Geen third party cookies meer: wat betekent het voor jouw business?
Admin Digitale Versnelling - 18 april 2023
Third party cookies gaan eruit. Dat kondigde Google in 2021 al aan. En nu, twee jaar later, wordt dit werkelijkheid. Wat zijn cookies precies? Verdwijnen ze nu echt? En wat betekent het voor jouw zaak en marketingstrategie? Tijd voor een lekkere koffie (met of zonder koekje) want we duiken er samen in.
Wat zijn third party cookies?
Wanneer je een website bezoekt, slaat je computer, tablet of smartphone kleine bestanden op. Deze bevatten informatie over je surfgedrag. Zo log je automatisch in op je favo streamingsdienst. Handig!
- Met first party cookies verzamel je als bedrijf data op je eigen website. Je krijgt info over wat bezoekers op je website doen, zodat jij hun gebruikerservaring kan verbeteren. Bijvoorbeeld door de gekozen producten in het winkelwagentje te bewaren als iemand stopt met shoppen zonder te bestellen. Met dit soort cookies kom je dus meer te weten over mensen die de weg naar jouw website vonden. Nieuwe klanten bereiken? Dan heb je data nodig van onbekenden. En zo komen we bij de third party cookies.
- Jouw cookies op de website van iemand anders, noemen we third party cookies. Je ontvangt de data namelijk via een derde partij. Hiermee zie je bijvoorbeeld naar welke pagina’s iemand surft en hoe vaak. Op basis daarvan kan je gerichte advertenties tonen. Third party cookies hebben dus vooral een commercieel doel, met Facebook Pixel als bekend voorbeeld. Kijkt er iemand rond in je webshop zonder iets te kopen, dan zorgen third party cookies ervoor dat die persoon daarna advertenties van jouw producten tegenkomt op andere websites.
Waarom schaft Google third party cookies af?
Je bent verplicht toestemming te vragen voor third party cookies volgens de GDPR-wetgeving. Maar steeds minder internetgebruikers geven die. We staan namelijk veel meer stil bij onze online privacy. Mensen zijn zich bewust van hoeveel data grote bedrijven verzamelen en zetten zich daartegen af. We gooien niet langer al onze gegevens te grabbel op websites, webshops, sociale media of apps.
Om de privacy van gebruikers te beschermen, maakten Apple en Mozilla al langer komaf met third party cookies op hun browsers Safari en Firefox. Ook Google volgt nu die trend. In de loop van 2023 zal Google de third party cookies geleidelijk aan stoppen te ondersteunen, zodat ze tegen het einde van het jaar volledig verdwenen zijn. Voor de duidelijkheid: first party cookies blijven bestaan.
Wat betekent het voor jouw business?
Zet jij vandaag een deel van je marketingbudget in op targeted ads? Dan bereid je je nu best al voor op een toekomst zonder third party cookies. Focus op first party data: zélf gegevens verzamelen van de bezoekers op je website, in je online shop of app. Niet vergeten toestemming te vragen!
Met first party cookies kan je nog altijd gepersonaliseerde content tonen, maar hou jij de controle over de data. Je kan bijvoorbeeld relevante aanbevelingen doen op basis van producten die je klanten eerder kochten of kortingen op maat aanbieden. Zo profiteren je bezoekers van een betere dienstverlening. Belangrijk in een first-party-data-strategie is om de dialoog aan te gaan met je klanten en hun vertrouwen te waarborgen. Ze moeten weten dat jij verantwoord omspringt met hun data en je die enkel en alleen gebruikt om hen nog beter te helpen.
Hoe schakel je over naar een first-party-data-strategie?
Het verdwijnen van third party cookies is een uitdaging, maar biedt ook kansen om creatiever en innovatiever om te gaan met je marketing. Dus voila, bij deze aanzet om over te schakelen naar een first-party-data-strategie.
Freemium: meerwaarde en vertrouwen
Denk na over welke meerwaarde je jouw klanten kan bieden in ruil voor hun data. Volgens het ‘freemium model’ laat je je klanten zo vroeg mogelijk in de customer journey een profiel aanmaken. Als ze dat doen, krijgen ze toegang tot extra diensten, producten of content.
Spotify is een bekend voorbeeld van het freemium model. Met de gratis versie van de app kan je muziek streamen, maar wordt die onderbroken door reclame. Door de basisdiensten gratis aan te bieden, verleidt Spotify z’n gebruikers om zich te registreren (en dus te betalen) voor de premiumdiensten.
Gebruikers delen hun gegevens eerder met bedrijven die ze kennen en vertrouwen. Merkbekendheid en expertise worden dus nog belangrijker. Via goeie contentmarketing bouw je een vertrouwensband op met je publiek, waardoor het sneller een profiel aan wil maken.
Targeten op inhoud in plaats van persoon
Marketingcampagnes gebaseerd op third party data noemen we ‘behavioural targeting’. Je speelt namelijk in op het surfgedrag van mensen. In de plaats daarvan kan je inzetten op ‘contextual targeting’. Dat betekent dat je target op de inhoud van een webpagina in plaats van op gebruikersdata. Verkoop je trekrugzakken en tenten, dan kan je bijvoorbeeld adverteren op een bekende reisblog. Je maakt dus gebruik van externe platformen die content aanbieden die jouw doelgroep interesseert. Dat kan vandaag al via het Google Display Network.
Ook bij affiliate marketing ga je op zoek naar een relevante partner die jouw producten promoot en geïnteresseerden rechtstreeks doorstuurt naar je webshop. Koopt iemand iets op deze manier? Dan krijgt je partner een percentage van de verkoopprijs. Zo’n partner kan een influencer zijn, maar bijvoorbeeld ook de schrijver van een blog die de ‘vijf beste koffieapparaten van het moment’ bespreekt.
Wat moet je onthouden?
Dat in een third-party-cookieloze toekomst de focus nóg meer op de klant ligt. Wat hebben je klanten nodig? Wat krijgen ze van jou in ruil voor hun data? En hoe kan jij die data gebruiken om hen nog beter te helpen? Marketing op basis van first party data kan zo een win-win zijn voor je bedrijf én je klanten.
Krijg hulp van een expert
Zijn je koffie en koekje intussen op, maar blijf je toch nog wat op je honger zitten? Neem dan gerust contact op met de experts van De Digitale Versnelling. Zij geven je graag advies. En neem er gerust nog een koffietje bij! Wat kan het leven toch mooi zijn, hè?