Vraag je je soms af wat je nu weeral moet posten op LinkedIn…? Of hoe je je LinkedIn-berichten zo goed mogelijk kan laten scoren? Dan helpen we je graag op weg met 7 tips die je meteen kan toepassen!
TIP 1: WISSEL VERSCHILLENDE SOORTEN BERICHTEN AF
Wat LinkedIn is en wat het voor je zaak kan doen? Dat hoeven we je wellicht niet meer uit te leggen. Maar wat post je zoal? Als je steeds hetzelfde type bericht post, wordt het wel erg eentonig... Kies daarom voor een mix van content-types. Welke soorten content kan je voor LinkedIn maken?
- Een ‘gewoon’ bericht zonder opsmuk: Leent zich heel goed voor een persoonlijke toets, zoals een reflectie, een observatie, een anekdote…
- Bericht met link: Verwijs naar vakkennis of inspiratie, op je eigen site of een andere site.
- LinkedIn-artikel: Schrijf een lang artikel op LinkedIn. Dat mag een kopie zijn van je website. (Vermeld dan de bron van het artikel met een link.)
- Afbeelding: Samen met een kleine toelichting is dit de perfecte manier om op te vallen. Dit kan een foto zijn, maar ook infographic-achtige content werkt erg goed. Zoals deze:
- Beeldcarrousel: Deze functie zit een beetje verstopt, maar net zoals op Instagram kan je op LinkedIn een beeldcarrousel of slideshow plaatsen.
- Beeldcollage: Upload meerdere afbeeldingen en dan maakt LinkedIn er een collage van.
- Video: Een krachtige manier om je boodschap in de kijker te zetten! Je kan bijvoorbeeld je mening delen over nieuwsberichten, inzicht geven in een branche-evenement waaraan je deelneemt of reclame maken voor een nieuw product dat je lanceert.
- Live video: Nog niet door iedereen ontdekt, maar wel een aanrader!
- Evenement: Perfect als je iets organiseert waarvoor je deelnemers zoekt. Of om te laten zien waar je naartoe gaat.
- Showcasepagina: Deze thematische pagina hang je onder je bedrijfspagina. Je deelt er content rond een bepaald thema, of je event, magazine of je podcast.
- LinkedIn-nieuwsbrief: Je kan op LinkedIn een nieuwsbrief publiceren en je doelgroep uitnodigen om zich daarop te abonneren. Zo bind je een vaste groep connecties aan je merk.
- Poll of opiniepeiling: Dé manier om interactie te realiseren. Ideaal om vakkennis te delen of een vakinhoudelijke mening te vragen, waarbij mensen écht nieuwsgierig zijn naar het resultaat. Wel gericht en met mate inzetten.
TIP 2: CREËER INTERACTIE
Wanneer je een bericht op LinkedIn plaatst, wordt dat eerst getoond aan een deel van je netwerk. De reactie van die groep heeft invloed op het bereik van je bericht binnen je volledige netwerk. Het is daarom cruciaal om te begrijpen hoe het algoritme van LinkedIn werkt: comments en shares genereren het meeste engagement. Focus dus daarop, en niet op likes. Veel comments en likes in het eerste uur na het posten zorgt voor een veel groter bereik.
Wist je dat … een post die veel engagement haalt in het eerste uur na het posten een langere levensduur heeft? Dit bericht zal 5 tot 7 dagen (!) zichtbaar blijven in de tijdslijnen.
Polls: de succesformule voor meer betrokkenheid
- Polls hebben gemiddeld 450% meer bereik dan traditionele berichten.
- Ze vragen een lagere betrokkenheid dan een comment of een share.
- Elke stem weegt even zwaar door als een comment (!)
- Vergeleken met 2021 zijn polls verdubbeld qua bereik.
- Je volgende berichten (die geen poll zijn) profiteren mee van extra bereik.
Hoe stel je een goede poll op?
Om je te helpen bij het opstellen van een goede poll voor LinkedIn, delen we dit recept met je:
- Stel een korte vraag.
- Lok een impulsieve reactie uit.
