TikTok steeds populairder! Wat je moet weten over het nieuwe sociale medium
Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 13 mei 2019
Niet Facebook of Instagram, maar TikTok draait overuren op de smartphones van onze kinderen en jongvolwassenen. Misschien is de dans- en muziekvideoapp zelfs interessant voor ondernemers en bedrijven.
TikTok verovert de wereld … Alleen al in december registreerden zich 75 miljoen nieuwe gebruikers, ofwel +275% tegenover december het jaar voordien.
Wat is TikTok?
TikTok is een app waarop tieners videoclips van 15 seconden posten op fragmenten uit bekende liedjes. Ze lippen een liedje na, doen een dansje, halen een grapje uit, tonen hun vriendin of mama, demonstreren wat ze kunnen, pleiten tegen afval, verkopen spulletjes … TikTokkers krijgen een oneindige stroom aan video’s binnen. Ze scoren met hun eigen filmpjes en delen likes uit.
Vroeger heette de app Musical.ly. Tot de Chinese overnemer ByteDance het tot TikTok herdoopte. Het sociale netwerk is razend populair bij kinderen en jongvolwassenen. Het was in 2018 de meest gedownloade app op iOS, met meer dan 1 miljard gebruikers.
Waarom is het belangrijk voor jou?
Het sociale netwerk is nieuw, groeiend, video, mobiel … en dus dé toekomst. Daarom zoeken steeds meer bedrijven naar een manier om TikTok in te zetten in hun marketingmix. Want hun jonge doelpubliek is eraan verslaafd.
Het sociale netwerk test nu met in-app advertenties. Influencers ontstaan. De eerste merken testen acties uit. Als ouder vrees je misschien het ergste, als ondernemer liggen kansen open.
Wat brengt het op?
Verwacht geen harde euro’s in ruil voor experimenten op TikTok. Wel kan je erin slagen om een leuke, spontane band op te bouwen met je jonge klanten en de jongvolwassenen van morgen. ‘Een persoonlijke band creëren’, stel je trouwens best als hoofddoel voor elke activiteit op sociale media.
Reclame maken voor kinderproducten, mag dat?
Ja. Iedereen mag online reclame maken voor kinderproducten. Dit op voorwaarde dat:
- je aangeeft dat het reclame is,
- je oog hebt voor de kwetsbare doelgroep,
- je het jonge publiek niet misleidt.
Snoepverkopers zijn dus helemaal vrij. Al houd je best rekening met de voedingssector zelf.
Deze engageert zich via The Belgian Pledge om geen kinderreclame voor ongezonde producten te voeren op televisie, radio, bioscopen, basisscholen en sociale media.
De verplichting om het woord ‘reclame’ in een opvallende kleur tijdens elke commerciële video te tonen, is nog niet van kracht. De roep om duidelijkere reclamevermelding klinkt wel steeds luider.
Benieuwd naar wat vloggers zelf over reclame denken? Check hun mening op Reclamewijs.