Drie harde waarheden over sociale media

Yasmine BSAM - 9 september 2021

Reactie met 0 likes in ledverlichting - Unsplash

Sociale media. Je kan er als ondernemer niet meer omheen: je moét wel even onderzoek doen. In deze post geef ik je alvast 3 harde waarheden over sociale media. Deze zijn niet altijd te vinden met een rondje googelen. Leer je mee bij?

Waarheid 1: je moet niet op 101 online kanalen aanwezig zijn

Idealiter ben je op zoveel mogelijk socialemediakanalen aanwezig, toch? Fout!

Je bent aanwezig op het platform waar jouw klant regelmatig aanwezig is. Vaak maken ondernemers de fout om als een gek op alle kanalen wanhopig een aanwezigheid op te bouwen. Laten we even kijken naar volgende businesscase:

 

Laura heeft een bloemenwinkel in een kleine Vlaamse stad. Haar klanten zijn hoofdzakelijk inwoners van de stad en +15km verder. Ze denkt erover na om een TikTok-account aan te maken.

 

Laura vraagt zich af:

  • Heeft het zin om Engelstalige filmpjes te maken op TikTok?
  • Moet ze Nederlandstalige hashtags gebruiken?
  • Hoeveel kost het maken van een TikTok-filmpje haar in tijd? Kan ze dit aan iemand anders overlaten?

 

Maar ze vergeet de belangrijkste vraag: zijn haar klanten (de inwoners van de stad en +15km eromheen) op dit platform aanwezig?

Om hier antwoord op te kunnen geven, kan ze:

  • Vragen aan de klanten in de winkel of ze dit platform kennen;
  • Enkele testfilmpjes publiceren met Nederlandstalige hashtags + hashtags uit de regio, bijvoorbeeld #bloemenwinkel #aalst
  • Kijken of concurrerende bloemenwinkels dit kanaal al benutten en zo ja, welke resultaten ze hiermee behalen.

 

 

Waarheid 2: duimpjes en hartjes betalen de rekeningen niet

Uiteraard doet het deugd om erkenning te krijgen voor wat je doet. Hartjes, duimpjes, downloads... Verslavend! Snel nog een post maken, nog een podcast opnemen, nog een filmpje inblikken...

Het is makkelijk om een contentmachine te worden zonder dat je bedrijf erop vooruit gaat.

Wees aandachtig voor de tijdskost van social media als je zelf de content maakt.

En durf op tijd naar statistieken te vragen als je een socialmediabureau inzet voor je zaak.

 

 

Waarheid 3: vergeet je website niet

Je website is je digitale vastgoed. Bij BSAM hebben we ervoor gekozen om voornamelijk in te zetten op website-inhoud. Socialemediaplatformen komen en gaan ... maar je website zal, als het van jou afhangt, nog lang blijven bestaan. Onze blog bevat bijvoorbeeld concrete cases, tips en advies om ondernemers van betere sales en short copy te voorzien.

Dit zijn 3 grote voordelen van een blogpost:

  • Verbetert onze positie in de zoekresultaten van Google;
  • Verdwijnt niet wanneer een socialemediakanaal leegloopt of van algoritme verandert;
  • Bevestigt onze expertstatus (een copywritingbureau dat niets schrijft... is zoals een ijskar zonder wielen!)

Moet je dan maar holderdebolder een blog beginnen? Helemaal niet, maar zorg wel voor content die op je website leeft en regelmatig wordt bijgewerkt: video's, een podcast, foto's...

Yasmine BSAM

Yasmine inschakelen voor je zaak?