LinkedIn voor jouw bedrijf

Chloe Van Boven - 15 december 2020

LinkedIn, foto door Greg Bulla op Unsplash

LinkedIn is het kanaal bij uitstek om jouw expertise en waarde te tonen. Ben jij een zelfstandig ondernemer en doe jij nog niet veel met dit kanaal? Lees dan zeker verder!

Wat is LinkedIn

LinkedIn is het meest professionele van alle sociale media-platformen. De focus ligt hier echt op het zakelijke en de bedrijfswereld.

 

De tijd dat LinkedIn enkel een middel was om mensen te rekruteren voor jouw bedrijf of om zelf een nieuwe job te zoeken, is al lang voorbij. LinkedIn is een middel geworden om te werken aan jouw persoonlijke branding en de branding van jouw bedrijf. Wat betekent dat? LinkedIn is hét kanaal bij uitstek om de missie, waarden en expertise van je bedrijf én jezelf tentoon te stellen waardoor je je merk sterker maakt.

 

Hier volgen enkele tips om je LinkedIn-pagina’s te optimaliseren! 

 

Je persoonlijk profiel

In tegenstelling tot op andere sociale media-kanalen is op LinkedIn ook jouw persoonlijke pagina van belang voor de uitstraling van je bedrijf.

 

Op jouw persoonlijke pagina is het de bedoeling jezelf zo goed mogelijk in de kijker zetten. Je LinkedIn-pagina is je digitale visitekaartje. Mensen willen je vaak eerst leren kennen en vertrouwen vooraleer ze met je willen samenwerken.

 

Probeer je pagina zo volledig en gedetailleerd mogelijk in te vullen. Daarnaast zijn er ook een aantal aandachtspunten. 

 

  • Je profielfoto en omslagfoto

Het eerste dat mensen te zien krijgen als ze op jouw pagina komen is je profielfoto en omslagfoto. Kies voor de profielfoto een professionele foto van jezelf.

 

In mijn omslagfoto heb ik verwerkt wat we doen. Heel kort, heel duidelijk. Dit is misschien niet het mooiste. Mooier had geweest gewoon onze slogan en logo als afbeelding, maar wanneer mensen klikken op jouw pagina en je niet onmiddellijk hun aandacht grijpt, zijn ze zo weer weg. Gemiddeld hebben mensen op 3 seconden al een idee gevormd of het interessant genoeg is nog even verder te blijven lezen.

 

  • De kopregel

Gebruik de kopregel om jezelf te introduceren aan je potentiële doelgroep: ook wel “pitchen” genoemd. Je hebt hier slechts een beperkt aantal tekens voor, maar dat is vaak voldoende om het belangrijkste te vertellen. Schrijf wat je doet, voor wie (je doelgroep) en met welk resultaat (welk probleem los je op).

 

Ik schreef op mijn profiel bijvoorbeeld niet 'zaakvoerder AM-to-PM Belgium', want dat zegt mensen eigenlijk niets. Ik schreef wel: 'Social media expert: ik help zelfstandigen online zichtbaarder te zijn door middel van sociale media en digitale marketing...'. Ik probeerde daarbij ook zoekwoorden te integreren in mijn titel, enerzijds om de interesse te wekken bij potentiële klanten of partners, maar ook voor de optimalisatie voor de zoekwoorden in Google (zoekwoordenmarketing - SEO).

  • Info

In het infogedeelte schrijf je je samenvatting, je verhaal. Waarvoor sta je?

 

Hou er bij het schrijven van jouw info rekening mee dat je in de 3 eerste regels het belangrijkste zet, zodat je de aandacht van je doelgroep trekt en hen aanmoedigt om verder te lezen. De overige regels worden immers afgekapt door 3 puntjes. Mensen klikken alleen maar op "meer weergeven" als je hun interesse hebt.

 

Vermeld in het infogedeelte ook je contactgegevens. Heeft iemand al jouw info gelezen en heeft die vervolgens interesse om met je samen te werken, dan wil je toch dat die je onmiddellijk kan bereiken?

 

De contactgegevens hier vermelden is ook belangrijk omdat deze normaal enkel zichtbaar zijn voor de 1e graad en 2e graad van je netwerk. Dus zit deze persoon nog niet in dit netwerk, dan vindt hij/zij jouw contactgegevens toch op deze manier te pakken.

 

  • Uitgelicht

LinkedIn, persoonlijk profiel, uitgelicht

 

Onder het informatiegedeelte kan je een aantal items uitlichten, maximaal 5. Dit kunnen posts zijn, (pers)artikelen/blogposts/essays, documenten, ... die je gedeeld hebt. Content die je wil vastpinnen op jouw profiel zet je onder uitgelicht. De overige content blijft niet zichtbaar op jouw profiel voor paginabezoekers, maar is enkel zichtbaar op de tijdlijn van anderen het moment dat je het schreef/deelde.

 

  • Overige

Naast de kopregel en het infogedeelte, vul je uiteraard ook je werkervaring en opleidingen in. Doe dit zo gedetailleerd mogelijk.

