Eén valse factuur kan een cyberaanval uitlokken! Wat zijn de gevaren voor jou?

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 9 mei 2019

Eén valse factuur kan cyberaanval uitlokken! De gevaren voor jou?

Hoe beveilig je je winkel in de straat? Installeer je een alarm? Plaats je paaltjes tegen ramkrakers? Haal je ‘s avonds het geld uit de kassa? Ook online moet je je beveiligen tegen indringers. Waarom?

Het is een misverstand dat enkel grote en populaire websites een doelwit zijn van hackers. 60% van alle cyberaanvallen zijn gericht tegen kmo’s. Bij het Federal Cyber Emergency Team CERT komen maandelijks 1.000 tot 1.500 meldingen van een cyberaanval tegen kmo’s binnen.

Welke schade lijd je na een aanval van cybercriminelen?

Losgeld moeten betalen

“Ik opende één valse factuur in mijn mailbox, en plots was ik gehackt”, getuigt zelfstandige Gerrit Wouters van Partycrew. “Ik verloor toegang tot de bestanden op mijn computer. Enkel wanneer ik de hackers 400 euro betaalde, zouden ze me opnieuw toegang geven.”

Gerrit betaalde niet, maar bracht zijn harde schijf binnen bij een gespecialiseerde firma. Het kostte hem een kleine 1.000 euro, en hij was nog steeds de helft kwijt.

Dit eisen van losgeld in ruil voor toegang tot je eigen computer komt steeds vaker voor, met steeds hogere bedragen aan losgeld.

IT-materiaal om zeep

Ook om spam en virussen te verspreiden, gebruiken hackers andermans websites, mailadressen en servers. Wanneer ook jouw IT-toestellen worden gebruikt door malafide personen, betekent dit dat er software op draait die je niet kent, en die rekencapaciteit en opslagruimte van jou inneemt die je zelf nodig hebt. Bovendien is deze malware vaak schadelijk voor je apparaten en data. Herstelkosten lopen al snel op.

Inbreuk op privacy klanten

Als online winkel en website verzamel jij data over je klanten. Vooral bij een aankoop registreer je persoonlijke informatie, zoals naam, adresgegevens en bankinformatie.

Klanten geven deze informatie alleen in als ze weten dat deze veilig is. Ze wensen achteraf niet beroofd te worden door hackers. En ze willen zeker niet dat hun gegevens worden doorverkocht voor marketingdoeleinden.

Je website overhoop

“Ik vond het heel leuk om aan de website van mijn mama te prutsen.” Dit meisje uit een recente campagne van AXA verandert vlotjes de kleuren van de website van haar mama die fotografe is. Als zij het al kan … dan is het voor een crimineel een koud kunstje om de controle van een website over te nemen.

 

Vergelijk dit inbreken met het verplaatsen van je meubels, een rondje rijden met je camionette of het omwisselen van al jouw producten op je winkelschappen.

Voel je je dan nog veilig in eigen huis of winkel? Wil je niet steeds de controle over je online activiteiten behouden?

Lees meer over hoe je je zaak online best beschermt.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale