Leestip van onze experts: Let’s Go Social

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 24 januari 2022

letsgosocial

Hoe begin je als ondernemer aan het bouwen van een authentiek merk op Instagram en Facebook? Digitaal experte Sofie Smolders weet raad! In haar boek Let’s go social ga je dagelijks aan de slag met een leuke challenge, om op die manier na 23 dagen van #zerotohero te gaan op sociale media. “Het belangrijkste is dat je de held wordt van je eigen verhaal en dat je durft te delen.”

Waarover gaat Let’s Go Social?  
Het gebruik van sociale media in België neemt elk jaar toe, en meer dan ooit komen we via sociale netwerken dichter bij elkaar. Gebruikers snakken naar verbinding met merken met een authentiek verhaal en een sterke boodschap. Daardoor vinden starters, winkels, ondernemingen en organisaties steeds meer de weg naar sociale media. Maar heel wat ondernemers kunnen een handje hulp gebruiken. Daarom is er Let’s Go Social, het handboek dat je op weg helpt.

“Veel ondernemers besteden hun sociale media uit. Maar eigenlijk is het juist interessant om dat zelf in de hand te houden”, vindt Sofie Smolders, “want via dat kanaal sta je dicht bij je klanten. Je kan daar ontzettend veel uithalen!” Weet je als ondernemer niet precies hoe je zelf aan de slag moet gaan? Dan helpt Sofies boek je op weg: “Samen leggen we de grondlaag voor jouw sociaal merk, je verhaal en je campagnes.”

 

Tijd voor Concrete tips! Hoe pak je die sociale media als ondernemer aan?
Om te beginnen: kies je kanaal. “Run je een kleine onderneming? Dan vormen Instagram & Facebook de meest interessante opties, want daar heb je het meest brede publiek. Van de kleine ondernemingen die actief zijn op sociale media, zit 90% op Instagram en Facebook. Jonge ondernemers, zoals student-ondernemers, zien we ook wel op TikTok. Terwijl grotere bedrijven of B2B-bedrijven vaker gebruikmaken van LinkedIn.”

 

Waarom 23 challenges? 
“Let’s Go Social is een DOE-boek”, stelt Sofie. “Theorie is vaak interessant om te lezen als achtergrond. Maar ik herken het bij mezelf - na het lezen denk je: ‘oké top, en wat nu?’ Vaak haper ik bij het doén.” Daarom koppelde ze in haar boek de theorie aan een doe-opdracht. “Met behulp van een template pas je de theorie die je gelezen hebt toe op je eigen zaak. “Via reflectieopdrachten kom je gaandeweg zelf tot content. Op het einde van het boek heb je dus een behapbare theoretische context ontvangen, maar ligt ook je strategie er.”

Een voorbeeld van zo’n challenge luidt: beschrijf je merk-persoonlijkheid. “Als je socialemediamarketing goed wil doen, moet je je merk menselijk opstellen. Sociale media draaien immers van mens tot mens. Heel commercieel overkomen is not done. Daarom heeft je onderneming een persoonlijkheid nodig. Welk karakter straalt jouw zaak uit? In het boek stel ik 12 archetypes voor, waaruit jij degene kiest die bij jouw zaak past. Zo’n archetype beïnvloedt hoe een merk communiceert. Zo matchen Bol.com en Dreamland bij ‘De Onschuldige’. Nike heeft bijvoorbeeld het archetype van ‘De Strijder’ en behoort tot de iets gedurfdere soort. Gebeurt er iets zoals Black Lives Matter, dan springt Nike daarop, want dat past bij dat heldhaftige karakter.” Die 12 archetypes maken voor je potentiële klanten duidelijk waarvoor jouw zaak staat. “Dat type, die merkpersoonlijkheid helpt hen om te kunnen verbinden met je merk. En die verbinding is een belangrijke stap om later tot conversie of verkoop te kunnen overgaan.”

“Bij de opdrachten geef ik de lezer heel veel ondersteuning”, stelt Sofie gerust. “Als marketeer onderschatte ik dat vroeger wel eens, maar intussen weet ik dat het voor een eenmanszaak heel fijn is om bij de hand genomen te worden tijdens dat proces. Het kader is er, alles ligt klaar - je hoeft het enkel nog in te vullen.”

 

Inspirerende verhalen van ondernemers 
Ook krijg je in het boek meer dan vijftig contenttips – met een hoge feelgoodfactor en inspirerende verhalen van ondernemers – om doelbewust en authentiek te blijven shinen op sociale media.

