Hoe maak je een goede Facebookadvertentie?
Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 24 mei 2022
Wakker worden. Het alarm van je gsm uitschakelen. Even in je ogen wrijven. Bril op je neus. Facebook checken. Het is het ochtendritueel van héél veel mensen. Als een sociaal mediaplatform een dergelijke invloed heeft op mensen, kan jij het goed gebruiken om je zaak in de kijker te zetten. Adverteren op Facebook is namelijk helemaal niet zo moeilijk. We tonen je hoe je aan de slag gaat en waarmee je het best rekening houdt. En tips? Die krijg je er ook nog bij!
Waarom adverteren op Facebook?
We horen het wel vaker beweren: Facebook zou niet meer zijn wat het ooit geweest is. De site zou niet meer de invloed hebben die ze ooit had. Maar laat je niet in de luren leggen: Facebook is nog steeds de grootste sociale mediasite ter wereld. Enorme aantallen mensen bekijken en gebruiken ze dagelijks. Daarom biedt de site aan ondernemers een gigantisch interessant platform om hun zaak in de kijker te zetten. Bovendien zijn er een paar niet-in-het-oog-springende voordelen, waardoor je Facebook als ondernemer eigenlijk niet mag negeren.
- Om je merk bekend te maken, scoren Facebookadvertenties prima. Vooral de mogelijkheid om tekst te combineren met foto’s en video, geeft jou de mogelijkheid om gevoelens over te brengen die jij aan jouw merk gekoppeld wilt zien.
- Je geeft je centen uiteraard spaarzaam uit, maar hier rendeert jouw advertentiebudget wel degelijk. Dat komt door de uitgekiende targeting: je bereikt écht wie je wilt bereiken op Facebook.
- Veelzijdigheid is hier troef. Er zijn niet alleen veel formaten van advertenties mogelijk, maar ook een waaier aan mogelijkheden om je zaak te ondersteunen.
- Je krijgt er iets voor terug. In dit geval: inzicht in je doelpubliek. Jouw advertenties op Facebook laten je zien wie wat bekijkt; wie waar klikt en om welke reden ze de link leggen met jouw zaak.
Je publiek bereiken met gesponsorde posts op Facebook? Hier ontdek je hoe dat moet!
Meta Business Suite: wat is het en waarvoor dient het?
Meta is de naam van het moederbedrijf boven Facebook. In die portfeuille zitten onder andere ook Instagram, Whatsapp, Messenger en Oculus VR (een bedrijf dat zich specialiseert in Virtuele Realiteit). Via de Meta Business Suite kan je, als je dat wilt, advertenties plaatsen die zowel op Facebook, Messenger als op Instagram verschijnen. Verschijnen in het Audience Network, een verzameling van apps, behoort ook tot de mogelijkheden. De Suite is een overkoepelend platform, dat het voor jou als ondernemer mogelijk maakt om advertenties niet alleen op een vlotte manier te maken, maar ook je advertenties te beheren en je budget in het oog te houden. Je doet er dus vlotjes aan advertentiebeheer. Via de Suite bepaal jij verder welke doelgroepen je wilt bereiken en raadpleeg je alle statistieken over de gebruikers die voor jou worden bijgehouden. Het is een soort hoofdkantoor van waaruit je elke stap in de Metawereld zet.
Meer weten over het advertentiebeheer van Facebook? Hier vind je meer informatie.
Hoe ziet een goede FB-advertentie er uit? Wat moet een goede Facebookadvertentie bevatten?
Tot slot hebben we het nog even over de basiselementen die elke goede Facebookadvertentie moet bevatten. Als je je houdt aan een handvol slimme regeltjes, schiet de efficiëntie van jouw advertentie namelijk opmerkelijk de hoogte in!
Tekst
Tekst is uiteraard een belangrijk ingrediënt in zowat elke Facebookadvertentie. Wat niet noodzakelijk wil zeggen dat de advertentie voor jouw zaak beter zal presteren als je ze volpropt met zinnen en slogans. Behoedzaam tewerkgaan en kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit, is hier de boodschap. Facebook zegt zelf dat hun onderzoek aantoont dat afbeeldingen met minder dan 20 procent tekst beter presteren in het advertentielandschap. Daarom pleiten ze ervoor om tekst beknopt en to-the-point te houden om de boodschap effectief over te brengen. Kies dus voor minder, maar wel voor de juiste woorden en plaats die zoveel mogelijk in het tekstvak en niet bovenop de advertentieafbeelding.
Beeld
Zoals we hierboven al vermeldden: overdrijf niet met copy (de tekst) die je combineert met die mooie afbeelding die jouw zaak in the picture zet. Al even belangrijk, is de plaatsing van een aantrekkelijke headline die jouw afbeelding vergezelt. De focus moet liggen op de boodschap die door de afbeelding wordt uitgedragen. Doe je dat liever met meerdere afbeeldingen, kies dan voor de carrouselindeling, die we hierboven hebben besproken. Nog een laatste tip: afbeeldingen kan je sterker maken, door ze heel precies en mooi bij te snijden. Je doet dat best in het gouden Facebookformaat: 1200 x 627 pixels. Vraag je dus af wát precies het belangrijkste deel van de foto is en haal dat digitale mesje boven! Een krachtige, hogeresolutiefoto (dus van hoge kwaliteit) versterkt jouw call-to-action: de oproep die je doet aan je advertentiekijkers om iets te doen richting jouw zaak.
