Hoe automatisch antwoorden op berichten via Facebook en Messenger?
Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 14 mei 2019
Natuurlijk kan je niet altijd meteen reageren op elk bericht dat je ontvangt via sociale media. Maar in Facebook Messenger kunnen gelukkig wel in jouw naam automatisch antwoorden verstuurd worden. Hoe stel je dat in? Zeer eenvoudig, zo blijkt.
De optie die je helpt met het snel beantwoorden van berichten op Facebook en Messenger is weinig gekend. Tegelijk is ze heel handig voor drukbezette zelfstandigen en ondernemers. En uiterst snel te activeren. Heb je een minuutje?
Deze tool helpt je snel reageren
Grote bedrijven zetten een team in voor social media om elke vraag via Messenger en Facebook snel te beantwoorden. Maar jij als zelfstandige? Je laat jezelf best helpen door de reactieassistent op Facebook. Deze tool antwoordt automatisch met berichten die je vooraf hebt ingesteld.
Hoe starten met de Facebook-reactieassistent?
Je stelt de reactieassistent gemakkelijk in via de bedrijfsinstellingen van je Facebook-pagina. Klik op 'Berichtinstellingen' en scroll naar de 'Reactieassistent'. Daar vink je de opties aan die je wenst.
Personaliseer zeker de berichten. Schrijf ze in jouw stijl en voeg voornamen, website, mailadres, ... toe.
Activeer deze 3 reacties
1. Expresreactie
Dit bericht reageert automatisch op iedereen die je een bericht stuurt. Zo antwoord je altijd meteen. Laat de afzender bijvoorbeeld weten dat je het bericht hebt ontvangen.
2. Reactie bij afwezigheid
Hiermee laat je klanten weten dat je reageert zodra je weer online bent. Tegelijkertijd behoud je een goede score qua reactiesnelheid (die paginabezoekers bij de algemene info in de rechterbalk te zien krijgen).
3. Begroet nieuwe klanten
Deze reactie wordt verstuurd naar mensen die voor het eerst met jou spreken via Messenger.
Wat levert het je op?
Iedereen krijgt graag snel antwoord op zijn of haar vraag. Dat lukt jou voortaan met deze automatische berichten. Ook wanneer je druk aan het werk bent in jouw zaak! Vergeet vervolgens niet persoonlijk te reageren. Zo creëer je een dynamiek waarbij je klanten en omzet wint als online shopeigenaar, zelfstandige, middenstander, …
Wil je hier meer over weten? Boek dan een gratis videogesprek met één van de experten van De Digitale Versnelling.
Ook mogelijk: adverteren in Messenger
Wist jij al dat je kan adverteren in Messenger? Dat doe je via gesponsorde berichten. Dit zijn advertenties die je stuurt naar mensen waarmee je al gechat hebt in Facebook Messenger.
Een aantrekkelijke advertentie spoort hen misschien aan tot kopen. Zeker als je een actieknop ‘shop now’ toevoegt. Een gesponsord bericht voor Messenger maak je aan via 'Advertentiebeheer' in Facebook. Deze help-pagina van Facebook Business helpt je hiermee verder.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Boek dan een gratis videogesprek met één van de experten van De Digitale Versnelling.