Veel mensen stellen zich dezelfde vraag. Welke organische zoekwoorden leveren mij nu de meeste conversies op? Wel, Google Analytics geeft mooi weer welke kanalen conversies opleveren. Jammer genoeg lopen we vast tegen de omstreden "not set" melding. Dit artikel legt je beknopt uit hoe je dat toch kan doen.
Waar beginnen we?
In deze specifieke post nemen we een lokale bloemenzaak als voorbeeld.
Deze bloemenzaak is een gevestigde naam in de streek en krijgt zeer veel organisch verkeer binnen. Omdat we het verkeer naar de website willen versterken kiezen we ervoor om te investeren in SEA (zowel Branded als non-branded).
Google Analytics
Wel eerst en vooral duiken we in Google Analytics. Navigeer naar het zoekwoorden rapport (via Acquisitie -> kanalen -> Organic search) en bekijk vervolgens onderstaand rapport.
Klik vervolgens verder op (not provided). Zie dat het merendeel van de conversies via "not provided' komen. Dit zijn eigenlijk zoekwoorden die Google je niet meer wil tonen 🙂.
Wanneer je verder klikt in het rapport wil je de specifieke landingspagina ervoor zetten. Zo kom je er snel achter welke pagina's eigenlijk conversies halen. Dat doen we eenvoudig door de volgende stapjes te volgen.
Wanneer je dit scherm ziet moet je enkel nog de landingspagina naast de kolom met het zoekwoord plaatsen.
Dit doe je door te klikken op "secundaire dimensie" te klikken en te zoeken naar bestemmingspagina.
Wanneer alles goed is verlopen bekom je het volgende overzicht.
Je ziet dat er in dit specifieke geval het gros van alle transacties via de homepage binnenkomen (aangegeven door de "/" in Google Analytics). Hiermee bedoelen we dus de eerste pagina waarop de gebruiker terecht komt vanuit de zoekresultaten, alvorens de conversie plaatsvindt. Van deze data gaan we een mooi exportje maken.
In de rechterbovenhoek kun je de export functie selecteren binnen de meeste dataweergaven en kiezen voor een XLSX (dan hoef je niet te rommelen zoals dat met csv moet gebeuren).
Google Search Console
De volgende stap is Google Search Console rapportjes erbij nemen. In deze tool kunnen we namelijk perfect zien welke organische zoekopdrachten tot klikken naar je website leiden.
Het eerste resultaat dat je hierboven kan zien is de homepage (exact de pagina waar we naar opzoek zijn. Door erop te klikken gaat GSC dit als filter instellen helemaal bovenaan.
En dat is exact wat wij willen 😉. Op die manier filteren we alle zoekwoorden eruit die gezorgd hebben voor klikken naar onze homepage (weet je nog, de pagina die de meeste organische transacties heeft opgeleverd).
Nu willen we ook met deze data aan de slag en ze matchen met onze GA data. Daarom gaan we ook hier een exportje trekken.
Data analyse (Excel)
Nu we 2 mooie exportjes hebben gaan we de data eens matchen.
Onze export uit Google Analytics ziet er als volgt uit:
De eerste rij bevat weer de homepage. Deze rij gaan we kopiëren naar onze gefilterde Google Search Console data.
De Search Console data geeft ons perfect weer welke organische zoekwoorden kliks opleveren naar de homepage (wederom de pagina die verantwoordelijk is voor de meeste conversies).
Vervolgens kopiëren we de GA data naar deze excel file en plaatsen we dit in de volgende kolommen.
We zien nu perfect welke exacte zoekwoorden de meeste klikken opleveren en zo bijdragen tot conversies.