Video
Facebookgebruikers zijn gek op video. Maar ze hebben de gewoonte om veel video-advertenties te bekijken zonder hun geluid aan te zetten. Daarom is de eerste tip hier om een video te maken, die ook werkt in volledige stilte. Zorg er ook voor dat je met je video snel de aandacht grijpt en die ook vasthoudt. Je merk vermelden vooraan in het filmpje is een goed idee! Zo ziet iedereen het vooraleer ze eventueel wegklikken. Omdat veel bezoekers van Facebook de site via hun smartphone bezoeken, neem je de video best op in de verticale stand – dat past gewoon beter op een gsm-scherm. Tot slot: mocht je voor adverteren op Instagram kiezen, dan kan je daar een polling sticker toevoegen aan je video. Praktisch is dat gewoon een vraag met twee mogelijke antwoorden, die verschijnt onderaan het beeld van het net afgespeelde filmpje. Dit soort elementen zijn populair op sociale media. Gebruikers houden er wel van om hun mening te geven over wat ze net gezien hebben. En de extra bonus is: jij leert er heel wat van over de houding van je publiek tegenover je zaak!
Welke soorten Facebookadvertenties zijn er? Waarvoor zet je ze best in?
Van alle advertentieplatforms is Facebook dé site waar je als zakelijke klant kunt kiezen uit de grootste waaier aan advertenties. Verschillende soorten; verschillende afmetingen; verschillende plaatsing,...de keuzes blijven maar komen als je een Facebookadvertentie wilt maken. Het commerciële succes van de site is mede te danken aan het feit dat er voor elke ondernemer wel een formaat of formule is, waarmee zijn of haar zoektocht naar een passende advertentie perfect wordt ingevuld. Bovendien dienen al die soorten advertenties ook verschillende doelen, die hun eigen steentje bijdragen om jouw zakencijfer de pan te doen uitswingen.
Welke soorten advertenties zijn er?
Afbeelding
De afbeelding als advertentie: het is een echte klassieker. Hiermee is Facebook zijn commerciële avontuur begonnen. Deze advertentievorm is eenvoudig, gemakkelijk te gebruiken en een mooie manier om jouw zaak te doen opvallen bij de vele Facebookgebruikers. Traditioneel gebruik je hier een single image (één foto), een korte tekst en een link naar een webpagina van je keuze. Tip: maak het interessant, dat doet mensen doorklikken!
Video
Één sterke video, meer heb je soms niet nodig om een succesrijke Facebook video ad te maken. Ons brein is almaar vaker ingesteld op visuele prikkels, dus werkt dit soort van advertenties écht wel. Je springt ermee in het oog, zeker tussen een veld vol concurrentie dat de sprong naar video nog niet heeft gemaakt. Tip: het hoeft niet altijd ongelofelijk ingewikkeld en duur te zijn. Een slimme, zelfmaakte video laat surfers jouw menselijke kant waarderen!
Carrouseladvertenties
Wil je meteen meer van je product, dienst of zaak laten zien, dan is de carrouseladvertentie iets voor jou. Meerdere afbeeldingen vormen de basis; een krachtige slogan maakt het af. Het geheel draait rond als een carrousel, vandaar de naam – je kunt trouwens swipen tussen de verschillende afbeeldingen. Tip: Kies voor kwaliteit en maak mensen nieuwsgierig naar meer!
Instant Experience advertenties
Wil je dat jouw advertentie heel even het volledige scherm overneemt van de gebruiker die erop klikt? Dat kan! Instant Experience advertenties laten echt zien waar jij voor staat en geven aan de kijker de kans om met jouw advertentie in interactie te gaan. Je kunt ze ook toevoegen aan andere formaten, zoals Afbeelding- en video-advertenties. Tip: hoe sterker je deze ervaring maakt, hoe langer gebruikers kijken naar wat jij over je zaak te vertellen hebt.
Collectie-advertenties
De naam zegt het zelf: dit is een mooie verzameling van afbeeldingen, video en ervaringen die jij over je zaak aan het publiek wilt meedelen. Je kunt hier tot tien (al dan niet bewegende) beeldformaten aan toevoegen, dus zo’n collectie is écht wel een mooi visitekaartje van je zaak! Tip: Je kunt hier veel breder kiezen, dus ga misschien ook eens voor het onverwachte bij één van de beelden!
Wat willen we bereiken?
Ook hier geldt: er is voor elk wat wils. Wat je wilt bereiken, kun je combineren met de verschillende soorten advertenties, wat maakt dat er een boel mogelijke combinaties ontstaat. Als basis hebben ze bij Facebook deze doelstellingen onderverdeeld in drie subklassen: Bekendheid, Overweging en Conversies.
