimalisatie? Bespreek ook op voorhand op welke basis je gebruikt maakt van de diensten: ga je een abonnement aan of is er een eenmalige kost? En besteed ten slotte voldoende aandacht aan je cybersecurity!

5.4. Deel je aanbod op in categorieën

Een logische structuur op je webshop: je klanten zullen je dankbaar zijn. Denk na over categorieën waarin je je producten kan opdelen. En doe dat vooral vanuit de noden van je doelgroep, niet vanuit je eigen logica of voorraadstructuur. Vermijd jargon en hou je productomschrijvingen zo helder mogelijk. Dat vraagt in eerste instantie wat extra tijd, maar het levert je op lange termijn gegarandeerd meer bestellingen op! 

TIP: laat je vrienden en kennissen (die niet in dezelfde sector werken) je webshop testen voor je live gaat. 

5.5. Zorg ervoor dat je juridisch in orde bent

Net zoals bij een fysieke winkel komen er ook bij een webshop wettelijke verplichtingen kijken. Zo moet je je algemene voorwaarden publiceren en heb je het akkoord van je klant nodig voor die een bestelling kan plaatsen. Daarnaast moet je duidelijk uitleggen wat je precies met de persoonlijke gegevens van je klanten doet, hoe lang je ze bewaart en voor welke doeleinden je ze gebruikt. Zorg dus voor een helder privacybeleid, dat de GDPR-wetgeving respecteert. Verkoop je alcohol? Bekijk dan zeker hoe je je webshop in regel maakt met de wet rond alcohol en minderjarigen. Daarnaast moet de identiteit van je onderneming gemakkelijk terug te vinden zijn op je website; denk aan het adres van je maatschappelijke zetel, je ondernemingsnummer en andere gegevens. Bij een bestelling is het belangrijk om duidelijk te communiceren over de levertermijn, hoe je klant een pakje kan terugsturen en welke verschillende betaalmethodes je webshop ter beschikking stelt. Vergeet ten slotte het cookiebeleid van je website niet: daarin moet je duidelijk maken op welke manier je gegevens van je webshopbezoeker inzamelt. 
 

5.6. Go live!

Alles klaar? Dan is het tijd om live te gaan met je webshop! Denk aan een leuke promostunt om de lancering van je webshop aan te kondigen en voorzie de nodige communicatie naar je klanten! Vergeet niet om daarna genoeg inspanning te leveren op vlak van online marketing, want anders vinden je klanten de weg naar je webshop niet. Adverteer op zoekmachines (SEA), optimaliseer je content (SEO) zodat je teruggevonden wordt door Google en maak reclame op sociale media om extra inkomsten te genereren.

Veel succes!
 

Kristof Verheyden

Kristof inschakelen voor je zaak?