“Zo’n ondernemer staat er vaak alleen voor en het is interessant om eens te horen hoe andere ondernemers het aanpakken. Ondernemers onder elkaar, dat biedt inspiratie en motivatie. Daarom vertel ik in het boek de verhalen van 7 ondernemers die een gezonde zaak runnen maar op sociale media beginners waren. Sommige van hen hebben intussen 4.000 volgers, andere 10.000 volgers of meer. Een belangrijke tip is dan ook: fixeer je niet op het aantal volgers, want daar draait het helemaal niet om. Ook met een klein aantal kan je mooie resultaten boeken!” 

“Onderneemster Joke van koffiebar Black & Yellow is nu 5 jaar online en heeft 6.000 volgers. Sophie van kinderwebshop De Gele Flamingo heeft 150.000 volgers en is in België een van de toppers. Dat zijn twee heel extreme voorbeelden. Logisch ook, want hun doel is totaal verschillend. Joke heeft bezoekers nodig voor haar koffiebar, terwijl Sophie klanten nodig heeft voor haar webshop. Wat heeft jouw merk nodig?” 

Een ander voorbeeld is Liezelijn: onderneemster Lies maakt verjaardagskronen voor kinderen. Op sociale media gaat ze richting de 10.000 volgers. “Lies heeft haar zaak via sociale media opgestart en zegt zelf dat Liezelijn er niet geweest zou zijn zónder. Ze werd lid van een Facebookgroep rond moederschap, ging in gesprek met die doelgroep en haalde daar haar eerste klanten. Ze is heel actief op sociale media en kent haar doelgroep goed, ze zoekt die ook op en voert een dialoog met hen. Zij heeft daardoor een heel betrokken community. Dat werkt supergoed, want sociale media is tweerichtingsverkeer. En juist daar hapert het vaak nog bij beginners: zij benaderen sociale media als eenrichtingsverkeer. Maar dat is zoals op een voetbalveld gaan staan en denken dat je kan voetballen… Sociale media is geen poster of tv-spot waarbij je in één richting communiceert naar je klanten. Het moet tweezijdig verlopen.”  

 

Content in 4 categorieën  
Om content behapbaar te maken, hanteert Sofie 4 categorieën. 

1 = Toon je verhaal: “Vertel over jezelf als merk. Bijvoorbeeld: deel een leuk weetje over je merk, toon je ‘office pet’, vertel iets over het ontstaan van je zaak, over je dromen voor de toekomst… “  

2 = Vertel over je product of dienst: “Dit is het stuk waar je je inkomsten haalt. Heb je een horecazaak? Toon dan je lekkere ontbijtjes of je verse smoothies. Pas wel op dat je niet te sales-achtig klinkt. Licht bijvoorbeeld eens een tipje van de sluier op door te tonen wat er binnenkort aankomt. Of deel een gebruikerstip in de vorm van een how-to video. Zo toont de Gele Flamingo, een webshop met kinderspullen, hoe je een kolf het best gebruikt. Ook leuk: verstuur je pakketjes? Toon dan wat er in een doos gaat, want volgers vinden het leuk om mee te gluren. Kortom: zoek manieren om je product te tonen zonder commercieel je product te tonen.”  

3 = Focus op je doelgroep of je community: “Geef iets aan je doelgroep. Dat kan een give-away zijn, maar ook inspiratie. Ben je bijvoorbeeld diëtist of gezondheidscoach? Deel dan een gratis recept voor gezonde pannenkoeken. Of run je een kapperszaak? Deel dan een filmpje waarin je toont hoe je de perfecte French braid vlecht. Zo’n post is een cadeautje voor je doelgroep. Dus vraag je eens af: what’s in it voor mijn doelgroep? Bied hen meerwaarde!” 

4 = Maak gebruik van inhakers: “Bepaal waarop jij als merk wil inhaken. De opties zijn eindeloos
verloren maandag, Sinterklaas, Moederdag, black lives matter, corona... Het moet wel bij je merk passen.” 

“Met de hulp van deze 4 categorieën kom je tot ontzettend veel content om te verspreiden. Trap dus niet in de valstrik om in 90% van je posts over jezelf of je product te plaatsen, want dan loop je vast. Het boek biedt bergen inspiratie hierrond.”

 

Hoe begin je als ondernemer aan het bouwen van een authentiek merk op sociale media? Hoe weet je welke boodschap werkt op welk netwerk en voor welke doelgroep? En vooral, hoe kun je het onstuimige landschap doorgronden en inzetten op jouw doelen? Sofie Smolders vertelt je er in haar boek alles over! 

 

Benieuwd naar het boek? Lees Let’s Go Social.

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale