Marketing automation: bespaar tijd en win klanten
Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 23 december 2022
Doelgroepen definiëren, ze opdelen in segmenten en verschillende boodschappen uitkienen voor al die verschillende potentiële klanten: er kruipt behoorlijk wat tijd in. Gelukkig kan je een groot deel van je marketing e-mails en socialemediacampagnes automatiseren. Dat bespaart je een hoop tijd en … je bereikt de juiste prospects.
Wat is marketing automation?
Marketing automation is een krachtig hulpmiddel om je marketinginspanningen te verbeteren. Het helpt je de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon te tonen, waardoor je meer leads en conversies kan genereren. Met behulp van marketing automation-software kan je datagedreven geautomatiseerde campagnes creëren die gericht zijn op specifieke doelgroepen, met relevante inhoud die precies past bij wat ze zoeken.
Voorbeelden van marketing automatisering
Stel, een websitebezoeker schrijft zich in voor je nieuwsbrief. Dat is een eerste trigger: je lead krijgt een verwelkomingsmail met een bedankje en welke info centraal zal staan in je nieuwsbrief. Dat noemen we ‘lead nurturing’: je houdt je prospect warm, maar vermijdt om al te commercieel over te komen. Begin dus niet meteen over sales-topics.
Een andere trigger kan een achtergelaten boodschappenmandje zijn, of het doorklikken op een advertentie op sociale media. Dankzij je software kan je tracken welke bezoekers je landingspagina gezien hebben, om hen daarna te ‘retargeten’ — op een andere manier nieuwe boodschappen sturen.
Je hebt zelf ongetwijfeld al eens een banner gezien op sociale media met een product op dat je een uur ervoor in een webshop bekeek. Dat is automation marketing op zijn best. 😉 Maar hoe begin je nu zelf aan zo’n workflow? We leggen het je stap voor stap uit.
Hoe begin je aan marketing automation?
First things first: je hebt natuurlijk software nodig. Die moet je programmeren om bij de juiste triggers in actie te schieten. Die triggers zetten dan een reeks van contactmomenten (touchpoints) in gang.
Dat hele proces van triggers en acties heet een workflow. We zoomen hieronder dieper in op elke stap.
Stap 1: software kiezen
Natuurlijk valt of staat alles met je softwareprogramma. Er zijn verschillende aanbieders: Hubspot is de grootste en bekendste, maar je hebt nog veel meer keuze. Op de website van marketing software-vergelijker G2 vind je een handig raster met daarin de programma’s die aanbevolen zijn voor de grootte van je business.
Stap 2: segmenteren
De meeste marketing automation softwareprogramma’s werken met een scoremodel, om zo je doelgroep op te delen in segmenten. Hoe meer punten een prospect heeft, hoe verder die zich in de salesfunnel of customer journey bevindt. Je kan ook negatieve punten uitdelen: als je prospect zich uitschrijft voor je nieuwsbrief, krijgt die een iets lagere positie in de funnel.
Door goed te meten en nauwgezet scores toe te kennen, wordt deze aanpak steeds effectiever. Je softwareprogramma leert dan ook voortdurend bij. Tip: als je al leads verzamelt via je website en webshop, kan een analyse van je CRM-gegevens je ook heel wat nuttige inzichten opleveren. CRM staat voor Customer Relations Management. Een CRM-systeem slaat data van je prospects en klanten op, zodat je er later met je marketing aan de slag kan. Maar let wel op dat je je aan de privacy- en GDPR-regels houdt!
Stap 3: flow bepalen
Eens je doelgroep opgedeeld is in segmenten, kan je met je software een flow bepalen. Je gaat je triggers instellen, met daaropvolgende acties. Voor die acties moet je het nodige voorzien: bedankingsmails voor wie een bestelling plaatste, bevestigingsmails van hun aankoop, of herinneringsmailtjes voor wie een boodschappenmandje achterliet zonder iets te kopen.
Je softwareprogramma neemt je hier bij de hand. Je maakt je flow zo uitgebreid of beperkt als je zelf wil, maar weet wel: hoe uitgebreider, hoe meer kans dat je je klanten warm houdt om alsnog iets (bij) te bestellen.
Stap 4: lead nurturing en follow-up
Lead nurturing is, zoals we al zeiden, je prospects of leads ‘soigneren’. Zorg voor een vriendelijke tone-of-voice in je mailtjes en vermijd te pusherig verkoopgedrag. Heeft een klant een product aangekocht? Dan kunnen follow-upmails erg interessant zijn.
Je leest het: bij marketing automation komt ook een goede strategie kijken. Gelukkig kan je die gaandeweg uitbouwen.
Voordelen van marketing automation: bespaar tijd
Met marketing automation laat je software aan de slag gaan met data, die jij verzamelt via je website en je sociale media. Daardoor kan je je marketingactiviteiten gemakkelijk segmenteren, personaliseren en automatiseren.
De opstart van marketing automation vraagt het nodige denkwerk, maar eens alles goed ingesteld is, kan je er snel de vruchten van plukken. Je bespaart er tijd mee – en daardoor dus ook geld, want je tijd is geld waard. Ook het bedrag dat je investeert in je marketing zal je meer winst opleveren. Het is dus zeker het proberen waard.
Meer klanttevredenheid en conversies
Door je prospects en klanten met de juiste boodschap te bereiken, aangepast aan hun vraag op dat moment, boost je je klanttevredenheid. Daarnaast groeit ook het aantal conversies: op een moment dat mensen informatie zoeken over je product, staan ze open voor jouw boodschap en zijn ze dus sneller geneigd om meer over je product te weten te komen.
Hulp nodig om te starten met marketing automation?
Graag een second opinion? Of even van gedachten wisselen met iemand die er alles van kent, om goed te starten met de automatisering van je marketing? Neem dan contact op met de experts van de Digitale Versnelling. We helpen je bedrijf graag groeien.