- Humor is een pluspunt.
- Laat minstens een week lopen.
Kies het juiste moment voor je bericht
Timing is everything, dus bepaal het geschikte moment om je post op LinkedIn te plaatsen. Deze richtlijnen kunnen je daarbij helpen:
- Beste dagen om te posten: dinsdag, donderdag, zaterdag.
- Beste tijdstip: Plaats je bericht tussen 8u en 10u, of rond 13u.
- Trop is te veel: Vermijd het plaatsen van meerdere berichten op één dag.
Interactie bij berichten van anderen
Het gaat niet alleen om je eigen berichten: lees, like en reageer ook veel bij andere personen, stuur persoonlijke berichten naar prospecten. Want door ook daar betrokkenheid te tonen en interactie te creëren, zal jouw nieuwste post goed scoren.
TIP 3: MAAK GEBRUIK VAN VISUELE ELEMENTEN
Op LinkedIn kan je video’s, foto’s en andere visuele elementen met je netwerk delen.
Afbeeldingen op LinkedIn
Het toevoegen van een afbeelding aan je bericht helpt om de aandacht van je netwerk te trekken. Kies een afbeelding die gerelateerd is aan de inhoud van je boodschap. Goed om te weten: de afbeelding verschijnt altijd onderaan je post. Wil je een afbeelding integreren in het midden van je tekst, dan moet je een artikel maken (Daarop vertellen we meer bij Tip 7).
Carrousels/Slideshows op LinkedIn
Werk je graag met meerdere afbeeldingen, dan kan je heel eenvoudig een carrousel of slideshow inzetten. Hoe maak je een LinkedIn-carrousel? Heel eenvoudig: je maakt een pdf van verschillende pagina’s, waarbij elke pagina overeenkomt met de verschillende dia’s van je carrousel. Vervolgens plaats je een LinkedIn-bericht en voeg je de pdf toe, die door LinkedIn in een carrousel veranderd wordt.
In dit voorbeeld met carrousel/slideshow gaat het om een call-to-action: schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
In dit voorbeeld wordt de lezer opgeroepen om een e-book te downloaden:
Video op LinkedIn
Video genereert minder views dan andere content, maar de impact en/of de waarde van video ligt 3x hoger dan die van een foto. Hoe maak je video’s die het goed doen op LinkedIn?
- Maak een ‘native video’. Dat is een filmpje dat je op je smartphone of computer opneemt en upload naar LinkedIn.
- Voeg ondertiteling toe.
- Kies een goede thumbnail (Dat is de foto die personen te zien krijgen nog voor het filmpje start) en zorg dat de eerste seconden van je filmpje de aandacht grijpen.
- Kies qua lengte voor filmpjes van 3 seconden tot 10 minuten.
Heel wat content op LinkedIn verdwijnt ongezien in de vergeethoek. Dat komt doordat veel mensen maar af en toe op LinkedIn zitten. Het zou dus wel héél toevallig zijn als hun timing exact samenvalt met het publiceren van jouw bericht. Daarom kan je je content gerust hergebruiken en vaker dan één keer plaatsen, zeker als het om een video gaat: die mag je zelfs enkele keren per jaar delen.
LinkedIn Live, wat is dat?
Het heeft even geduurd maar live video op LinkedIn is er eindelijk! Dus ben je niet bang om voor de (web)camera te staan, dan is dit het moment. Want nu ben je de massa nog voor en val je op.
Met LinkedIn Live heb je direct contact met je doelgroep, het is heel interactief en het wordt als persoonlijk ervaren. Je volgers kunnen direct reageren als jij live je nieuwste product introduceert, een evenement aankondigt of je kennis deelt over een onderwerp. Je kijkers kunnen realtime commentaar leveren en vragen stellen waarop jij meteen een antwoord kunt geven. Instant en gratis feedback: geweldig hé?
(Op deze pagina vertelt LinkedIn er zelf meer over.)
