Die video’s die tijdens het scrollen opeens fullscreen in je Instagram-app verschijnen? Je kunt er letterlijk en figuurlijk niet meer omheen. Een TikTok-kopie? Wellicht. Irritant? Misschien. Maar het creëren van Instagram Reels is vooral interessant. Om tal van redenen.
Wat zijn IG Reels?
Wat begon als een simpele videotool op Instagram, groeide al snel uit tot een creatieve tool bomvol speciale effecten. Met IG Reels creëer je je heel gemakkelijk eigen snappy video’s van maximaal 90 seconden. Ze verschijnen op je profiel en daarmee ook op de feed van je volgers. Dit in tegenstelling tot de Instagram Stories die maar 24 uur lang zichtbaar zijn en dus niet permanent op je profiel staan. Ze zien er dan misschien wel impressionant uit, het maken van een Reel is niet moeilijk of tijdrovend. De app is namelijk erg intuïtief en dus makkelijk te gebruiken. Een kwestie van doen dus. Ook voor beginners!
Is dit iets voor kinderen?
Nee. TikTok was dat in eerste instantie wel. Maar dit soort platformen groeien als geen ander en je merkt dat de twintigers én nu ook bedrijven de creatieve mogelijkheden zien van deze socialmediakanalen. Instagram Reels trekt een veel volwassener publiek dan TikTok. Bovendien zien steeds meer bedrijven de kracht van dit aparte onderdeel van Instagram.
Is dit iets voor mijn bedrijf?
Of het platform bij je past, kan alleen jij zelf bepalen. Maar dat Reels een meerwaarde kunnen zijn voor je bedrijf, staat buiten kijf. Steeds meer mensen gebruiken de Explore-pagina als zoekmachine. Dus jouw Reels kunnen een groot publiek bereiken. Ben je niet aanwezig? Zou dat wel eens een gemiste kans kunnen zijn. Reels bieden je bovendien een mooie kans om je creatieve kant te laten zien. Het kost je geen geld. Enkel wat tijd. En die is kostbaar, dat weten we. Maar het maken van een Reel is zo gepiept! Wees niet te streng voor jezelf en probeer vooral te genieten van het creatieproces.
Hoe werkt het?
Je kan Instagram Reels eigenlijk zien als een soort van mix-feature binnen de Instagram app. Je maakt video’s op een fullscreen formaat of selecteert bestaande foto’s of video’s die je aan elkaar plakt. Je kan deze zelf opnemen maar je kan ook beeld en audio van anderen gebruiken. Er is zelfs een hele catalogus aan geluiden waaruit je kan kiezen. Is je eerste stukje klaar, dan kan je er andere stukjes aan toevoegen. Al die aparte foto's en/of video’s vormen samen je Reel. Die kan maximaal 90 seconden duren. Vervolgens kan je deze bewerken en delen op je profiel. Maar delen op je Stories of direct naar andere gebruikers sturen, kan ook! Leuk weetje: als je video het goed doet, verschijnt die ook in de Instagram Explore-page. Viraal gaan was nog nooit zo makkelijk.
Met de Instagram Reel-functie kan je dus:
- video’s opnemen
- een timer de opname laten aftellen
- je opname met gebaren bedienen
- (AR-)filters toevoegen
- video’s vertragen of versnellen
- eerder opgenomen video’s of foto’s toevoegen
- muziek/geluid over een video of foto plakken
- hashtags toevoegen
Formaat 1080 x 1920
Voor Instagram Reels gebruik je best het formaat 1080 x 1920 pixels ofwel een 9:16 beeldverhouding. Let op: als je Reels in de nieuwsfeed verschijnen, haalt Instagram een deel aan de boven- en onderkant weg. Zo verkleint de resolutie naar 1080 x 1350 pixels.
Kwestie van doen!
En dan nu het beste deel! De IG Reel maken. Het opnemen van een Reel kan op 3 manieren:
- Zodra je Instagram opent, kan je onderaan de Reel-functie openen.
- Open je Instagram-startscherm, druk op het plusje en swipe 2 keer naar links (onderaan) tot je in de Reel-functie zit.
- Ga naar je profiel en druk op het plusje rechtsboven. Kies voor Reel.
Als je je inhoud buiten de Instagram-app hebt gemaakt, kun je op de knop '+' in de linkerhoek klikken om deze te uploaden vanuit je filmrol.
Maar laten we de onze content proberen te creëren vanuit Instagram zelf.
8 stappen
- Stap 1. Houd de opnameknop ingedrukt. Liever handsfree filmen? Gebruik dan de timer en aftelfunctie.
- Stap 2. Kies de snelheid waarmee je je video wilt vastleggen in de linkerzijbalk. Je kan hier ook de lengte van je opname bepalen.
- Stap 3. Voeg je eigen audio aan je video toe of kies uit een breed scala aan verschillende genres.
- Stap 4. Je kan verschillende video’s opnemen en achteraf nog inkorten.
- Stap 5. Effecten toevoegen? Dat doe je doe door op de drie sterretjes in de linkerzijbalk te klikken. Daar kies je uit duizenden mogelijkheden.
- Stap 6. Klaar met filmen? Klik dan op Volgende. Nu kan je je zelfgemaakte clips bewerken. Bijsnijden, ordenen, verwijderen (lang ingedrukt houden) of toevoegen. Alles is nog mogelijk!
- Stap 7. Tevreden? Dan ben je klaar om te publiceren. Je kunt altijd nog een voorbeeld bekijken via de Preview-knop. Als je op Volgende klikt, kan je nog een caption en andere extraatjes toevoegen zoals bijvoorbeeld personen taggen. Tip: gebruik relevante hashtags (max. 20) zodat je verschijnt in de IG zoekmachine! Nog een tip: Maak gebruik van de call-to-action-mogelijkheid in je Reel!
- Stap 8. Klik op Delen om je Reel op je pagina te delen.
Voila! Jouw eerste Instagram Reel is een feit.
Last but not least
Wil je deze klus zo efficiënt mogelijk klaren? Zorg ervoor dat je op voorhand een idee hebt van hoe je Reel eruit moet komen te zien en schrijf het uit. Je kunt je plan frame-voor-frame uittekenen in een storyboard. Zo weet je precies wat je allemaal nodig hebt voor welk shot. Dit bespaart je tijd tijdens het creatieproces.
Toch nood aan een menselijke helpende hand?
Of een second opinion van iemand met wie je écht kan praten? Neem dan contact op met de experts van de Digitale Versnelling. We helpen je bedrijf graag groeien.