 

Ook is het interessant om cursussen die je gevolgd hebt, publicaties die je geschreven hebt en dergelijke extra in de kijker zetten bij prestaties. Bedoeling van LinkedIn is echt jouw expertise en je kunnen in de kijker te zetten.

 

Het is ook aangewezen om aanbevelingen te vragen aan collega’s, klanten of leveranciers. Dit is zeker een verrijking voor je profiel. Vraag mensen waarmee je samenwerkte om een aanbeveling op jouw profiel te schrijven. Vaak schrijf jij dan in ruil ook een aanbeveling voor hen.

 

 

Je bedrijfspagina

 

  • De content

Zoals hierboven reeds aangehaald is de content op je persoonlijke pagina vluchtig. Hier ga je dus echt de aandacht moeten leggen op je ervaring, je kennis, waarden, en persoonlijkheid. Een beetje zoals een uitgebreid CV.

 

Op een bedrijfspagina blijft de content zichtbaar en dus kan je daar meer mee spelen.

 

Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk ga je op een persoonlijke pagina ook posten, delen, blogposts schrijven. Maar je vindt het achteraf niet meer terug op jouw pagina, tenzij je het uitgelicht hebt.

 

Mensen zien je content wel verschijnen in hun feed/tijdlijn. En vaak heb je meer connecties en een uitgebreider netwerk op je persoonlijk pagina, dus ook al blijft het niet zichtbaar, is het wel de moeite waard om content te maken en te delen - ook content voor je bedrijfspagina. Beperk je niet tot louter commerciële boodschappen, maar gebruik LinkedIn om je kennis te delen met je volgers, tips en tricks te delen, hen een blik achter de schermen te gunnen. Vertel hoe je tot een bepaalde samenwerking bent gekomen, met welke projecten je bezig bent, het verhaal achter jouw bedrijf, enzoverder.

 

LinkedIn is ook een interessant medium om nieuwe producten in de kijker te zetten.

 

Let wel: er is een sterke lobby aanwezig die alles wat niet werkgerelateerd is, gaat bestempelen als iets voor op Facebook. Maar laat je hier zeker niet door intimideren. Want wat voor jou werkgerelateerd is, is dat daarom niet voor hen. Jouw tijdlijn, jouw keuze!

 

LinkedIn begint trouwens ook meer en meer functies van Facebook en andere sociale media-kanalen te integreren op haar platform. Mobiel kan je nu ook stories maken. Sommigen hebben ook de mogelijkheid om live te gaan. Als volger krijg je een melding wanneer iemand live gaat. Stories en live gaan, kunnen je zichtbaarheid enorm boosten. 

 

Hierbij ook nog enkele bijkomende tips van LinkedIn zelf om goede content te maken:

 

 

  • Adverteren

Nog een groot verschil met een persoonlijke pagina is dat je kan adverteren op een bedrijfspagina. Wanneer je adverteert op LinkedIn kan je, net zoals op Facebook, op een specifieke doelgroep targetten. Alleen is het minder geschikt voor conversie/aankoop.

 

  • Je pagina instellen

Een bedrijfspagina op LinkedIn is veel sneller gemaakt dan bijvoorbeeld een bedrijfspagina op Facebook. Wél zijn er enkele aandachtspunten om rekening mee te houden.

 

Eerst en vooral is het ook hier belangrijk om een goede profielfoto en omslag te tonen. Met één blik moeten mensen weten wat je doet. Je profielfoto beheer je bij "paginagegevens". Als profielfoto kies je in dit geval het best voor je logo. Ben je coach en ben JIJ jouw bedrijf, kies dan voor een foto van jezelf. Zorg dat het herkenbaar is. Je kan ook je slogan ingeven.

 

Bestaan jouw klanten uit een meertalig publiek? Dan is het interessant om de optie “informatie in een andere taal beheren” te bekijken. Elk onderdeel van je pagina kan je aanmaken in verschillende talen. Is de paginabezoeker Franstalig en is Frans een taal dat je hebt aangemaakt, dan krijgt hij jouw pagina in het Frans te zien.

 

Ook bepaal je zelf hoe potentiële klanten en partners contact met je opnemen. Je hebt verschillende mogelijkheden. Welke "call-to-action" past het best bij jouw bedrijf? Oftewel: Welke actie wil je dat bezoekers uitvoeren op jouw pagina?

 

Vervolgens heb je bij het onderdeel Info aandacht nodig voor de beschrijving van jouw bedrijf. Je krijgt ruimte voor 2000 tekens. Verwerk hierin ook je zoekwoorden.

 

Ook sociale media-pagina’s worden geïndexeerd door Google. Doe je dit met de grootste zorg, want zo kan je ook met jouw social media-pagina’s hoog scoren in de zoekresultaten. 

 

Verder kan je een aantal specialismen aanduiden (max 20) en eventueel meerdere bedrijfslocaties.

 

Bij het onderdeel Community kan je hastags aanduiden die je wenst te volgen, en groepen die relevant zijn voor jouw business.