PowerPoint-slides of .pdf-bestanden delen op LinkedIn
Deze mogelijkheid wordt nog vaak vergeten, maar je kan op LinkedIn een pdf, Word-document of PowerPoint-presentatie toevoegen aan je bericht. Dankzij de functie ‘LinkedIn Documenten’ deel je heel eenvoudig informatie: zoals een checklist, een template of een pdf van een blog. En wat dacht je van een PowerPoint van een training of presentatie die je ergens gaf? Je inspireert er je netwerk mee en je vergroot volop je zichtbaarheid en vindbaarheid op LinkedIn.
TIP 4: TOON MENSEN
Afbeeldingen van mensen zorgen voor meer engagement, want ‘People like people’. Dus onthul het menselijke element in je LinkedIn-bericht: maak het persoonlijk. Hoe doe je dat?
Laat jezelf zien
Het is een goed idee om jezelf in de kijker te zetten en je verhaal te vertellen. “Je authentieke verhaal vormt de grondlaag van sociale marketing”, weet sociale media-goeroe Sofie Smolders. “Marketing is dé tool om je merk een ziel te geven. Authentieke marketing zorgt voor duurzame relaties met je klanten met resultaten op korte en lange termijn. Wist je dat meer dan 70% van de consumenten het authentiek verhaal achter een merk willen kennen?”
Betrek je medewerkers
Ook een goed idee: je medewerkers voor het voetlicht brengen. Veel bedrijven vragen hun medewerkers om te helpen om een bepaald bericht zichtbaarder te maken. Dat kan natuurlijk, maar het is wel een beetje zonde als dat alles is ... Nog veel beter: vraag je collega’s om eens content te maken! Ze kunnen bijvoorbeeld met hun smartphone een filmpje opnemen dat een blik achter de schermen biedt, of hun kennis delen in een LinkedIn-artikel.
TIP 5: OPTIMALISEER JE TEKST
Lezers vinden lange LinkedIn-berichten eng. Zo’n enorme lap tekst is overweldigend en je brein wil er het liefst hard van wegrennen. Laten we de vergelijking eens maken tussen lange en korte alinea’s. De inhoud van de volgende twee berichten is identiek.
Dat ziet er schrikwekkend en moeilijk leesbaar uit, toch? Diezelfde tekst kan je heel eenvoudig beter verteerbaar maken door witruimte toe te voegen:
Je merkt het zelf: dit tweede voorbeeld is veel beter leesbaar. De witruimte creëert een flow en triggert nieuwsgierigheid naar de volgende zin.
Zo ziet je LinkedIn-bericht er het best uit:
- De eerste regels zijn essentieel om de aandacht te trekken.
- Maak korte alinea’s.
- Eén idee per alinea.
- Gebruik eenvoudige woorden.
- Maak gebruik van de kracht van witruimte.
- Gebruik bullet points wanneer het mogelijk is.
- Maak je bericht aantrekkelijker met emoji’s.
- Kies een afbeelding die emotie opwekt.
- Voeg een call-to-action toe aan het einde van je bericht.
- Voeg relevante #hashtags toe.
Goed om te weten: Emoji’s verhogen het engagement. Ze maken je tekst luchtiger en makkelijker te volgen. Je kan ze als storytelling-element inschakelen, maar ook als handige bullet points.
TIP 6: GEBRUIK HASHTAGS
#Hashtag: wat is het?
Op Twitter, Instagram en Facebook zijn #hashtags intussen een oud fenomeen, maar ook op LinkedIn zijn ze intussen echt doorgebroken. Het zijn een soort ‘labels’ met tekst en het #-teken ervoor. Je kan relevante #hashtags gebruiken in je LinkedIn-post. Bijvoorbeeld: #Linkedin, #management en #horeca.
Door een #hashtag voor een kernwoord te zetten wordt je bericht sneller zichtbaar voor mensen die het onderwerp van die hashtag volgen. Woorden met een #-teken ervoor worden aanklikbaar. Wanneer je het woord aanklikt, krijg je alles te zien wat over dat onderwerp eerder verscheen. Hashtags verbinden dus mensen met dezelfde interesses.