Bekendheid gaat natuurlijk om het verbeteren van de manier waarop mensen jouw zaak of jouw merk kennen.
Overweging heeft dan weer te maken met de manier waarop mensen jouw merk gaan overwegen als ze iets nodig hebben. Komen ze dan bij jou terecht, of niet?
Conversies, ten slotte, heeft te maken met doelstellingen die mensen effectief aansporen om je product of dienst te gebruiken of het te kopen.
Naarmate je zaak verandert, zullen ook je doelstellingen worden bijgesteld. Eerst wil je waarschijnlijk bekend worden en klanten werven, later zal het eerder draaien om mensen dingen doen kopen of terugkerende klanten uit te nodigen voor een evenement.
Geïntrigeerd? Wij ook! Maar echt alles uitleggen, zou je een halve dag leestijd kosten. Daarom duiken we even in de grabbelton aan doelstellingen en halen er een paar belangrijke uit.
Engagement (Betrokkenheid)
Klanten die betrokken zijn bij jouw zaak: dat is het ultieme doel van veel ondernemers. Als ze betrokken zijn bij de advertentie die jij hebt geplaatst op één of meer van de sociale-mediakanalen uit de Metagroep, zullen die veel beter presteren. Letterlijk álles wat ze doen in relatie tot jouw advertentie maakt deel uit van het betrokkenheidscijfer dat je te zien krijgt. Je kunt je advertentie dus zó maken, dat surfers erop reageren (zoals liken, of een comment plaatsen), ze delen, een aanbieding claimen of iets extra gaan bekijken. Hoe groter het engagement, hoe interessanter voor jouw zaak, dat spreekt!
Traffic (Verkeer)
Traffic of verkeer genereren voor je website: het is een niet te versmaden gevolg van een investering in Facebookadvertenties. Sterker nog: je verwacht het toch wel een beetje. Waar je dat verkeer doet terechtkomen, is geheel jouw keuze. Soms is het slim om mensen naar de landingspagina van je site te leiden, maar ook je nieuwe app of een telefonisch gesprek kunnen waardevolle doelen voor extra clicks zijn.
Videoweergaven
Als je een bedrijfsvideo zelf hebt gemaakt of je hebt hiervoor een professionele crew uitgenodigd, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen die zien. Je bouwt er naamsbekendheid mee op en krijgt zo de kans om niet alleen je zaak, maar ook het reilen en zeilen ervan in de kijker te zetten. Mensen houden van mensen – onthoud dat!
Leads genereren
Leads zijn gegevens waarmee jij als ondernemer aan de slag kunt om nieuwe klanten te werven. Meestal zijn dat mensen die uiteraard interesse hebben in jouw producten en diensten. Hier gaat het dus om advertenties waarmee je mensen aanzet om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, of waarmee je hen motiveert om hun gegevens achter te laten, voor een later, meer persoonlijk, contact.
Brand awareness (Merkbekendheid)
Hier kunnen we kort, maar krachtig zijn: alle verschillende advertenties die de bekendheid van je merk, zaak of service vergroten, vallen onder deze doelstelling.
Reach (Bereik)
Je wilt uiteraard mensen uit jouw doelgroep bereiken. Zo kan je er zeker van zijn dat je je voorraad Fuchsia’s niet adverteert op de Facebookpagina’s van stoere bikers – tenzij ze groene vingers hebben, natuurlijk. Binnenin die doelgroep wil je zoveel mogelijk potentiële klanten raken met jouw boodschap. Dát is het bereik waar we hier naar streven.
Wat mag je niet adverteren op Facebook?
Facebook is een digitale community, wat maakt dat er heel duidelijke richtlijnen zijn rond wat mag en niet mag. Zo zijn er de voor de hand liggende regels over illegale of ongepaste producten, discriminerende inhoud, tabak, drugs en wapens. Maar ook producten voor volwassenen, alles wat met seksualiteit te maken heeft, wat té sensationeel of té controversieel is, wat de rechten van derden schendt of persoonlijke kenmerken van iemand vermeldt, is niet welkom als advertentie op Facebook.
Facebook controleert ook of de webpagina waar je naar verwijst in je advertentie naar behoren werkt, of je klanten niet misleidt, of je grammatica wel in orde is, of je je klanten niet opzadelt met een negatief zelfbeeld en of er bijvoorbeeld geen reclame wordt gemaakt voor overbruggingskredieten of leningen voor borgsommen. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
Voor het overgrote deel van ondernemers vormen al deze regels geen obstakel om te adverteren. De strenge controle erop resulteert namelijk in een relatief propere, veilige webomgeving waarin jouw advertentie des te beter tot haar recht komt en kan presteren. De gemiddelde Facebookgebruiker klikt 11 keer per maand op een advertentie – een mooie score. Dat doet hij of zij natuurlijk omdat ze weten dat ze op een ad kunnen drukken zonder vervelende gevolgen te ervaren. Dank u, Facebookregels!