Als je gezien wil worden, moet je eruit springen! En dat kan met een e-mailing of nieuwsbrief die je maakt via een online platform. Met deze 10 creatieve tips verras je je abonnees en haal je ongetwijfeld een beter resultaat!
Zelf werk ik het liefst in MailerLite, een e-mail marketing platform dat ook in de gratis versie al heel wat mogelijkheden biedt. De screenshots in dit artikel zijn dus gemaakt in MailerLite, maar de meeste toepassingen zijn ook beschikbaar in andere tools zoals Mailchimp, Flexmail of ActiveCampaign.
1. Gebruik video in je nieuwsbrief
E-mail is een vrij statisch gegeven. Buiten teksten en afbeeldingen plaatsen kan je er op het eerste zicht weinig mee aanvangen... Althans, dat lijkt zo. Met MailerLite kan je namelijk ook video's toevoegen aan je e-mail. Door een videoblok in je design te slepen, kan je via een link naar een filmpje op YouTube of Vimeo, een video embedden in je mail. Rechtstreeks video's afspelen in een e-mailprogramma gaat niet, maar daar heeft MailerLite een handige oplossing voor bedacht. Er wordt een animated gif gegenereerd, waarbij enkele frames uit je video getoond worden, met daarop een play-knop.
Zo ziet de ontvanger van je mail een bewegend beeld én wordt hij getriggerd om te klikken. De uiteindelijke link kan naar de oorspronkelijke video verwijzen, maar ook naar een landingspagina of website.
2. Doe meer en personaliseer
Een persoonlijke aanspreking zorgt voor een grotere conversie. De ontvanger zal zich persoonlijk aangesproken voelen en de kans is groot dat hij verder leest en op je links klikt. Je kan dit niet alleen in de bodytekst van je mail doen, maar ook in de onderwerpregel. En het hoeft niet bij de personalisatie van de (voor)naam alleen te blijven. Zowat elk veld in je adressenbestand kan je gebruiken om de tekst dynamisch te maken. Denk aan locatie, adres, interessegebieden, sectoren...
3. Plaats een fotogalerij
Eén foto zegt meer dan 1.000 woorden. Veel foto's zeggen... welja... Je kan makkelijk meerdere foto's toevoegen aan je e-mail, met meerdere afbeeldingen onder en naast elkaar. Of zelfs met een carrousel, waarbij foto's als thumbnails worden weergegeven en vergroot kunnen worden.
4. RSVP: ontvang registraties voor je event
Organiseer je een seminarie, webinar, netwerk-event, opendeurdag of infosessie? Dan is het wel zo handig om te weten hoeveel aanwezigen er zullen zijn. En dat kan je te weten komen door de RSVP-functie in MailerLite. Hiervoor kan je makkelijk een eventblock toevoegen en configureren naar wens. Wanneer de ontvanger klikt op de knop om de aanwezigheid te bevestigen, wordt het corresponderende e-mailadres toegevoegd aan een aparte groep in je adressenlijst. Zo kan je perfect opvolgen wie er aanwezig zal zijn.
Vermits de ingeschreven adressen in een aparte groep terechtkomen, kan je ook op een eenvoudige manier een bevestiging of een reminder voor het evenement sturen.
5. Tel af naar een belangrijk moment
Houd je contacten per mail op de hoogte van belangrijke gebeurtenissen. Een productlancering, een opening, nieuwe website of een speciale actie. Met een countdown timer of aftelklok wek je alvast meer belangstelling op. Deze teller loopt bij het openen van de e-mail en is steeds up-to-date. Zo herinner je je ontvangers op een dynamische manier aan een belangrijk moment.
6. Geef korting met je mail
Uitknippen hoort er niet meer bij, maar een kortingsbon of coupon kan je verkoop nog steeds een boost geven. Voeg daarom een kortingscode toe aan je e-mail om de ontvanger te motiveren tot een aankoop. De opvallende coupon-block van MailerLite kan je zelf configureren op vlak van kleur en inhoud. Een link of button leidt lezers rechtstreeks naar je webshop.
7. Plaats social media posts in je mail
1 + 1 = 3. Combineer daarom verschillende kanalen en zorg voor een groter bereik en meer conversie. In MailerLite kan je posts op sociale media toevoegen aan een mailing. Zo krijgt je post alvast een pak meer bereik én worden de ontvangers aangespoord om ook je kanalen op sociale media te volgen. In MailerLite kan je posts van Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram toevoegen aan je mailing. Ook een Facebook event kan je rechtstreeks plaatsen. De posts worden weergegeven op dezelfde manier als in de timeline van de desbetreffende sociale media en bevatten ook de links er naartoe. Naast tijdbesparend werkt het ook extra motiverend.
8. Automatiseer je updates
Heb je regelmatig nieuwtjes te melden, publiceer je blogberichten of voeg je regelmatig nieuwe producten toe aan je webshop? Dan kan het interessant zijn om je ontvangers regelmatig op de hoogte te brengen. Maar manueel een e-mail sturen bij elke nieuwigheid kan een tijdrovende bezigheid zijn. Gelukkig kan je dit proces ook automatiseren!
Met behulp van een RSS-feed die op je website gegenereerd wordt, kan je op regelmatige tijdstippen - dagelijks, wekelijks, maandelijks - automatisch e-mails uitsturen. Hiervoor maak je een e-mail aan, waarbij de hoofding en voetnoot steeds dezelfde is, maar de inhoud zelf rechtstreeks vanuit je website komt.
9. Organiseer een bevraging
Feedback ontvangen is altijd een goed idee. Met de survey-functie van MailerLite maak je in een handomdraai een feedbackformulier met verschillende vragen. Een score, keuzeoptie, open antwoord of een like/dislike... Het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Daarnaast kan je regels en voorwaarden instellen om de vragenlijst dynamisch en gericht te maken.
De resultaten van de bevraging kan je real-time opvolgen in je MailerLite-account.
10. Sluit af met een handtekening of foto
Met een persoonlijke touch scoor je altijd. Wanneer je een gewone e-mail stuurt, sluit je die meestal op een persoonlijke manier af, maar ook bij een nieuwsbrief of e-mailing is dat een goede optie. Dit kan je doen met een signature block waarbij je je naam, en contactgegevens plaatst aan het einde van je mail, in combinatie met een foto of ingescande handtekening. Dit schept extra vertrouwen en motiveert de lezer om contact op te nemen.