De 3 voordelen van hashtags op LinkedIn:
- Je content is beter vindbaar.
- Je stimuleert interactie.
- Je post krijgt een hoger bereik.
Hoeveel hashtags gebruik je het best?
- Gebruik 3 tot 9 hashtags. Zo’n 3 à 4 werkt het beste. De optimale combinatie: 2 relevante hashtags en één ‘leuke’ of gelinkt aan je bedrijf.
- Minder dan 3 hashtags heeft geen impact op het bereik van de post.
- Waar in de body van je bericht je de hashtag plaatst, maakt niet uit.
- Hashtags die in de commentaren worden geplaatst, hebben geen effect op het bereik.
Handig: Creëer je eigen hashtag zodat mensen makkelijk andere berichten van jou terugvinden. Zo maak je engagement met oudere content mogelijk.
Meer weten over #hashtags en hoe ze je zaak helpen?
@Tag: personen taggen in je foto’s
Naast kernwoorden als #hashtag te gebruiken, kan je ook personen of bedrijven taggen in je bericht. Dat doe je door gebruik te maken van een ‘tag’ of ‘vermelding’. Je gebruikt het @-teken en schrijft de naam van een bepaald persoon of bedrijf erachter. Het taggen van mensen in je bericht stimuleert betrokkenheid bij je afbeeldingen. Nadat je personen getagd hebt, ontvangen zij daarvan een melding: LinkedIn geeft deze leden een seintje dat jouw bericht relevant voor hen is, en de gelabelde foto’s worden gekoppeld aan hun profiel. Je kan zelfs mensen taggen die niet tot je netwerk behoren. Als getagd lid heb je natuurlijk de vrijheid om tags van jezelf verwijderen in een bericht.
TIP 7: DEEL JE EIGEN ARTIKELS (BLOGGEN)
Wil je je netwerk inspireren met een zelfgeschreven artikel? Doen! Maar pak het wel op de juiste manier aan…
NIET DOEN: linken naar een externe website
Het plaatsen van een link naar een website bij een bericht werkt meestal niet goed. Logisch, want daarmee stuur je bezoekers weg van het platform, terwijl LinkedIn haar gebruikers natuurlijk zo lang mogelijk op de eigen site wil houden. Het bereik van een post met een link erin is daarom doorgaans laag. Wil je toch een link toevoegen? Plaats deze dan in de body van je bericht. Voeg ‘m niet achteraf toe in de comments, want die comment verdwijnt in de massa zodra mensen reageren op je bericht.
In dit voorbeeld zie je hoe je externe content best (niet) deelt:
WEL DOEN: artikelen schrijven (‘bloggen’) op LinkedIn
Een slimme manier om een eigen artikel onder de aandacht te brengen, is het rechtstreeks schrijven op LinkedIn. Er komt namelijk meer interactie op artikels die op LinkedIn zelf zijn geschreven. Een bijkomend voordeel: de blog wordt automatisch op je persoonlijke profiel geplaatst, waardoor je geloofwaardiger én beter gevonden wordt (want artikels worden geïndexeerd op Google).
Een goed voorbeeld van ‘long text posts’:
CONCLUSIE: CREËER JE EIGEN ROUTINE
Hoe meer interactie je voert met je netwerk, hoe meer LinkedIn jou beloont door de zichtbaarheid van je berichten te verhogen. Bij die interactie is het belangrijk dat deze op regelmatige basis plaatsvindt.
Een voorbeeld van een dagelijkse routine (max. 15 minuten per dag):
- Reageer op 5 publicaties
- Nodig 2 tot 3 mensen uit in je netwerk
- Beantwoord privéberichten
- Reageer op uitnodigingen en notificaties
Een voorbeeld van een wekelijkse routine
- Publiceer minstens één post
- Update je profiel (als dat relevant is)
- Check de statistieken van je dashboard
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over hoe je LinkedIn best inzet voor je zaak? Boek dan een gratis videogesprek met één van onze digitale experten.
Bronnen: LinkedIn, Sstroop, RiverCloud, Emerce