 

De hashtags kunnen interessant zijn omdat je dan een melding krijgt wanneer een post over dat onderwerp viraal gaat. Doordat je hierover een melding ontvangt, krijg je de kans om te reageren of mee te discussiëren. Zo zet je opnieuw jouw expertise in de kijker en word je zichtbaarder.

 

 

Netwerken en Rekruteren

Naast je persoonlijk profiel en jouw bedrijfsprofiel is het ook de bedoeling het kanaal te gebruiken om te netwerken en rekruteren.

 

Netwerken

Het is pas door te netwerken, te reageren op berichten van jouw concullega’s of anderen, dat je jezelf en je bedrijf zichtbaar maakt.

 

Wees niet bang om je netwerk uit te breiden. Connecteer met mensen die je kent van je schooltijd of uit je professioneel netwerk, maar schrijf ook mensen aan waarmee je connectie wil maken omdat je hun profiel interessant vindt. Voeg een persoonlijk bericht toe, waarin je hen vertelt waarom je een connectie wil maken en wat je voor elkaar kan betekenen. Zonder onmiddellijk te willen verkopen. Het is makkelijker iets te verkopen aan iemand die je al vertrouwt.

 

Een kleine anekdote: ik kreeg onlangs een connectieverzoek op LinkedIn van iemand die een boek geschreven had over Italië. Hij zei te weten dat ik van Italië hou en dat ik dus zeker zijn boek zou willen lezen. Nu hou ik absoluut van Italië, maar dat staat niet op mijn LinkedIn-profiel, dus hoe hij dat wist, is me een raadsel. Zijn bericht kwam heel 'stalkerig' over, maar ook de manier waarop de verkoop "gepusht" werd, ervaarde ik niet als aangenaam. Ik heb het boek niet gekocht.

 

Netwerken op LinkedIn is een heel goede manier om je bedrijf in de kijker te zetten en leads binnen te halen, maar doe het wel op een slimme manier. Hoe wil je zelf benaderd worden?

 

Ook voor je bedrijfsprofiel kan je connecties uitnodigen. Je hebt per maand 100 credits om volgers uit te nodigen. Deze credits zijn per pagina. Dus heb je meerdere beheerders op je pagina en een andere beheerder heeft alle credits al opgebruikt, dan moet je wachten tot de volgende maand. Tenzij de personen de uitnodiging aanvaard hebben, want dan krijg je de credits terug.

Concreet: als ik in de maand december 100 vrienden/kennissen/collega’s/klanten uitnodig en 60 daarvan aanvaarden mijn uitnodiging, dan staat de teller terug op 60.

 

Het systeem van de credits zorgt dat je met de grootste zorg contacten uitnodigt - en niet eender wie. Het zorgt er ook voor dat mensen jou niet als spammer kunnen beschouwen. Handig om te weten: je kan een persoon slechts 1 keer uitnodigen.

 

Naast mensen uitnodigen, kan je ook actief deelnemen in groepen. Weet je niet goed hoe je netwerk uit te breiden met interessante connecties, dan is dit een start. Er zijn vast wel groepen in jouw vakgebied.

 

LinkedIn verschilt hier niet in van andere sociale media: de kracht van de sociale media ligt hem net in het sociale.

 

Rekruteren

Vroeger stond LinkedIn gekend voor het rekruteren van nieuw personeel. Uiteraard is dat nog steeds één van de doelstellingen die je kan behalen met LinkedIn, maar het is dus niet langer het enige doel. Ik hoop dat ik je hier intussen van overtuigd heb.

 

Je kan vacatures plaatsen en in de kijker zetten. Ook kan je uitleggen (bijvoorbeeld met een toffe video) waarom het leuk is om bij jou te werken. Op deze manier werk je ook aan jouw branding, aan hoe anderen jouw merk/bedrijf zien.

 

Evenementen

Ik gebruik LinkedIn bovendien om evenementen in de kijker te zetten: onze opleidingen, webinars en workshops. Maar verkoop jij producten? Kondig dan eens een sale aan via een evenement!

 

Conclusie

Tot op vandaag maken weinig Belgische zelfstandigen gebruik van LinkedIn, dus zelfs bij een laag aantal berichten per week kan je je zichtbaarheid bij jouw doelgroep al enorm boosten. Blijf wel consistent. Post niet de ene week 10 berichten en vervolgens wekenlang helemaal niets. Zijn twee berichten per week werkbaar voor jou, probeer dit dan vol te houden.

 

Je hebt ook externe planningstools om berichten op voorhand, bijvoorbeeld 1x per maand, in te plannen zodat je hiermee niet veel tijd verliest. In tegenstelling tot Facebook kan dit niet met een tool van LinkedIn zelf. Betalende programma’s als Kontentino of Hootsuite bieden de oplossing, maar zijn niet altijd goedkoop.

 

Heb je nog vragen of opmerkingen, aarzel dan zeker niet ons te contacteren. 

 

 

 

Chloe Van Boven

Chloe inschakelen voor je zaak?