Bang voor grof taalgebruik op Facebook? Met deze filter weer je groffe uitspraken
Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 3 mei 2019
Je bent niet de enige zelfstandige die de stap naar sociale media niet zet uit angst voor vervelende reacties en scheldtirades tegen je zaak. Deze Facebook-filter lost al een deel van dit probleem op.
Onder krantenartikels staan soms de meest groffe commentaren te lezen. Maar ook bedrijven ontsnappen niet aan de harde meningen van online bezoekers.
Facebook heeft een oplossing voor de meest aanstootgevende berichten: de filter tegen grof taalgebruik.
Filter grof taalgebruik op je pagina
Met de filter blokkeer je verschillende soorten grof taalgebruik, zodat dergelijk taalgebruik niet meer op je bedrijfspagina verschijnt. Facebook filtert zelf, dus jij hoeft verder niets te doen. Op basis van de woorden en uitdrukkingen die de community het meest rapporteert als aanstootgevend bepaalt het netwerk wat het blokkeert.
Je schakelt de filter voor grof taalgebruik gemakkelijk in:
- Klik op ‘Instellingen’ rechts bovenaan de bedrijfspagina.
- Bij ‘Algemeen’ klik je op ‘Filter voor grof taalgebruik’.
- Selecteer het niveau dat je wenst: ‘Gemiddeld’ of ‘Sterk’.
- Sla de wijzigingen op.
Schrap ook andere woorden
Je hebt de macht om ook eender welke andere woorden te blokkeren. Als een geblokkeerd woord in een bericht of opmerking op je pagina getypt wordt, verschijnt het bericht niet.
Zo blokkeer je woorden:
- Klik op ‘Instellingen’ rechts bovenaan de beheerpagina.
- Bij ‘Algemeen’ klik je op ‘Paginacontrole’.
- Typ de woorden die je wil blokkeren, gescheiden door komma’s. Voeg zowel het enkelvoud als het meervoud toe. Je kan ook een CSV-bestand met alle woorden opladen.
- Sla de wijzigingen op.
- Wil je later toch een opmerking met geblokkeerde woorden zichtbaar maken? Dan klik je bij de opmerking op ‘Weergeven’.
Pas nu meteen je instellingen in Facebook aan. Reacties met grof taalgebruik of woorden die voor jou taboe zijn, verschijnen daardoor niet langer onder de berichten en op jouw Facebook-bedrijfspagina.